95jente Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Hadde oppkjøring idag, og fikk ikke bestått. Fikk beskjed om at alt det kjøretekniske var veldig bra, og blikkbruk og vikeplikt og farttilpasning +++ - han hadde ingenting å kommentere på. Men så fikk jeg beskjed om å lukeparkere. Har ikke så mye erfaring med det, så det fikk jeg ikke helt til. Sensor trykket på bremsepedalen fordi han mente jeg var for nærme bilen foran, men lot meg fortsette fordi vi fant ut at det gikk. Utførte vanlig ryggeparkering etterpå, og det gikk helt fint uten problem. Skulle så rygge et stykke der det samme skjedde igjen - han mente jeg var for nærme en stein, men som viste seg å være halvannen meter unna... Kom også borti fortauskanten litt ved rygging, men var absolutt ikke til fare for noen, hverken for å skade egen eller andres biler, eller andre myke eller harde trafikanter... Det står også noe om at jeg ikke viket for en bil ved denne ryggingen. HÆ? Den eneste bilen som kom stoppet jeg opp for, og ga lyssignal slik at han kjørte forbi. Snakket med kjørelærer, og hun mente dette var altfor strengt og oppfordrer meg til å klage. Jeg fikk jo ikke se dette skjema der han satte streker, men i og med at han ikke hadde annet å tilføye enn denne lukeparkeringen og ryggingen og at jeg selv følte det gikk fint, syns jeg også dette var vel strengt. Kjenner mange erfarne førere som ikke føler seg komfortabel med lukeparkering. Er usikker på sjansen for å få det igjennom. Sensor virket firkantet som f**n, og vil nok sannsynligvis nekte for hele greia. Men ut ifra holdningen og ordleggingen hans, syns jeg han har bare godt av en klage uansett hvilket utfall... Tips? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Er bare å klage, høres ut som om du har en ok sak. Om du får medhold får du kjøre opp på nytt med ny sensor om ikke, så har du bare tapt litt tid Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Det skader vel ikke om du trener litt mer på lukeparkering heller ... 3 Lenke til kommentar
95jente Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 kom jo inn i luken da... Var på grensen nær bilen foran, men det gikk jo fint? fikk jo fortsette! Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Ja, hvis du føler deg utlært, så er det bare tut & oppkjøring. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 (endret) var absolutt ikke til fare for noen Spørsmålet er om du kunne ha vært det. Du kan jo dure gjennom et lyskryss på rødt uten å være til fare for noen også, men det er fortsatt stryk. Hvis du har så lite kontroll over ryggingen at du kommer borti fortauskanten, er du kanskje ikke helt klar enda. Uansett er det helhetsinntrykket som er det viktigste, og med mye småplukk kan sensor stryke deg. Det er ikke et regnestykke som skal gå opp. Endret 13. mars 2014 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Er lukeparkering et krav at man skal kunne? isåfall burde 99 % av befolkningen ikke hatt lappen 3 Lenke til kommentar
95jente Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 Er lukeparkering et krav at man skal kunne? isåfall burde 99 % av befolkningen ikke hatt lappen Veldig godt spørsmål.. Som sagt, vet om mange erfarne sjåfører som helst holder seg unna lukeparkering! Hadde aldri forsøkt meg på lukeparkering på egenhånd i dag, men han mente han kunne ikke gi lappen til "unge jenter som skulle hjem å øve på lukeparkering.." Men jeg kom da inn i luken? Da vi diskuterte dette i ettertid sa han flere ganger "det du kaller for lukeparkering..." og mente dette var parkering inntil kant og aldeles ingen lukeparkering. Når man parkerer med siden inntil en rett kant i en luke mellom to biler, hva er det da om ikke lukeparkering? Lenke til kommentar
