Gå til innhold

Bilkjøring må forbys!


Anbefalte innlegg

Inndra førerkortet til alle som blir tatt i å kjøre 10km over fartsgrensen!

Det er en grunn til at fartsgrensene er satt slik de er. Ved å bryte fartsgrensene setter du ikke bare deg selv i fare, men også dine medpassasjerer og dine medtrafikanter.

 

I 2013 døde 190 personer i veitrafikken. Dette er en økning på 31 % siden 2012. 31%!

En stor bidragsyter til denne utviklingen er at folk gir blaffen i de fartsgrensene som er satt. Så hva kan være løsningen på dette problemet?

Mitt forslag er å forby all bilkjøring! Subsidier med en gratis tandemsykkel pr husstand.

 

Ulogisk løsning, tenker muligens du som leser dette, men la meg komme med fakta og tall.

 

Pr 2013 var det registrert ca 2,5 millioner personbiler i Norge ( 2500265). I 2013 døde det totalt 190 mennesker i trafikken i Norge. Statistikken over antall trafikkdrepte 2013 viser at 102 av 190 døde var bilførere.

Man kan dra en slutning om det var 102 personbiler involvert i trafikkulykker med et fatalt utfall.

 

 

102 kjøretøy av 2500265.

Det er 0,004 %.

 

 

Det er 0,004% for mye. Ved å forby bilkjøring vil man forhindre at de 0,004% ikke blir involvert i noen ulykker i fremtiden og liv vil bli spart. For ikke å snakke om den enorme kostnaden en trafikkulykke er for samfunnet.

Og det er enda et viktigere poeng. De pengene vi sparer på å behandle de som er skadet i trafikken kan brukes for å dekke kostnadene for å arrestere og rettsforfølge de menneskene som allikevel velger å smugle inn og bruke en personlig bil. Og hvis, gud forby, en mor eller far blir tatt i å kjøre bil, så må dette barnet umiddelbart tas i forvaring. Å risikere et barns liv og helse for å spare 10 minutter gange til butikken må virkelig bli slått hardt ned på!

 

 

 

Det vil nok bli økt etterspørsel etter sorte biler etter hvert som forbudet trer i kraft og ulike kriminelle grupperinger vil nok se sitt snitt i å importere ekstremt trafikkfarlige biler som selges for langt over markedsverdi, men dette er nok et marked som trolig ikke vil få noe fotfeste i Norge. Uansett er dette et lite offer med tanke på at vi kan redde 0,004%.

 

 

Er det noen andre midler man kan bruke for å få mennesker til å forstå at det å kjøre bil er livsfarlig? Ja! Vi kan bruke media. Lag intervjuer med trafikkofre som så vidt berget livet etter en stygg ulykke.

Finn årsaker til hvorfor folk velger å kjøre for fort. Jeg har jo allerede funnet ut at det døde 190 mennesker i 2013 som en konsekvens av for høy fart.

 

 

 

Jeg har vært heldig å funnet et intervju fra fremtiden som beskriver hvordan denne tørsten for fart kan ta over livet. Han nevner også litt om sitt syn på dilemmaet om man skal legalisere bilkjøring eller ei.

 

 

Og jeg siterer:

 

 

Intervju med Arne Råddane (54år) år 2051

Indrefjords tidende”

 

– Jeg blir pro­vo­sert av de­bat­ten som fore­går i sam­fun­net om le­ga­li­ser­ing av bilkjøring. For en stund si­den så jeg en elev ved Ven­nes­la vi­de­re­gå­en­de skri­ve et le­ser­inn­legg i Indrefjords Tidene om at han var for le­ga­li­ser­ing av biljøring. Det­te har jeg tenkt mye på, sier Råddane som øns­ker å kom­me til orde.

Et­ter 40 år som racerbilkjører i Indrefjord vet han hva han snak­ker om.
– De som me­ner det er på tide å le­ga­li­se­re bruk og salg av biler aner ikke hvor far­lig det er. Man kan av­ven­nes fra sykler, mopeder og firhjulinger, men når det kom­mer til biler er det dø­den delux. I dag er det ut­strakt bruk av raske biler, og det er man­ge døds­fall i kjøl­vann av det. Jeg kjen­ner også fle­re som er lagt inn på sykehus et­ter kjøring av de ekstra raske bilene.

– Øde­leg­ger fram­ti­da
– Bilkjøring kan være gøy fra be­gyn­nel­sen, jeg hus­ker jo det. Men den vir­ker inn på ner­ve­sy­ste­met, en blir sløv, kan få angst, de­pre­sjo­ner og tvangs­tan­ker. Det er ikke noe po­si­tivt med det, det er van­ske­lig og slut­te og ikke noe å lef­le med.
– Og til de som er ung­doms­sko­le­ele­ver og har lyst til å be­gyn­ne med bilkjøring?
– Min kla­re an­be­fal­ing er hold dere bor­te fra biler. Gå hel­ler til en per­son som du har til­lit til, legg kor­te­ne på bor­det og få hjelp. Det er bare til å øde­leg­ge fram­ti­da si med, me­ner Råddane.
– En le­ga­li­ser­ing vil føre til sam­fun­nets for­der­vel­se. Ung­dom og unge voks­ne vil bli hy­per­kri­mi­nel­le og det­te vil bli en svø­pe for sam­fun­net, på­står han.
Selv har han man­ge ska­van­ker på grunn av et langt liv som racerbilkjører. Han har mis­tet en nyre, og holdt på å mis­te en arm. Sy­net er også blitt vel­dig re­du­sert iføl­geArne Råddane.

-Pres­set ung­dom

Den tid­li­ge­re racerbilsjåføren har fulgt sa­ken med FRP-po­li­ti­ke­re i Ber­gen som ny­lig inn­røm­met å ha kjørt for fort og har også lagt mer­ke til at po­li­t­iet ak­sjo­ne­rer mot sko­ler.
– Jeg skjøn­ner at de vil bilkjøringtil livs på sko­le­ne, men jeg me­ner det blir feil når po­li­t­iet ak­sjo­ne­re i of­fent­lig­het på sko­le­ne. Yd­my­kel­ser i of­fent­lig­het blir helt feil. De må hel­ler ta ele­ver til side og snak­ke med dem, og føl­ge dem opp. Man­ge be­gyn­ner å kjøre bil for­di de fø­ler seg som so­si­a­le ta­pe­re og ikke gre­ier å hen­ge med. Det er et vel­dig press på ung­dom­mer i dag om at de hele ti­den på pres­te­re. Et ungt men­nes­ke un­der 18 år tren­ger mye eks­tra opp­føl­ging og om­sorg, tror Råddane.

 

Sitat slutt.

 

 

 

Han nevner at unge mennesker som trekkes mot farten og spenningen som ligger i bilkjøring må snakkes med og ikke straffes. Et godt poeng fra en som er såpass i mot at mennesker selv skal få bestemme om de vil kjøre bil eller ikke.

Så hva kan man legge i dette intervjuet? Det er tydelig at mannen har førstehåndserfaring med det å kjøre bil. Hele livet har dreid seg om bilkjøring og han har opplevd mye smerte og lidelse på grunn av dette.

Det at en tidligere racerbilsjåfør vil advare andre mot å kjøre bil er fra mitt ståsted helt naturlig. Ingen vil at noen skal gå igjennom et slikt helvete fordi man selv har sett hvor ille det kan gå, men er personlige meninger og erfaringer virkelig viktig i en debatt som omhandler hele samfunnet?

 

 

Svaret er JA! Selvfølgelig!

 

Det er jo det som er hele poenget med forslaget mitt ved å forby bilkjøring!

0,004 %. 102 kjøretøyer av 2500265. Dette er enkelttilfeller hvis man tar det store bildet i betraktning, men hvis media lager spalteplass og informerer om hvor farlig bilkjøring er, hvor mange som dør (direkte og indirekte) hvert år, publiserer bilder av trafikkofre som viser hvor store skader man får av en frontkollisjon i 150 km/, da er jeg overbevist om at mange mennesker vil forstå at bilkjøring er livsfarlig og fordømme mennesker som i det hele tatt våger å ytre seg offentlig om bilkjøring. At de ikke har den fjerneste anelse på hvordan en bil fungerer i praksis og at det faktisk er mulig å bedrive trygg bilkjøring, spiller ingen rolle. Det er budskapet som er viktig i denne saken! Bilkjøring må forbys!

 

 

Motivet mitt for dette forslaget har kanskje vært uklart, men jeg har ingen personlige interesser bortsett fra å redde liv og bevare samfunnet.

Det skal dog nevnes at kun 119 (mot 190 døde i trafikken) personer druknet i 2013 og det beviser at det å kjøre båt er statistisk sett mye tryggere enn det å kjøre bil.

 

 

 

Peder Welhaven

Autorisert båtselger.

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

synes båter burde bli ulovlig, mange folk som dør på sjøen.

 

synes folk burde sitte på sofaen hele tiden, er ikke mange som dør der.

så statistisk sett er det tryggere

 

NIrD

Autorisert sofaselger

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

synes båter burde bli ulovlig, mange folk som dør på sjøen.

 

synes folk burde sitte på sofaen hele tiden, er ikke mange som dør der.

så statistisk sett er det tryggere

 

NIrD

Autorisert sofaselger

 

Å sitte burde i alle fall vært forbudt. Menneskekroppen er ikke laget for å sitte. Å sitte store deler av dagen kan være like helseskadelig som å røyke sigaretter.

 

Forby stoler, benker, sofaer og andre hjelpemidler vi har for å sitte komfortabelt!

Lenke til kommentar

 

Peder Welhaven

Autorisert båtselger.

Du som autorisert båtselger vil jo dra nytte av at biler blir forbudt. Vil ikke du dermed oppleve enorm økning i båtsalget?

 

 

Spekulasjoner. Dette er en ren tilfeldighet. Det er samfunnets interesser som er viktige!

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å si det slik: Om du skal skrive et kåseri om at man bør forby bilkjøring så skal du ha ganske sterke og gode argumenter. Men det er kanskje formen som er viktig og ikke innholdet?

 

Har du lest hele? Beklager hvis jeg antar at du ikke skjønner, hvis du skjønner, men det handler ikke om bilkjøring.

Det er kun en metafor for å muligens få frem et poeng. Jeg skriver vanligvis ikke noe til vanlig, men fikk et innfall etter å ha lest et intervju, så det mulig at det kun er i mitt hode denne teksten gir mening.

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Inndra førerkortet til alle som blir tatt i å kjøre 10km over fartsgrensen!

Det er en grunn til at fartsgrensene er satt slik de er. Ved å bryte fartsgrensene setter du ikke bare deg selv i fare, men også dine medpassasjerer og dine medtrafikanter.

 

I 2013 døde 190 personer i veitrafikken. Dette er en økning på 31 % siden 2012. 31%!

En stor bidragsyter til denne utviklingen er at folk gir blaffen i de fartsgrensene som er satt. Så hva kan være løsningen på dette problemet?

Mitt forslag er å forby all bilkjøring! Subsidier med en gratis tandemsykkel pr husstand.

 

Ulogisk løsning, tenker muligens du som leser dette, men la meg komme med fakta og tall.

 

Pr 2013 var det registrert ca 2,5 millioner personbiler i Norge ( 2500265). I 2013 døde det totalt 190 mennesker i trafikken i Norge. Statistikken over antall trafikkdrepte 2013 viser at 102 av 190 døde var bilførere.

Man kan dra en slutning om det var 102 personbiler involvert i trafikkulykker med et fatalt utfall.

 

 

102 kjøretøy av 2500265.

Det er 0,004 %.

 

 

Det er 0,004% for mye. Ved å forby bilkjøring vil man forhindre at de 0,004% ikke blir involvert i noen ulykker i fremtiden og liv vil bli spart. For ikke å snakke om den enorme kostnaden en trafikkulykke er for samfunnet.

Og det er enda et viktigere poeng. De pengene vi sparer på å behandle de som er skadet i trafikken kan brukes for å dekke kostnadene for å arrestere og rettsforfølge de menneskene som allikevel velger å smugle inn og bruke en personlig bil. Og hvis, gud forby, en mor eller far blir tatt i å kjøre bil, så må dette barnet umiddelbart tas i forvaring. Å risikere et barns liv og helse for å spare 10 minutter gange til butikken må virkelig bli slått hardt ned på!

 

 

 

Det vil nok bli økt etterspørsel etter sorte biler etter hvert som forbudet trer i kraft og ulike kriminelle grupperinger vil nok se sitt snitt i å importere ekstremt trafikkfarlige biler som selges for langt over markedsverdi, men dette er nok et marked som trolig ikke vil få noe fotfeste i Norge. Uansett er dette et lite offer med tanke på at vi kan redde 0,004%.

 

 

Er det noen andre midler man kan bruke for å få mennesker til å forstå at det å kjøre bil er livsfarlig? Ja! Vi kan bruke media. Lag intervjuer med trafikkofre som så vidt berget livet etter en stygg ulykke.

Finn årsaker til hvorfor folk velger å kjøre for fort. Jeg har jo allerede funnet ut at det døde 190 mennesker i 2013 som en konsekvens av for høy fart.

 

 

 

Jeg har vært heldig å funnet et intervju fra fremtiden som beskriver hvordan denne tørsten for fart kan ta over livet. Han nevner også litt om sitt syn på dilemmaet om man skal legalisere bilkjøring eller ei.

 

 

Og jeg siterer:

 

 

Intervju med Arne Råddane (54år) år 2051

Indrefjords tidende”

 

– Jeg blir pro­vo­sert av de­bat­ten som fore­går i sam­fun­net om le­ga­li­ser­ing av bilkjøring. For en stund si­den så jeg en elev ved Ven­nes­la vi­de­re­gå­en­de skri­ve et le­ser­inn­legg i Indrefjords Tidene om at han var for le­ga­li­ser­ing av biljøring. Det­te har jeg tenkt mye på, sier Råddane som øns­ker å kom­me til orde.

Et­ter 40 år som racerbilkjører i Indrefjord vet han hva han snak­ker om.

– De som me­ner det er på tide å le­ga­li­se­re bruk og salg av biler aner ikke hvor far­lig det er. Man kan av­ven­nes fra sykler, mopeder og firhjulinger, men når det kom­mer til biler er det dø­den delux. I dag er det ut­strakt bruk av raske biler, og det er man­ge døds­fall i kjøl­vann av det. Jeg kjen­ner også fle­re som er lagt inn på sykehus et­ter kjøring av de ekstra raske bilene.

– Øde­leg­ger fram­ti­da

– Bilkjøring kan være gøy fra be­gyn­nel­sen, jeg hus­ker jo det. Men den vir­ker inn på ner­ve­sy­ste­met, en blir sløv, kan få angst, de­pre­sjo­ner og tvangs­tan­ker. Det er ikke noe po­si­tivt med det, det er van­ske­lig og slut­te og ikke noe å lef­le med.

– Og til de som er ung­doms­sko­le­ele­ver og har lyst til å be­gyn­ne med bilkjøring?

– Min kla­re an­be­fal­ing er hold dere bor­te fra biler. Gå hel­ler til en per­son som du har til­lit til, legg kor­te­ne på bor­det og få hjelp. Det er bare til å øde­leg­ge fram­ti­da si med, me­ner Råddane.

– En le­ga­li­ser­ing vil føre til sam­fun­nets for­der­vel­se. Ung­dom og unge voks­ne vil bli hy­per­kri­mi­nel­le og det­te vil bli en svø­pe for sam­fun­net, på­står han.

Selv har han man­ge ska­van­ker på grunn av et langt liv som racerbilkjører. Han har mis­tet en nyre, og holdt på å mis­te en arm. Sy­net er også blitt vel­dig re­du­sert iføl­geArne Råddane.

-Pres­set ung­dom

Den tid­li­ge­re racerbilsjåføren har fulgt sa­ken med FRP-po­li­ti­ke­re i Ber­gen som ny­lig inn­røm­met å ha kjørt for fort og har også lagt mer­ke til at po­li­t­iet ak­sjo­ne­rer mot sko­ler.

– Jeg skjøn­ner at de vil bilkjøringtil livs på sko­le­ne, men jeg me­ner det blir feil når po­li­t­iet ak­sjo­ne­re i of­fent­lig­het på sko­le­ne. Yd­my­kel­ser i of­fent­lig­het blir helt feil. De må hel­ler ta ele­ver til side og snak­ke med dem, og føl­ge dem opp. Man­ge be­gyn­ner å kjøre bil for­di de fø­ler seg som so­si­a­le ta­pe­re og ikke gre­ier å hen­ge med. Det er et vel­dig press på ung­dom­mer i dag om at de hele ti­den på pres­te­re. Et ungt men­nes­ke un­der 18 år tren­ger mye eks­tra opp­føl­ging og om­sorg, tror Råddane.

 

Sitat slutt.

 

 

 

Han nevner at unge mennesker som trekkes mot farten og spenningen som ligger i bilkjøring må snakkes med og ikke straffes. Et godt poeng fra en som er såpass i mot at mennesker selv skal få bestemme om de vil kjøre bil eller ikke.

Så hva kan man legge i dette intervjuet? Det er tydelig at mannen har førstehåndserfaring med det å kjøre bil. Hele livet har dreid seg om bilkjøring og han har opplevd mye smerte og lidelse på grunn av dette.

Det at en tidligere racerbilsjåfør vil advare andre mot å kjøre bil er fra mitt ståsted helt naturlig. Ingen vil at noen skal gå igjennom et slikt helvete fordi man selv har sett hvor ille det kan gå, men er personlige meninger og erfaringer virkelig viktig i en debatt som omhandler hele samfunnet?

 

 

Svaret er JA! Selvfølgelig!

 

Det er jo det som er hele poenget med forslaget mitt ved å forby bilkjøring!

0,004 %. 102 kjøretøyer av 2500265. Dette er enkelttilfeller hvis man tar det store bildet i betraktning, men hvis media lager spalteplass og informerer om hvor farlig bilkjøring er, hvor mange som dør (direkte og indirekte) hvert år, publiserer bilder av trafikkofre som viser hvor store skader man får av en frontkollisjon i 150 km/, da er jeg overbevist om at mange mennesker vil forstå at bilkjøring er livsfarlig og fordømme mennesker som i det hele tatt våger å ytre seg offentlig om bilkjøring. At de ikke har den fjerneste anelse på hvordan en bil fungerer i praksis og at det faktisk er mulig å bedrive trygg bilkjøring, spiller ingen rolle. Det er budskapet som er viktig i denne saken! Bilkjøring må forbys!

 

 

Motivet mitt for dette forslaget har kanskje vært uklart, men jeg har ingen personlige interesser bortsett fra å redde liv og bevare samfunnet.

Det skal dog nevnes at kun 119 (mot 190 døde i trafikken) personer druknet i 2013 og det beviser at det å kjøre båt er statistisk sett mye tryggere enn det å kjøre bil.

 

 

 

Peder Welhaven

Autorisert båtselger.

 

Vil minne deg på at de som ligger 10 - 15 km/t UNDER fartsgrensen skaper like mange potensielt sett farlige situasjoner, som de som ligger 10-15 km/t OVER fartsgrensen.

 

Jeg tar her i betraktning at det er en 80 sone med en fin oversiktelig vei, hvor man kan få til fin flyt i trafikken.

 

I tettbebygde områder, hvor det er 50 soner, bør disse overholdes.

 

Poenget mitt er uansett at de som kjører for sakte, skaper like mange farlige situasjoner som de som kjører litt over.

 

Ser du undertegner med "Utorisert Båtselger", hvor mange mennesker omkom på sjøen pr. 2013, som følger av idiotkjøring med båt, og dårlig bruk av redningsvest?

 

Forslaget ditt er så useriøst at det blir provoserende.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Lykke til med å forby bilkjøring!!

 

Hvorfor det? Det er helt logisk når du ser hvilken negativ effekt det har på samfunnet. Vi har allerede mopeder, traktorer, lastebiler og motorsykler. Trenger vi virkelig enda et alternativ for å transportere oss?

Lenke til kommentar

 

SNIP

 

Vil minne deg på at de som ligger 10 - 15 km/t UNDER fartsgrensen skaper flere farlige situasjoner enn de som ligger 10-15 km/t OVER fartsgrensen.

 

Jeg tar her i betraktning at det er en 80 sone med en fin oversiktelig vei, hvor man kan få til fin flyt i trafikken.

 

I tettbebygde områder, hvor det er 50 soner, bør disse overholdes.

 

Poenget mitt er uansett at de som kjører for sakte, skaper like mange farlige situasjoner som de som kjører litt over.

 

Ser du undertegner med "Utorisert Båtselger", hvor mange mennesker omkom på sjøen pr. 2013, som følger av idiotkjøring med båt, og dårlig bruk av redningsvest?

 

Forslaget ditt er så useriøst at det blir provoserende.

 

 

Hei.

 

119 personer omkom som følge av drukning i 2013. Hvor mange som var relatert til båtferdsel er uvvist.

Bortsett fra det er loven slik den er. Er fartsgrensen 60 kilometer i timen skal man kjøre i 60 kilometer i timen. Enhver kilometer over 60 er en lovovertredelse og burde bli slått hardt ned på slik at det har en preventiv effekt på samfunnet.

 

Når det gjelder båter er de overlegne på sikkerhet siden de kjører på vannet.

Endret av Psykake
Lenke til kommentar

Har du lest hele? Beklager hvis jeg antar at du ikke skjønner, hvis du skjønner, men det handler ikke om bilkjøring.

Det er kun en metafor for å muligens få frem et poeng. Jeg skriver vanligvis ikke noe til vanlig, men fikk et innfall etter å ha lest et intervju, så det mulig at det kun er i mitt hode denne teksten gir mening.

 

 

Hvis du har et seriøst poeng i teksten må du nesten skrive det i klartekst, for jeg klarer ikke å se noe annet enn humor i hverken førstepost eller videre i tråden. :p

Lenke til kommentar

 

Har du lest hele? Beklager hvis jeg antar at du ikke skjønner, hvis du skjønner, men det handler ikke om bilkjøring.

Det er kun en metafor for å muligens få frem et poeng. Jeg skriver vanligvis ikke noe til vanlig, men fikk et innfall etter å ha lest et intervju, så det mulig at det kun er i mitt hode denne teksten gir mening.

 

 

Hvis du har et seriøst poeng i teksten må du nesten skrive det i klartekst, for jeg klarer ikke å se noe annet enn humor i hverken førstepost eller videre i tråden. :p

 

 

Det skal være en metafor for cannabis debatten. Bilkjøring og cannabis kan naturligvis ikke sammenlignes, men jeg ville forsøke å få frem at argumentene som brukes mot legalisering henger like mye på greip som argumentene for forbud av bilkjøring.

 

Men dette er tydeligvis ikke mitt felt siden det var mange (alle) som ikke tok poenget. Noen trodde t.o.m at det var et seriøst forslag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Lykke til med å forby bilkjøring!!

 

Hvorfor det? Det er helt logisk når du ser hvilken negativ effekt det har på samfunnet. Vi har allerede mopeder, traktorer, lastebiler og motorsykler. Trenger vi virkelig enda et alternativ for å transportere oss?

 

 

Enda et alternativ? Det alternativet har alltid vært tilstede, og det vil alltid være dødsulykker. Får de frem kollekivtransporten mer og gjør det til et bedre alternativ kan det være med på å minke ulykkene.

 

Jeg er avhengig av bil for å komme meg til jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...