Gå til innhold

World Wide Web: 25 år og stadig viktigere. (WWW = 666?)

Anbefalte innlegg

Hvordan kan det (nettet) være kontroll når man selv velger hva man vil lese? Ingen kontrollerer nettet, det bler forsøkt, men de har ikke lyktes med det, ikke enda og det spørs vel om de noen sinne kommer til å gjøre det...Vil vel heller si at det norske skoleverket i langt større grad har drevet med "kontroll" oppover, som da vi på min tid på barne skolen satt og ba til den norske stats kristne gud og vi ble aktivt hjernevakset med dette på skolen, i skoletiden, med egne fag og egne lærere hvis eneste misjon var å hjernevaske unger til å inneha den "rette" troen...

Og man lærer fremdeles ikke så veldig mye om fx filosofi, kritisk tenkning, hvordan man bør tenke på skolene enda og en kan jo lure på hvorfor... Personlig mistenker jeg nettopp religiøse personer som ikke vil at unger skal tenke alt for kritisk, for de vet at da faller løgnene og mytene de tror på igjennom...

Og nei, du kan se helt bort i fra at enhver tekst i bibelen sa eller sier noe om fremtiden... Den gangen dette ble skrevet var det gull og edelstener som var det "hotteste" for folk, i dag er det vel TV, transport og underholdning som trekker mer enn gater av gull og edelstener... Sier ihvertfall meg litt om hvor sneversynte disse skribelntene av bibelen var... Men er du villig til å tolke det som står etter beste "evne" og med en bias der det du tror på er det du får så vil alt sammen "gå opp" og være sant, det hele koker egentlig ned til hvor ærlig du er... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ingen grunn til å insinuere at jeg ikke er ærlig. Derimot virker det klart som du igjen avsporer ift det jeg skrev, og dreier det mot noe annet. Er du ærlig?

Jeg insinuerer ikke, jeg fastslår at du ikke er ærlig når du evner å tillegge skriblerier fra bronsealderen, så diffuse og så lite tydelige det går an å bli, (altså stikk motsatt av hva slike profetier hadde vært OM vedkommende evnet å se inn i fremtiden) et slikt klarsyn at vedkommende forutsa internett, når man MÅ tolke og vri det som står der til at det passer... Da er man ikke ærlig da, ihvertfall ikke i mine øyne.

Faktum er at hvis IKKE internett hadde kommet, si at trenden hadde dødd ut tidlig på nittitallet og internett var noe vi aldri hørte noe om, ville du da sagt det samme? Ville du da kommet trekkende med bibelen og proklamert at "Vi mangler et elektronisk nettverk her, fordi det står i denne boka at det skulle finnes opp!?" Nå VET du jo at internett eksisterer og derfor, i etterkant, har du muligheten til å vri, vrenge og tolke disse høyst diffuse og uklare "profetiene" til at det passer med nettopp hva DU tror på... Ser du forskjellen? Og hvor ærlig er det egentlig? Er ikke å spore av det, kun en iaktagelse basert på hva du selv kommer med..

Prøv å bruk litt logikk på disse "profetiene" og det går fort opp for deg hvor håpløst uklare og diffuse de er... Og hvor ufattelig dårlig de eer til å "spå" noe som helst...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Stiller et spørsmål, ikke noe mer. Og ikke kall meg uærlig, for det er jeg ikke.

Det er da ikke jeg som har funnet på at det står 666 i det verset(som jeg uskikker på om du har lest).

Ser ikke bort fra at noe kan forutses, men har da ikke dermed konkudert med noenting. Ser du forskjellen?

Lenke til kommentar

Stiller et spørsmål, ikke noe mer. Og ikke kall meg uærlig, for det er jeg ikke.

Det er da ikke jeg som har funnet på at det står 666 i det verset(som jeg uskikker på om du har lest).

Ser ikke bort fra at noe kan forutses, men har da ikke dermed konkudert med noenting. Ser du forskjellen?

Jada, du stiller spørsmål, men jeg mistenker at det ikke BARE er spørsmålet du stiller, men også en liten tro på at dette KAN være sant, hvis ikke hadde du vel neppe stilt det...? Men for all del, spørr i vei du, men da kan du jo kanskje være litt klarere på at dette er noe du lurer på og ikke tror på og ikke hinte det til at dette er noe du faktisk finner troverdig... Slik førsteposten din er formulert...?

Problemet med disse, og alle andre såkalte profetier og klarsynte påstander, er jo nettopp det jeg belyste, at de er så diffuse og uten struktur at de i ETTERKANT av en hendelse kan tolkes inn til å gjelde den, eller den, eller den eller... hendelsen, her er det bare å velge fritt og gjør man dette er man pr definisjon uærlig, i det minste så mangler man den logikken til å se hvor far fetched disse såkalte profetiene er og hvor lite de "forutsier" noe som helst.

For det er ikke en ærlig manns verk når man i etterkant "bygger" inn mening i disse profetiene, for det er bare å innse at disse som skrev dette om 666 og WWW ikke hadde den ringeste anelse om hva internett ville være, og langt mindre at adressene i nettleserne skulle begynne med WWW... (Nå er jo flere og flere begynt å gå over til WW2 og lignende, hvordan forklarer bibelens profetier det?)

Det hadde vært kjempekult om slike profetier og klarsynthet faktisk virket, for all del, men så langt er alt som kommer så diffust og så generelt og "allmengyldig" (one size fits all liksom..) at det aldri har passet FØR hendelsene faktisk inntreffer, det evner faktisk ikke å forutsi noe som helst FØR en hendelse inntreffer. Isteden må man i etterkant sitte å "sy" dette inn som noe profetiene, eller klarsynthet, liksom skal si noe om, gjerne med en ganske så løs tolkning av det hele...

Konklusjonen er vel at ingen av disse profetiene har noen verdi i seg selv, det er alltid hendelsene man er villig til å tolke dem inn i som gir dem mening, er du ikke enig?

Lenke til kommentar

det er så morsomt hva disse fanatikerene og ekstremistene som "nøytale" - Delvis her får høre på bibelsamling i samfunnshuset sitt eller på religionsforumet sitt. Først var det at DNA var såkalt "beskrevet" i bibelen som gjaldt, nå er det Internett.... hva kommer neste gang? jeg venter i spenning :)

"betyr "WWW" på et eller annet hebraisk?"

-then it must be true

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke. Hvis du leser feks Åpenbaringsboken, er det pussig hvordan mye av de tegn i tiden man der peker på, ser ut til å harmonere.

Og det var dette med at det er "et merke" som alle etterhvert skal "bære" og man "må ha for å kjøpe og selge". Og navnet er altså 666. Er da litt pussig, eller?

Det er som sagt ikke noe jeg finner på eller "bygger inn" som du sier, det står jo der. Har ikke lagt noe fra eller til jeg.

For all del, det kan være en tilfeldighet, men så sikker som deg er jeg ikke. Så får andre bedømme hvor ærlige de synes vi eventuelt er.

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke. Hvis du leser feks Åpenbaringsboken, er det pussig hvordan mye av de tegn i tiden man der peker på, ser ut til å harmonere.

Og det var dette med at det er "et merke" som alle etterhvert skal "bære" og man "må ha for å kjøpe og selge". Og navnet er altså 666. Er da litt pussig, eller?

Det er som sagt ikke noe jeg finner på eller "bygger inn" som du sier, det står jo der. Har ikke lagt noe fra eller til jeg.

For all del, det kan være en tilfeldighet, men så sikker som deg er jeg ikke. Så får andre bedømme hvor ærlige de synes vi eventuelt er.

Hvs disse tegnene så meget harmonerer som de sier, hvorfor står det ikke bare direkte? Hvorfor må alt tolkes og peke vagt med kreativ påvirkning mot noe som kan ligne bittelitt på noe fra den moderne verden?

Prøver de gamle skribentene å irritere fremtidens befolkning? Hvorfor skjule alt i tolkning? Er det litt rart også eller?

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Ja det må du ikke spørre meg om.

Bortsett fra at vi vet jo at disse skriften ble skrevet i en gammel tid, da folk befant seg i helt andre omgivelser enn oss. Hvordan skulle man vente de kunne beskrive noe de ikke kunne forstå så mye av den gang?

Lenke til kommentar

Hvordan skulle man vente de kunne beskrive noe de ikke kunne forstå så mye av den gang?

En burde vel forventet en langt mer konkret beskrivelse om man faktisk hadde evnen til å se inn i fremtiden enn hva de som skrev i bibelen presterer ihvertfall... Ellers høres det ut som du prøver å overbevise deg selv mest om sannhets gehalten i disse profetiene... Du bruker ikke rent lite kognitivt dissonans og confirmation bias i forsvaret av disse profetieene, det skal du ha.. :)

Lenke til kommentar

Hvordan skulle man vente de kunne beskrive noe de ikke kunne forstå så mye av den gang?

De hadde jo i følge deg evnen til å forutsi fremtiden, ikke bare til nå men uendelig langt fram i tid og satt dermed på uendelig kunnskap. Selvfølgelig måtte dem ha forstått hver eneste detalj i alt som noen gang har hendt og kommer til å hende. Eller har jeg misforstått noe nå?

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva disse skribentene eventuelt opplevde/så eller/hvordan fikk innblikk i noe som helst, så jeg kan som sagt ikke svare på hvorfor de har skrevet det akkurat som de gjorde.

Likefullt står unektelig de detaljene relatert til nevnte tall der.

Har ingen overbevisning, men avfeier ikke noe med skråsikkerhet slik dere gjør.

De hadde jo i følge deg evnen til å forutsi fremtiden, ikke bare til nå men uendelig langt fram i tid og satt dermed på uendelig kunnskap.

Det der har jeg aldri påstått eller konkludert på noen måte.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Og hvor kommer dette tallet fra? Fra bibelen det også.... ? Så når du setter det sammen så betyr det satan for de som tror, for de som ikke tror så betyr de tallene tre like tall etter hverandre... Blir litt som når kristne truer muslimer med at de kommer til å havne i det kristne helvette mens muslimen truer den kristne med å havne i det muslimske helvette, ingen av dem er det minste redd for den andres helvette... :)

Å? Avfeier det skråsikkert? Så når du bruker logikk og en dose realitet så er det å avfeie ting skråsikkert? Vel, da avfeier jeg nok en del skråsikkert, men det er jo nettopp fordi det ikke har noen troverdighet når man er ferdig med å pille det fra hverandre ved hjelp av logikk og sunn fornuft... Ihvertfall redusert det ned til et nivå jeg ikke ser noen som helst grunn til å fortsette å tro at det er troverdig... Men du ser kanskje på det med religiøse briller? Og da skjønner jeg hvorfor du sier det du gjør, for da er du farget av din tro og underlagt terroren du tror vil ramme deg om du betviler selv små deler av bibelen, bedre da å forholde seg så åpen at hjernen ramler ut enn å risikere straffen for den som tviler litt vel mye... Alle som betviler det som står i bibelen er jo "skråsikre" ikke sant?

Lenke til kommentar

Igjen syns jeg du snakker om noe annet enn jeg har. Kjenner meg ikke igjen, og er ikke religiøs. Tror hvertfall ikke det selv.

Så når du setter det sammen så betyr det satan

For - jeg vet ikke hvilken gang, har aldri sagt det. Og det står da ikke heller. Det står at det er et merke-som-alle-etterhvert-må-bære (enten på høyrde hånd eller i pannen)-og-som-man-trenger-det-for-å-kunne-kjøpe-og-selge.

Akkurat det har du enda ikke kommentert med et ord som jeg har sett. Det var kun det jeg hengte meg opp i, og at da dette merke altså står som 666 som betyr WWW.

Ikke annet enn det. Hva eventuelt "Guder og djevler" angår er jeg ikke så opptatt av det i denne sammenhengen, fordi det blir en eventuell problemstilling i seg selv, som jeg ikke har noen klar formening om.

Lenke til kommentar

Dette merket kan jo være hva som helst... Kan jo være derivert ut av kastemerke systemet i India for alt vi vet, der forskjellene er store etter hva slags merke kvinnen har i pannen...Så her også hopper man fryktelig og tillegger teksten langt mer enn det som faktisk står... Som sagt så har jeg veldig liten tro på at disse ingorante ørken nomadene hadde den ringeste anelse om chips i håndledd og slikt, eller internett. Dette er antagelig basert på en eller annens fantasi... Kanskje han så for seg et eller annet system men ikke gadd å ta med mer enn det som faktisk står i denne fantasien? Vi gjør jo det samme i dag, fantaserer og unders over hva og hvordan det vil se ut i fremtiden... Skriver du det ned og er så heldig at du får det inn i en bok noen tror er hellig skal du ikke se bort i fra at samme spørsmål blir stilt på et forum om to tusen år, der du er oppgradert til en vis og klarsynt mann fordi noen tolker hendelser i etterkant og tror du hadde helt rett...

Tror ikke det er hverken lurt eller serlig fruktbart å tillegge det mer enn hva det faktisk står...

Lenke til kommentar

Fint, der fikk vi endelig en grei redegjørelse om ditt syn på dette. Kunne jo bare skrevet det først som sist, så hadde det holdt det.

Har ikke på noen måte tenkt å argumentere på det heller jeg, ser ingen grunn til det. Helt greit bidrag :)

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva disse skribentene eventuelt opplevde/så eller/hvordan fikk innblikk i noe som helst, så jeg kan som sagt ikke svare på hvorfor de har skrevet det akkurat som de gjorde.

De hadde jo i følge deg evnen til å forutsi fremtiden, ikke bare til nå men uendelig langt fram i tid og satt dermed på uendelig kunnskap.

Det der har jeg aldri påstått eller konkludert på noen måte.

men, dersom dette i bibelen, faktisk henviser til World Wide Web, vil du ikke da være enig i at de hadde evnen til å se inn i fremtiden? og dersom de hadde det, så ville de hatt evnen til å se tilbake i tid også? Og sannsynligvis uendelig distanse i begge retninger?

Og dersom dem hadde det, så ville dem klart å se helt frem til jordens undergang? noe som er et såpass viktig tema at det garantert vil stå beskrevet når denne vil inntreffe i bibelen? eller i alle fall hentydet ved hjelp av tall oversatt til bokstaver på hebraisk eller noe i den dur?

Så altså, dersom det finnes en kobling mellom internett og bibelen, så er det rimelig å tro at det garantert vil stå når verdens undergang inntreffer, og det er et så viktig tema at dersom du tror på dette, burde du føle deg forpliktet til å lese og finne denne informasjonen og dele den med verden? Du får sikkert tilhengere som henger seg på deg og dere kan sammen forberede dere på verdens undergang?

Noe som når jeg tenker meg om har blitt gjort mange ganger før og blant annet endt i kollektivt selvmord, og tror du jammen ikke dem har tatt feil alle sammen? Er visst farlig å tolke for mye ut av bibelen ser det ut til...

Endret av Henrik2k
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er pussig hvor lite som stemmer, hvor mye feil det er det og hvor mange vage beskrivelser som er brukt. Slik at det kan passe med flest mulig fremtidige hendelser?

Legg til at hjernen er utviklet til å se mønstere og om det ikke finnes noen der så vil den skape mønstere selv.

Om vi først skal gå ned den gaten du peker på så sitter vi igjen med ancient aliens, illuminati, chemtrails og fandens oldemor. Hadde ikke forundret meg om du synes det er mange "pussige" sammenhenger i disse emnene også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...