95jente Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 var absolutt ikke til fare for noen Spørsmålet er om du kunne ha vært det. Hvem da? Når bilens høyre forhjul er litt oppå fortauskanten (lav fortauskant btw), hvem er jeg til fare for da? Skybert sine tær? Det var en smal vei, og det sto biler parkert på venstre side. Vil vel heller være litt oppå fortauet enn å treffe de parkerte bilene. Jeg prøver ikke å være urimelig, men jeg forstår det ikke. Men om noen kan komme med en ok forklaring på det så skal jeg heller bite i det sure eple og vente på ny oppkjøring! Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Det er ikke lov å parkere oppå fortauet, enkelt og greit. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 var absolutt ikke til fare for noen Spørsmålet er om du kunne ha vært det. Hvem da? Når bilens høyre forhjul er litt oppå fortauskanten (lav fortauskant btw), hvem er jeg til fare for da? Skybert sine tær? Det var en smal vei, og det sto biler parkert på venstre side. Vil vel heller være litt oppå fortauet enn å treffe de parkerte bilene. Jeg prøver ikke å være urimelig, men jeg forstår det ikke. Men om noen kan komme med en ok forklaring på det så skal jeg heller bite i det sure eple og vente på ny oppkjøring! Som sagt: spørsmålet er ikke om du er til fare for noen, men om du kunne vært det. Toleransen for kjøring på fortauskanter og andre kanter er veldig lav hos sensorer. Du stryker tvert hvis du kjører opp på kanten av rundkjøringen også, selv om det veldig sjelden står noen der. Men som sagt, det er ikke alltid du kan spore stryken tilbake til en enkelt hendelse, det er sensors helhetsinntrykk som gjelder. Skal jeg være brutalt ærlig, virker du litt for overbevist om din egen fortreffelighet til at du er klar for å ha lappen. "Jeg var litt borti fortauskanten, men det gjør vel ikke noe .." - jo, det gjør det. Slik du fremstiller saken i første post, har jeg ingen problemer med å forstå at du strøk. Du er litt uklar på den bilen du stoppet for da du rygget, men for meg kan det også virke som et vikepliktsbrudd. Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Skjer vel tid til annen at jeg også kommer borti fortauskanten... rart at det skal være grunn til stryk. Hvis noen mener jeg er en dårlig lukeparkerer på grunn av dette så vil jeg si at noen har større krav til sin engen parkering enn visse andre, ihvertfall i Trondheim. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Husk at det er forskjell på hva du skal kunne for å bestå en oppkjøring og hva du slipper unna med til daglig. Mange sjåfører blir ikke bedre enn de er på oppkjøringsdagen. Lenke til kommentar
95jente Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 Skal ikke begynne å kverulere å si at jeg kjenner mange som har sluppet unna med verre osv. Det er ikke det det går i. Er på ingen måte overbevist om egen fortrefferlighet og innrømmer gjerne mine feil, men jeg innrømmer ikke feil jeg ikke begikk. Tar gladelig ny oppkjøring imorgen, og stryker jeg da er det greit det - så lenge begrunnelsen er god og at det ikke er direkte feilaktig fakta som legges til grunn. Det at sjåfører ikke blir bedre enn de er på oppkjøring er bare tull. Regler og lovverk - greit nok. Men det er da når man begynner å kjøre selvstendig at den virkelige opplæringen begynner, man får erfaring, perfeksjonerer det tekniske og slikt? Eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Ideelt sett er det sånn, men det er nok dessverre en god del som når toppen av læringskurven på oppkjøringsdagen. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Det går gjerne nedover etter oppkjøring, man gjør feil, osv. Forskjellen er at man etter noen år bak rattet kjører sånn som fungerer best, ikke nødvendigvis alltid etter boka, som er kravet på oppkjøring. Ellers er sensor sin vurdering subjektiv, det er ikke sikkert det bare var parkeringen, men en total vurdering uten noe helt konkret å sette fingeren på. 1 Lenke til kommentar
95jente Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 Jaha. Statistikken sier jo færre ulykker med alderen. Men statistikken tar vel feil da. Sensor sa spesifikt at han hadde ikke annet å utsette på kjøringen enn det som kommenteres i begrunnelsen, og at mine kjøreegenskaper ellers var veldig bra. Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Ideelt sett er det sånn, men det er nok dessverre en god del som når toppen av læringskurven på oppkjøringsdagen. Tviler jeg sterkt på... all logikk tilsier jo at du tar feil. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Kjører du borti fortauskanten kan du gjøre skade på både dekk og felg, noe som ikke er ønskelig. Kan vel være en av grunnene til at han valgte å stryke deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå