Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Solgte for litt sida mitt Canon 650D og objektiv, samt Fujifilm X20.

Planen då var å gå for Fujifilm X-t1. Eg kjøpte meg som "ventepølse" eit Canon S120, som faktisk fungerar heilt greit til formålet enn so lenge.

Etter kvart som eg har lese mykje, alt for mykje og litt meir så er eg ikkje like sikker på om det blir Fujien likevel. To alternativ dukka opp, siste i går kveld.

Canon 70D

Nikon 7100

Canon systemet er eg godt kjend med frå før, og vurderte tidligare 60D
Nikon, ut ifrå det eg har forstått, er ypparleg til landskapsfoto - som eg driv mest med, men vil moglegens sakne vridbar skjerm.. (?)

Fuji X-t1 har eg i utgangspunktet hatt lyst på sida det vart lansert, eg elskar retro utsjånaden og dei dedikerte vridarane til iso, lukker etc.. men prisen ligg nokre hakk over dei to andre og objektivparken er ikkje så utbreitt enda.

Nokon innspel til ein stakkars ubesluttsom forvirra fyr.. ? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har slått fra deg Fuji, så hadde jeg nok gått tilbake til Canon. Forskjellene mellom Nikon og Canon er i praksis ikke så store som enkelte skal ha det til.

Hvis du fortsatt er keen på Fuji, så hadde jeg nok ha kjøpt en X-E1 og bygd opp en objektivpark først. Og så kjøpt en X-T1 når den blir noe billigere om et år eller to.

Lenke til kommentar

Ikke et konkret tips på merke eller modell, men skrev om kjøp av nytt kamera til jul et år.

Grunnen til at jeg ikke anbefaler merke eller modell, går bl.a. på at desto mer fotoutstyr man kjøper, desto vanskeligere blir det å bytte merke/system. Så jeg mener man også må vurdere blant annet modeller over det man tenker å kjøpe, om fan f.eks. ser for seg å oppgradere en gang i fremtiden.

http://www.adrianminde.com/archives/1467

Lenke til kommentar

Du må forklare mer hva du vil ha ut over Canon 650D og hva du synes er viktigst med et nytt kamera.

Mitt forslag er, bytt ut pølsa med Sony RX100 og kjøp Nikon D800E med 14-24mm f/2,8. (Du glemte å fortelle hva maksprisen er.)

Jeg vil tro at D800E blir for dyrt ettersom TS synes at Fuji XT-1 er for dyr ...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du må forklare mer hva du vil ha ut over Canon 650D og hva du synes er viktigst med et nytt kamera.

Mitt forslag er, bytt ut pølsa med Sony RX100 og kjøp Nikon D800E med 14-24mm f/2,8. (Du glemte å fortelle hva maksprisen er.)

Jeg vil tro at D800E blir for dyrt ettersom TS synes at Fuji XT-1 er for dyr ...

Eller han syntes at han fikk lite kamera og mye hipster retro for pengene.

Lenke til kommentar

Nikon D5300 gir deg samme sensor (ca) og bildekvalitet som D7100, vridbar skjerm og lavere pris. På lav ISO er denne sensoren veldig bra, og slett ikke dårlig på høy ISO heller. Byggekvalitet er omtrent på 650D-nivå så der er det ingen oppgradering fra det du hadde.

XT-1 ser ut som et utrolig bra kamera, men er foreløpig ganske dyrt. Som du sier ikke det helt store utvalget i optikk foreløpig, men så lenge du ikke skal drive med noe særlig fuglefotografering bør du kunne finne noe som passer. Og før du har råd til mer er det sikkert ennå mer å velge i...

Canon 70D ser også ut som et meget bra kamera, kanskje ikke fullt så bra sensor som Fuji og Nikon, men tror du skal ha rimelig spesielle interesser før det blir et problem. 70D er bedre på autofokus i videomodus og Canon har som Nikon alt du kan ønske deg av optikk.

Lenke til kommentar

Eg er ikkje heilt inne i den fototekniske praten enno, men i forhold til 650D (som eg eigentleg var nøgd med) så sakna eg betre ergonomi (litt skepisk på fujien der), betre bracketing funksjon (fleire bilder), vêr tetting, betre betjening, betre støybehandling ved høg iso..

Maksprisen ligg på nivå med Fuji X-t1 kit, men vil helst ligge ein del under.

Ang pølsa, så hadde eg faktisk RX100 II og utover bildekvaliteten var eg ikkje spesielt fornøgd med det. S120 har fleire funksjonar som eg sakna hos RX100 og har betre brukarvenlegheit.. ;)

Lenke til kommentar

Nikon D5300 gir deg samme sensor (ca) og bildekvalitet som D7100, vridbar skjerm og lavere pris. På lav ISO er denne sensoren veldig bra, og slett ikke dårlig på høy ISO heller. Byggekvalitet er omtrent på 650D-nivå så der er det ingen oppgradering fra det du hadde.

