SiS 6326 Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 lurte bare på hvilke reléer jeg burde bestille fra elfa, skal styre noen vifter og slik.. var å kikket litt på elfa, men har mindre greie på dette. klarte ikke å vente til del2 av guiden kom så Lenke til kommentar
tasle Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Du kan nok ikke kople releer direkte til parallellporten, det tåler den (porten) ikke. Du må nok ha en liten transistorkrets mellom porten og releet som kan levere nok strøm til spolen på releet. Lenke til kommentar
lars1 Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Funker å koble rett på, har gjort dette med 8 reler. husker ikke navnet på dem nå men kan finne det i morgen Lenke til kommentar
zyp Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Funker å koble rett på, har gjort dette med 8 reler. husker ikke navnet på dem nå men kan finne det i morgen Vil ikke anbefale dette, mulig at ditt hovedkort tåler belastninga, men det betyr jo ikke at alle skal tåle det... Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Bruker du dette halvleder releet går det helt fint: http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/129058.htm Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98123897187934 Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 I et skoleprosjekt lagde jeg en krets som styrte tre pumper via parallellporten. Jeg brukte en chip som galvanisk isolerte parallellporten fra resten av kretsen. Slik slipper du at kortslutninger og overspenninger (som kan generes av spoler, som er i reeler) ødelegger komponenter på hovedkortet ditt. Jeg husker desverre ikke hvilken IC dette er snakk om, men det fungerte utmerket. Dersom du ønsker data tilbake, så kan du også bruke en tri-state IC. Den slår av og på porter slik at du kan sende og motta data. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå