Gå til innhold

Puls eller kontinuerlig signal fra på-knappen?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en student ved en høyskole og vi skal ha et prosjekt hvor vi skal lage en krets. Det jeg vil lage er en bevegelses sensor som jeg kan bruke til å skru på en PC.

Det jeg lurer på er når man trykker på på-knappen til (f.eks.) en stasjonær PC, sender den da ut en puls eller kontinuerlig signal til hovedkortet?
Er det noen standard spenning og strøm på dette signalet eller må jeg ta kontakt med produsent?

 

Takk for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du trykker på PÅ knappen på en PC kortslutter du bare to pinner mens du trykker på knappen. Det er jord som kobles fra en pinne til en annen.

 

Man kan starte en stasjonær pc med å kortslutte disse pinnene på hovedkortet med F.eks ett skrujern om nødvendig.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

. Det er jord som kobles fra en pinne til en annen.

 

Jord?

 

Ville heller tro det var +24V på én av pinnene, og den andre pinnen gikk til en logisk inngang som aktiverte seg når bryteren lukket og pulsen "kom frem".

 

Jeg har aldri målt dette altså, men det er slik jeg alltid intuitivt har tenkt at det er.

Lenke til kommentar

Alle jeg har snakket med vet ikke helt konkret. Jeg vil tro som du sier: "+24V til logisk inngang", og ikke systemet med kortslutting. Hvordan skal den bli automatisk brutt igjen når du skrur av PC'en?

Problemet er det at jeg må nesten vite nøyaktige verdier for å ikke svi komponenter.

Tror jeg sender en e-post til produsent, med mindre noen vet noe smart. :)

Lenke til kommentar

En strømforsyning i dag skrur seg på om dens "power on" kontinuerlig er koblet til jord (kortslutning). Mister Power-ON kontakten med jord, så skrur strømforsyningen seg av.

"Power On" er 5V, da det kun er 5V standby railen som er aktiv når PSUen ikke står på.

24V er det i alle fall ikke. (da måtte du ha sluttet -12V railen til +12V og ikke til GND)

MEN! På hovedkort i dag så trengs kun en liten puls via strømbryteren på kabinettet. Denne pulsen vil derfor lukke en form for bryter av noe slag på HKet, som vil holde "power-on" signalet til PSUen kortsluttet. Ettersom det kun er 5V tilgjengelig (standby) på HKet, så er det bare mulig med 5V, eller noe lavere pga eventuelle tap/dioder.

 

Det er riktig som det ble sagt, man kortslutter to pinner hvor den ene er jord.

Signalet er TTL (5V logikk), aktivt lav.

Det finnes ikke 24V i en PC.

Joda, det blir brukt 24V, men da via -12V railen og +12V-rail, men den er uansett ikke aktiv i standby, og kan dermed ikke brukes for å skru på noe som helst.
Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Dermed kan du enten skru på maskinen med en puls, ELLER så kan du overstyre denne styringa, og like så greit kortslutte selve Power-On kabelen til jord. Bevegelsessensoren vil da kunne være koblet til et reelle som kortslutter PwrON til jord.

 

 

Joda, det blir brukt 24V, men da via -12V railen og +12V-rail

Du kan måle 24V her ja, men det er jo ikke 24V referert til GND. Dvs ikke brukbart til noe som helst.

 

Hvorfor kan du ikke bruke det til noe som helst?

 

Jeg bruker det nå i alle fall til 24V-utstyr som jeg trenger å bruke til PCen. Og jeg går ut fra at også hovedkortet kan og vil benytte seg av 24V i de mindre krevende ting (så lenge den holder seg til under 0,5A)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er +12V og -12V i forhold til GND. Altså kan ingenting som har denne GND se 24V.

Jeg går ut fra at det utstyret du nevner ikke har felles jord med PC'en?

Nei, ellers ville det jo blitt noe meningsløst å hatt den?

 

Om jeg skulle hatt strømmen andre veien (-12V) så kunne jeg jo like godt bare snudd utstyret, eller byttet om GND og +12V.

 

Jeg vil derfor tro at det også er en del/hovedgrunnen til at ATX-spesifikasjonene krever en -12V, nettopp for å ha mulighet for noe høyere spennignsnivåer (ukjent for meg HVA som eventuelt bruker det).

 

Lenke til kommentar

RS-232 pleide å bruke +- 12V. Så regner det som en god grunn til at det var med på ATX.

 

Men jeg forstår ikke hva du gjør. Og jeg forstår ikke hvordan du kan unngå å se problemstillingen.

Hvis du har en krets som skal ha 24V, så må du nødvendigvis koble den til +12V og -12V fra ATX PSU. Hva er det da som er GND i denne kretsen?

Det kan være -12V hvis det er en isolert krets, men du kan jo ikke koble -12V til GND i PCen.

Lenke til kommentar

RS-232 pleide å bruke +- 12V. Så regner det som en god grunn til at det var med på ATX.

