Jopri Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Hei! Jobben har fått avtale om rens av arbeidsuniform med et renseri, men det er vi ansatte som må betale. Uniformen er en dress. Er dette riktig? Noen ser på det som å "vaske" klærne sine, mao. noe brukeren selv står for, mens andre mener at dette skal jobben betale. Eneste jeg har funnet er : "Arbeidsgiver er pliktig til å skaffe og vedlikeholde arbeidstøy de krever du skal ha." Hva ligger inne under "vedlikeholde"? Noen som har noen lover eller lignende som kan oppklare dette? Takk! :-) Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Vedlikeholde er helt klart inkludert vask. Eg hadde aldri funnet meg i noe annet. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 (endret) Hvis ikke så ville jeg vasket det i vaskemaskinen selv. Sammen med andre rimelige dresser. Vaske det selv som har vært vanlig hvor jeg har jobbet. Var godt nok for kunder og godt nok for kongen. Renseri hørtes overkill ut for et arbeidsanntrekk. Og veldig feil om de KREVER renseri. Endret 13. mars 2014 av Andrull Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Men utgiftene til rens kan vel trekkes fra på skatten siden det er pålagt av arbeidsgiver? Lenke til kommentar
Jopri Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 Hvis ikke så ville jeg vasket det i vaskemaskinen selv. Sammen med andre rimelige dresser. Vaske det selv som har vært vanlig hvor jeg har jobbet. Var godt nok for kunder og godt nok for kongen. Renseri hørtes overkill ut for et arbeidsanntrekk. Og veldig feil om de KREVER renseri. Krever ikke renseri, men det er et serviceyrke så å se bra ut burde være selvfølge! Men utgiftene til rens kan vel trekkes fra på skatten siden det er pålagt av arbeidsgiver? Noe sånt trodde kanskje jeg også? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Er dette en uniform som du bare bruker på arbeidsstedet eller er det en privat dress som jobben har pålagt deg også å bruke på jobb? Uansett: Dette reguleres ikke av ufravikelige lovregler, så du må se hva som står i avtalen. Jeg vet ikke hvor sitatet ditt er fra, men det forutsetter at dette er noe arbeidsgiver ensidig har pålagt deg. Det trenger ikke være tilfellet her. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Mulig dressene jeg har gått med har vært overmiddels slitesterke eller vaskemaskinen over middels god,men noe styggere har de da ikke blitt. I så fall burde vel arbeidsgiver gi deg nytt antrekk når du har slitt det ut? Selv kjører jeg bare på silkeprpgram/ullprpgram og 30 grader, eventuelt damp om man har det. Bortsett fra at det er stress å stryke tøy så ser jeg ikke problemet. Når jeg jobbet for kongen/marinen på kongeskipet så var de nok en av de mer strenge på utseende, og plaggene ble inspisert. Tross et års bruk nesten hver dag og vaskemaskin så holdt det greit. Mem er nok muligens mer slitesterk dress. Hjemme med dressbukse i en mer skjør silkesak så har det også gått greit å vaske selv. Men at det sliter noe mer ser jeg ikke bort fra. Men siden du ikke kjøper tøyet kan det vel ikke være problematisk? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Enhver dress vil bli stygg av å vaske den i vaskemaskinen. Det ødelegger passformen, uavhengig av "slitestyrke". Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Utgifter til vedlikehold av arbeidsklær er typisk det som skal dekkes av minstefradraget. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Har dere ett uniformsregelement på arbeidsplassen? Innholdet i eit slikt regelement vil kunne brukast for å finne ut kva som skal krevast av vask/rens. Det vil f.eks være stor forskjell på å sende dressen til rensing ein gong i året, kontra å rense dressen kvar veke. Men som sagt tidligare så er det vanskelig å seie noke 100% sikkert om dette så lenge vi ikkje veit kva som er avtalt mellom arbeidsgiver og arbeidstakar. Eg har ein liten mistanke om at du kanskje legger meir vekt på at du skal sjå respektabel ut enn det arbeidsgiver krever av deg. Men det er sjølvsagt umogleg for meg å vite dette. Dei arbeidsplassane der eg har vært med uniform så har det stort sett vært slik at arbeidsgiver ordner med vask av arbeidstøy og vernetøy som ein ikkje lett kan vaske heime. Medan arbeidsgivaren sjølv sørger for vasking av enklare plagg som bukser og skjorter. Personleg så ville eg ikkje krangla så mykje på små vaskeutgifter sidan ein tross alt sparer ein del på å ikkje måtte stille med eigne klær som ein slit på i arbeidstida. Krav om renseri ville eg nok vært villig til å diskutere, renseri er forholdsvis dyrt og samtidig litt meir styr med sidan ein også må ta omvegen med å stikke innom eit renseri. Lenke til kommentar
Jopri Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 Er dette en uniform som du bare bruker på arbeidsstedet eller er det en privat dress som jobben har pålagt deg også å bruke på jobb? Uansett: Dette reguleres ikke av ufravikelige lovregler, så du må se hva som står i avtalen. Jeg vet ikke hvor sitatet ditt er fra, men det forutsetter at dette er noe arbeidsgiver ensidig har pålagt deg. Det trenger ikke være tilfellet her. Ja, det er en uniform, pålagt av arbeidsgiver, og som jeg har fått utlevert av arbeidsgiver! Utgifter til vedlikehold av arbeidsklær er typisk det som skal dekkes av minstefradraget. Hva betyr dette? Har dere ett uniformsregelement på arbeidsplassen? Innholdet i eit slikt regelement vil kunne brukast for å finne ut kva som skal krevast av vask/rens. Det vil f.eks være stor forskjell på å sende dressen til rensing ein gong i året, kontra å rense dressen kvar veke. Men som sagt tidligare så er det vanskelig å seie noke 100% sikkert om dette så lenge vi ikkje veit kva som er avtalt mellom arbeidsgiver og arbeidstakar. Eg har ein liten mistanke om at du kanskje legger meir vekt på at du skal sjå respektabel ut enn det arbeidsgiver krever av deg. Men det er sjølvsagt umogleg for meg å vite dette. Dei arbeidsplassane der eg har vært med uniform så har det stort sett vært slik at arbeidsgiver ordner med vask av arbeidstøy og vernetøy som ein ikkje lett kan vaske heime. Medan arbeidsgivaren sjølv sørger for vasking av enklare plagg som bukser og skjorter. Personleg så ville eg ikkje krangla så mykje på små vaskeutgifter sidan ein tross alt sparer ein del på å ikkje måtte stille med eigne klær som ein slit på i arbeidstida. Krav om renseri ville eg nok vært villig til å diskutere, renseri er forholdsvis dyrt og samtidig litt meir styr med sidan ein også må ta omvegen med å stikke innom eit renseri. Ja, det har vi. Står at vi skal se respektable og pene ut. Jeg antar at 2 ganger i året er mer enn nok, så det er ikke snakk om et stort antall av rens her. Jeg krangler heller ikke med bedriften, men er heller mer interessert i regelverket rundt det. En rens 2 ganger i året kan jeg fint "hjelpe" jobben med! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Når arbeidsgiver stiller med uniform er det veldig i mine øyne naturlig at arbeidsgiver også står for rens av denne. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Minstefradraget: Hvis dine faktiske kostnader knyttet til arbeid og liknende er høyere enn minstefradraget, kan du kreve fradrag for disse i post 3.2.2 i selvangivelsen, i stedet for minstefradraget.Eksempler på slike kostnader er underskudd på mottatt bilgodtgjørelse, kost på tjenestereiser uten overnatting, hjemmekontor, faglitteratur, videreutdannelse, verktøyhold, arbeidsklær og frivillig ulykkes- og sykeforsikring. Det er med andre ord fra skattemyndighetene tatt høyde for at noen har utgifter for å kunne jobbe. At noen faktisk har disse utgiftene burde derfor ikke være en bombe. Arbeidsklær som stilles til rådighet fra arbeidsgiver kan faktisk regnes som sakttbar inntekt om klærne egner seg til å bruke når man ikke er på jobb, og da viser sedvane at en diskret logo på skjorteermet ikke er nok til å hevde at disse ikke havner i kategorien for skattbar inntekt. (ref allværsjakkene til Posten) Om Herr Brun synes det er naturlig at arbeidsgiver står for rens av uniformen, er det min påstand at dette tilhører unntakene i handels- og servicenæringene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå