Gå til innhold

Neil Youngs Pono-spiller håver inn


Anbefalte innlegg

 

 

hva med musikk som er mastret for 24bit da?

Les svarene du har fått tidligere.

 

Hvis musikk mastret for 24 bit per sample høres bedre ut enn den samme musikken mastret for 16 bit per sample, så er det fordi det er gjort en dårlig jobb med mastringen.

 

Nå trekker du vel litt forhastede konklusjoner? At det kan by på problemer med en høyere samplingsfrekvens kan jeg forstå; men at en høyere oppløsning på D/A konverterer skal gi dårligere lyd - det virker søkt.

 

 

Han sier ikke det gir dårligere lyd, han sier det er gjort en dårlig jobb om lyden ikke er lik.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nebrewfoz: Hvor mange er det egentlig som hører frekvenser mellom 22,05 og 24,00 kHz?

 

Jeg vet at jeg hørte 18 kHz i yngre dager, men nå hører jeg ikke noe over ca 14 kHz. Ikke at så høye toner var behagelig å høre på i utgangspunktet så jeg tror ikke de tilfører musikk noe særlig positiv opplevelse.

Lenke til kommentar

nebrewfoz: Hvor mange er det egentlig som hører frekvenser mellom 22,05 og 24,00 kHz?

 

Jeg vet at jeg hørte 18 kHz i yngre dager, men nå hører jeg ikke noe over ca 14 kHz. Ikke at så høye toner var behagelig å høre på i utgangspunktet så jeg tror ikke de tilfører musikk noe særlig positiv opplevelse.

Nå finnes det ikke perfekte filtre, så kanskje 48k samples/s gir en flatere frekvensrespons i de aller høyeste hørbare frekvensene med billigere filter (jeg vet ikke). Og det er jo meningen å gi en mest mulig naturtro gjenngivelse i veldig mange sammenhenger. Å filtrere ut høye (hørbare) frekvenser blir som å filtrere ut brun på en skjerm, det skal være opp til de kreative, ikke bestemt av lagringsformatet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

nebrewfoz: Hvor mange er det egentlig som hører frekvenser mellom 22,05 og 24,00 kHz?

 

Jeg vet at jeg hørte 18 kHz i yngre dager, men nå hører jeg ikke noe over ca 14 kHz. Ikke at så høye toner var behagelig å høre på i utgangspunktet så jeg tror ikke de tilfører musikk noe særlig positiv opplevelse.

 

Det har faktisk litt å si, jeg har hørt på forsjellen med å cappe på 12 khz vs 18khz, lyden er litt flatere, men det har mindre å si enn jeg hadde trodd.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå trekker du vel litt forhastede konklusjoner? At det kan by på problemer med en høyere samplingsfrekvens kan jeg forstå; men at en høyere oppløsning på D/A konverterer skal gi dårligere lyd - det virker søkt.

Som ATW påpekte, jeg sier ikke at det gir dårligere lyd. Bare at det ikke gir bedre lyd (gitt at det er gjort en god nok jobb med 16-bit-masteren).

 

For å sitere artikkelen:

The good news is that at least 24 bit depth doesn’t harm fidelity. It just doesn’t help, and also wastes space.

Så poenget med 24/196 er da? Ikke mye i praksis?

Bingo.
Lenke til kommentar

Som ATW påpekte, jeg sier ikke at det gir dårligere lyd. Bare at det ikke gir bedre lyd (gitt at det er gjort en god nok jobb med 16-bit-masteren).

 

For å sitere artikkelen:

The good news is that at least 24 bit depth doesn’t harm fidelity. It just doesn’t help, and also wastes space.

 

OK. Da misforstod jeg.

Lenke til kommentar

nebrewfoz: Hvor mange er det egentlig som hører frekvenser mellom 22,05 og 24,00 kHz?

Du, det har jeg ingen statistikk på.

 

Men hvorfor bruker "pro audio"-ustyr 48 kHz samplingsfrekvens dersom 44,1 kHz er bra nok?

(Og hva slags 'artifacts' lages når man konverterer media innspilt med 48 kHz ned til CD quality 44,1 kHz?)

 

Jeg kjenner godt til Shannon's samplingsteorem, Nyquist-frekvensen og alt det der, men jeg vet også at ideelle digitale (i.e. tidsdiskrete) filtre kun finnes i lærebøkene.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...