 

Men jeg forstår ikke hva du gjør. Og jeg forstår ikke hvordan du kan unngå å se problemstillingen.

Hvis du har en krets som skal ha 24V, så må du nødvendigvis koble den til +12V og -12V fra ATX PSU. Hva er det da som er GND i denne kretsen?

Det kan være -12V hvis det er en isolert krets, men du kan jo ikke koble -12V til GND i PCen.

? Når jeg sitter med en spole med midtposisjon så kan jeg velge å kalle den i midten for GND, mens over og under midtpuntket blir +12V og -12V. Hvis du ikke tar i bruk midtpunktet (som i mitt tilfelle), så blir det GND og 24V.

 

Om du kaller det 24V og GND, eller 12V og -12V så er jo det bare et navn...

 

Men siden PSUen og kabinettet sitt jordplan også er jordet i huset, så blir det nok greit og mest korrekt å kalle det -12V og +12V. Men for alt utstyret som hovedkortet (eller utstyr som jeg kobler til) så vil kun -12V og +12V bli brukt om det ønsker 24V. At -12V nå blir å regne som en flytende jord er vel i alle praktiske sammenhenger her å regne som uinteressant.

 

Så nei, jeg ser ikke helt problematikken din her... :hmm:

Ja du kan til og med gå andre veien og bruke en 24V PSU til PCen din. Du ville dog ha trengt utgang for 17V, 15,3V og 12V også. 24V går til HKets 12V-rail, 17V på HKets 5V-rail, 15,3V til HKets 3,3V-rail, og 12V til HKets GND. Jordinga på PSUen går da til slutt inn i -12V-railen til hovedkortet.

 

Ja, så lenge du ikke finner på å koble sammen PSUens GND til kabinettet. (kabinettet på PSUen måtte i så fall kobles til 12V-utgangen dens).

 

Edit: Ja, jeg skjønner jo at du ikke kan koble -12V til jord og magisk få 24V. Men ser ikke hvorfor alt skal gå via GND? Jeg kobler mellom +12V og -12V uten noe problem der.

 

 

 

RS-232 pleide å bruke +- 12V. Så regner det som en god grunn til at det var med på ATX.

Jeg kan ikke se bort fra at dette er grunnen, men dette er jo noe osm forsvant for mange herrens år siden. Og siden den gang har ATX-spsifikasjonene blitt revidert, og blandt annet så har -5V railen forsvunnet. -12V har derimot bestått av en eller annen grunn.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser ut som vi snakker helt forbi hverandre. Mulig det er min feil ...

Foreløpig har du ikke sagt noe som helst om hva dette utstyret er, og hvordan du kobler det til PC'en.

 

Det ser ut som vi er enige om at ATX PSU har 3 terminaler, som vi kaller GND, +12V, og -12V. Og så har dette "utstyret" ditt to terminaler, som vi kaller GND og 24V. Det er kurant.

Hva som ikke er klart er hvordan du kan koble dette sammen. Du kan jo ikke koble sammen de to terminalene som vi kaller GND. De er ikke samme potensial, det er 12V mellom de.

Lenke til kommentar

Ser de andre har hengt seg veldig mye opp i standarder her...

 

Hvis målet ditt er å slå på pcen så finner du headeren for strømbryteren for kabinett på hovedkortet. Der kan du koble den svitsjede delen av et relé. For å slå på holder det med en puls. Hvis du vil slå av så holder det med en kort puls så lenge operativsystemet er responsivt, hvis ikke må du "holde inn knappen" i 5+ sekunder.

Lenke til kommentar

Tror dere snakker litt forbi det jeg trenger. Dere snakker om mye interessant, men jeg tror ikke jeg har bruk for det.

 

Ser de andre har hengt seg veldig mye opp i standarder her...

Hvis målet ditt er å slå på pcen så finner du headeren for strømbryteren for kabinett på hovedkortet. Der kan du koble den svitsjede delen av et relé. For å slå på holder det med en puls. Hvis du vil slå av så holder det med en kort puls så lenge operativsystemet er responsivt, hvis ikke må du "holde inn knappen" i 5+ sekunder.

 

Så hvis jeg har forstått rett:
På hovedkortet mitt så har jeg pinnene "POWER SW" og GND (i lag med HDD LED, RESET SW). Trenger jeg da bare å koble min sensor krets opp mot disse to pinnene med rundt 5V og 0.5mA?

Lenke til kommentar

Du ønsker ikke å sende en puls på 5V, men å slutte 5V-signalet (POWER SW) til GND et lite øyeblikk. (som en puls).

F.eks med en liten transistor hvor collector er koblet til "POWER SW", basen er koblet til sensormodulen din, og emitter til GND (kan være GND-pinnen til HKet, eller en annen felles GND). Da må du bare passe på at spenningen og strømmen er av passelig størrelse til basen på transistoren.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...