XT-1 ser ut som et utrolig bra kamera, men er foreløpig ganske dyrt. Som du sier ikke det helt store utvalget i optikk foreløpig, men så lenge du ikke skal drive med noe særlig fuglefotografering bør du kunne finne noe som passer. Og før du har råd til mer er det sikkert ennå mer å velge i...

Canon 70D ser også ut som et meget bra kamera, kanskje ikke fullt så bra sensor som Fuji og Nikon, men tror du skal ha rimelig spesielle interesser før det blir et problem. 70D er bedre på autofokus i videomodus og Canon har som Nikon alt du kan ønske deg av optikk.

Går eg for 70D eller D7100 så blir dei fyrste objektiva Sigma 17-50/2.8 og Sigma 10-20/3.5, samla blir dette +/- 16-17000,- og tilsvarande for X-T1 +/- 25000,- så mykje av min indre debatt ligg i akkurat det faktumet..dessverre.. ;)

Lenke til kommentar

Hvis du er vandt til å bruke Canon hadde jeg holdt meg til det og ikke bytta system. Forskjellene i pris er som Tomsi42 skriver små. Da er det enklest å holde seg til det systemet man kjenner.

Hovedgrunnen til at jeg bruker Nikon i dag er fordi jeg "alltid" har brukt det og kjenner hvordan de liker å gjøre ting bedre enn jeg kjenner Canon sin måte å gjøre ting.

Lenke til kommentar

Hvis du er vandt til å bruke Canon hadde jeg holdt meg til det og ikke bytta system. Forskjellene i pris er som Tomsi42 skriver små. Da er det enklest å holde seg til det systemet man kjenner.

Hovedgrunnen til at jeg bruker Nikon i dag er fordi jeg "alltid" har brukt det og kjenner hvordan de liker å gjøre ting bedre enn jeg kjenner Canon sin måte å gjøre ting.

Godt poeng!

Det som gjer meg litt i tvil er at i dei forskjellige testane blir Nikon fremma som draumen for landskapsfotofrafen og Canon til videoentusiasten.. eg driv (nesten) kun med landskapsfoto og video tek eg ikkje.. Lære fort eit nytt system om det så skal vere :)

Lenke til kommentar

Lære fort eit nytt system om det så skal vere :)

Kan du bruke et kamera kan du bruke alle. Ulempen med systembytte er IMO pris når man allerede har mye utstyr fra et system. Siden du starter fra null har system fint lite å si. Du vil sikkert savne zoomring som vris riktig vei (som på Canon) og Canons menyer en kort stund, men etter noen dager er du vant til Nikons måte å gjøre ting på.

Lenke til kommentar

Det som gjer meg litt i tvil er at i dei forskjellige testane blir Nikon fremma som draumen for landskapsfotofrafen og Canon til videoentusiasten..

Jeg vet ikke hvor du har det utsagnet fra, men angående landskapsfoto er det neppe noen forskjeller av betydning som er synlige, så jeg tror du kan se bort fra den typen utsagn. Det som betyr mest er kvaliteten på optikken og etterbehandlingen av filene.

De ergonomiske forhold er det kun du selv som kan svare på - og da ved å fysisk prøve de kameraene det gjelder.

Det er mange som bruker samme kamerafabrikat i år etter år av rent praktiske årsaker - og ikke fordi (som enkelte tror - ikke du da) fordi de er fanboys. Dagens forskjellige speilrefleks er mer like enn ulike når en sammenligner f.eks bildekvalitet og funksjoner, så ofte er det liten hensikt eller gevinst å hente ved å bytte fabrikat.

Tor

Lenke til kommentar

Siden du nevner værtetting så ville jeg sjekk ut Pentax. Og da K-5ii(s) og K-3. Førstnevnte gjerne brukt. Av værtett opptikk så har du 16-50/2.8, 50--135/2.8, 200/2.8, 300/4, 20-40/2.8-4, 55/1.4 osv. Det er vel en ca55-300også som er værtett. Alt som det står wr eller aw i betegnelsen på er værtettet.

Pentax har også en fin serie objektiver som heter "da limited" Dette er små gode objektiver med god optisk kvalitet og eksemplarisk mekanisk kvalitet.

Det er også en gruppe på Facebook for pentaxianere i Norge. Her er det godt fellesskap og bra humor. Aldri sett liknende pånett før.

Du får lese litt tester og se om det kan være aktuelt. OG, ikke stress med dette med system, det er ikkenoproblem, og Pentax har veldi lette menyer.

Lenke til kommentar

Du får også bildestabilisering i huset(sr/ibis) viss du går for Pentax/Olympus. Da får du nytte bildestabilisering med alle objektiver, også gamle helmanuelle uten elektronikk.

Reis og test, og se hva DU liker! Viss du melder deg inn i "Pentaxianere i Norge" på Facebook så får du HEELT sikkert teste noens Pentax+optikk viss du stikker innom. Det bor sikkert noen i nærheten av deg

Lenke til kommentar

70D er i hovedsak best egnet til action og video. I tester (Kamera&Bilde) scorer 700D/650D omtrent like godt på bildekvalitet som 70D. Om tusenlappene er en større faktor enn de to ekstra megapikslene vil disse være et godt alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...