Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anlegg til bil?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Anlegget jeg fikk med en bil jeg kjøpte for en lita stund siden, tror jeg har gått sine lange turer. Subben slutter plutselig å dunke, også plutselig starter den igjen.. + vifta på forsterkeren lager en "skrape" lyd, så virker som den er fokka også.

Snakket med han jeg kjøpte bila av, og han sa jeg burde kjøpe ny forsterker(og ikke en 4 kanaler som jeg har nå). Subben er 800W, 4 ohm.

Kan det være forsterkeren for foråsaker at subben plutselig stopper å virke?

Noen som har noe å anbefale meg?

Bor i Trondheim, så hvis dere finner noe på finn.no i Sør-Trøndelag, så bare poste :)

Vet ikke om hva jeg bør kjøpe av nytt eller brukt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er forsterkeren innstilt? Står gain på mer enn kl 13 kan det være signalforvrengning.

Sleit en del med dette på bilen min en stund, så jeg måtte oppgradere forsterkeren for å klare å få mer ut av den. Det førte da til at subben sluttet å fungere, og at jeg måtte skru av spilleren som skrudde av forsterkeren, også på igjen. Når den ble skrudd på igjen da fungerte alt som vanlig.

Prøv å kanskje skru ned litt på forsterkeren eller på spilleren og se om det fører til at den ikke skrur seg av? Hvis den fortsatt gjør det kan det være forsterkeren.

Lenke til kommentar

Hvordan er forsterkeren innstilt? Står gain på mer enn kl 13 kan det være signalforvrengning.

Sleit en del med dette på bilen min en stund, så jeg måtte oppgradere forsterkeren for å klare å få mer ut av den. Det førte da til at subben sluttet å fungere, og at jeg måtte skru av spilleren som skrudde av forsterkeren, også på igjen. Når den ble skrudd på igjen da fungerte alt som vanlig.

Prøv å kanskje skru ned litt på forsterkeren eller på spilleren og se om det fører til at den ikke skrur seg av? Hvis den fortsatt gjør det kan det være forsterkeren.

Så det du sier er jeg det kan være forsterkerens innstillinger som forårsaker at subben stanser? Men jeg har 3 "skruer" på forsterkeren jeg kan skru på, hvilke av de mener du?

(Hvis det er til noe hjelp så kan jeg sjekke litt senere mot kvelden på hvilken forsterker jeg har.. Kanskje blir enklere for deg/dere å forstå da(?))

Lenke til kommentar

Det er nok ikke innstillingene på forsterkeren som gjør dette, for hvis du stiller gain høyt, så vil du høre at lyden blir stygg og dårlig lenge før forsterkeren kutter ut, med mindre det er et strømproblem, men da er det selvsagt det problemet som må løses.

Er det slik at suben kutter HELT, og kommer tilbake etter noen sekunder?? HVILKEN forsterker har du? Og HVILKE høyttalere og sub er koblet til dem?? Hvordan er det koblet til? Har du god nok jording? Er det oppgrederte kabler mellom batteri og dynamo??

Lenke til kommentar

Det er nok ikke innstillingene på forsterkeren som gjør dette, for hvis du stiller gain høyt, så vil du høre at lyden blir stygg og dårlig lenge før forsterkeren kutter ut, med mindre det er et strømproblem, men da er det selvsagt det problemet som må løses.

Er det slik at suben kutter HELT, og kommer tilbake etter noen sekunder?? HVILKEN forsterker har du? Og HVILKE høyttalere og sub er koblet til dem?? Hvordan er det koblet til? Har du god nok jording? Er det oppgrederte kabler mellom batteri og dynamo??

Fant den forsterkeren jeg har på nett;

https://www.netthandelen.no/product/80314

Nei suben kutter ikke HELT, bare veldig veldig mye.

Høyttalerne som er koblet til er 2 Pioneer 160 forførende, og Sony et eller annet bak.

Subben er AudioBahn 1000w 4ohm

Lenke til kommentar

Huff for en forsterker.. nei, gå for et skikkelig merke: JBL, Pioneer eller Rockford. Er mange alternativer, og det kan koste litt. Men skal du ha god lyd så anbefales det å dytte inn litt ekstra penger, og da holder det jo lenger og :)

Lenke til kommentar

Huff for en forsterker.. nei, gå for et skikkelig merke: JBL, Pioneer eller Rockford. Er mange alternativer, og det kan koste litt. Men skal du ha god lyd så anbefales det å dytte inn litt ekstra penger, og da holder det jo lenger og :)

Hvordan er det å kjøpe brukt da;

http://www.finn.no/finn/torget/resultat?SEGMENT=0&location=0/20016&ITEM_CONDITION=0&SEARCHKEYNAV=SEARCH_ID_BAP_ALL&categories=90%3A82%3A5&sort=3&periode=

Linken der går til bilstereo på finn.no i området hvor jeg bor!

Hadde du/noen orket å sett raskt over når dere har tid, å linke med en som funker bra? Kan ikke spessiellt mye om slikt?

Lenke til kommentar

Det er letter å hjelpe deg hvis vi vet nøyaktig modellnavn på suben og høyttalerene dine... Har du høyttalere i hatthylla?? Det beste er å bruke en monoforsterker til suben, og en 2 eller 4 kanals til høyttalerene, men hvis det er en lettdreven sub, så kan det funke greit med en god 4 kanaler til alt.

Lenke til kommentar

Det er letter å hjelpe deg hvis vi vet nøyaktig modellnavn på suben og høyttalerene dine... Har du høyttalere i hatthylla?? Det beste er å bruke en monoforsterker til suben, og en 2 eller 4 kanals til høyttalerene, men hvis det er en lettdreven sub, så kan det funke greit med en god 4 kanaler til alt.

Han som jeg kjøpte bil + anlegg av var usikker - det jeg fikk til svar var:

"Tror det enkleste er å kjøpe en ny forsterker. Da kan du kjøpe en forsterker som er laget for subb, og ikke en 4 kanaler som du har nå. Tror ikke det er så dyrt for en ok subb forsterker. Mener det var 800W, 4ohm sub."

Også spurte jeg hvilke høyttalere og sub er det;

"Husker ikke. Mener det er pioneer 160 i forførende og Sony et eller annet bak. Husker ikke subben."

- Også så jeg på subben sin framside, og der står det; AudioBahn

Endret av t0mb-exe
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...