Psykake Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 (endret) Inndra førerkortet til alle som blir tatt i å kjøre 10km over fartsgrensen! Det er en grunn til at fartsgrensene er satt slik de er. Ved å bryte fartsgrensene setter du ikke bare deg selv i fare, men også dine medpassasjerer og dine medtrafikanter. I 2013 døde 190 personer i veitrafikken. Dette er en økning på 31 % siden 2012. 31%! En stor bidragsyter til denne utviklingen er at folk gir blaffen i de fartsgrensene som er satt. Så hva kan være løsningen på dette problemet? Mitt forslag er å forby all bilkjøring! Subsidier med en gratis tandemsykkel pr husstand. Ulogisk løsning, tenker muligens du som leser dette, men la meg komme med fakta og tall. Pr 2013 var det registrert ca 2,5 millioner personbiler i Norge ( 2500265). I 2013 døde det totalt 190 mennesker i trafikken i Norge. Statistikken over antall trafikkdrepte 2013 viser at 102 av 190 døde var bilførere. Man kan dra en slutning om det var 102 personbiler involvert i trafikkulykker med et fatalt utfall. 102 kjøretøy av 2500265. Det er 0,004 %. Det er 0,004% for mye. Ved å forby bilkjøring vil man forhindre at de 0,004% ikke blir involvert i noen ulykker i fremtiden og liv vil bli spart. For ikke å snakke om den enorme kostnaden en trafikkulykke er for samfunnet. Og det er enda et viktigere poeng. De pengene vi sparer på å behandle de som er skadet i trafikken kan brukes for å dekke kostnadene for å arrestere og rettsforfølge de menneskene som allikevel velger å smugle inn og bruke en personlig bil. Og hvis, gud forby, en mor eller far blir tatt i å kjøre bil, så må dette barnet umiddelbart tas i forvaring. Å risikere et barns liv og helse for å spare 10 minutter gange til butikken må virkelig bli slått hardt ned på! Det vil nok bli økt etterspørsel etter sorte biler etter hvert som forbudet trer i kraft og ulike kriminelle grupperinger vil nok se sitt snitt i å importere ekstremt trafikkfarlige biler som selges for langt over markedsverdi, men dette er nok et marked som trolig ikke vil få noe fotfeste i Norge. Uansett er dette et lite offer med tanke på at vi kan redde 0,004%. Er det noen andre midler man kan bruke for å få mennesker til å forstå at det å kjøre bil er livsfarlig? Ja! Vi kan bruke media. Lag intervjuer med trafikkofre som så vidt berget livet etter en stygg ulykke. Finn årsaker til hvorfor folk velger å kjøre for fort. Jeg har jo allerede funnet ut at det døde 190 mennesker i 2013 som en konsekvens av for høy fart. Jeg har vært heldig å funnet et intervju fra fremtiden som beskriver hvordan denne tørsten for fart kan ta over livet. Han nevner også litt om sitt syn på dilemmaet om man skal legalisere bilkjøring eller ei. Og jeg siterer: “Intervju med Arne Råddane (54år) år 2051 Indrefjords tidende” – Jeg blir provosert av debatten som foregår i samfunnet om legalisering av bilkjøring. For en stund siden så jeg en elev ved Vennesla videregående skrive et leserinnlegg i Indrefjords Tidene om at han var for legalisering av biljøring. Dette har jeg tenkt mye på, sier Råddane som ønsker å komme til orde. Etter 40 år som racerbilkjører i Indrefjord vet han hva han snakker om.– De som mener det er på tide å legalisere bruk og salg av biler aner ikke hvor farlig det er. Man kan avvennes fra sykler, mopeder og firhjulinger, men når det kommer til biler er det døden delux. I dag er det utstrakt bruk av raske biler, og det er mange dødsfall i kjølvann av det. Jeg kjenner også flere som er lagt inn på sykehus etter kjøring av de ekstra raske bilene. – Ødelegger framtida– Bilkjøring kan være gøy fra begynnelsen, jeg husker jo det. Men den virker inn på nervesystemet, en blir sløv, kan få angst, depresjoner og tvangstanker. Det er ikke noe positivt med det, det er vanskelig og slutte og ikke noe å lefle med.– Og til de som er ungdomsskoleelever og har lyst til å begynne med bilkjøring?– Min klare anbefaling er hold dere borte fra biler. Gå heller til en person som du har tillit til, legg kortene på bordet og få hjelp. Det er bare til å ødelegge framtida si med, mener Råddane.– En legalisering vil føre til samfunnets fordervelse. Ungdom og unge voksne vil bli hyperkriminelle og dette vil bli en svøpe for samfunnet, påstår han.Selv har han mange skavanker på grunn av et langt liv som racerbilkjører. Han har mistet en nyre, og holdt på å miste en arm. Synet er også blitt veldig redusert ifølgeArne Råddane. -Presset ungdom Den tidligere racerbilsjåføren har fulgt saken med FRP-politikere i Bergen som nylig innrømmet å ha kjørt for fort og har også lagt merke til at politiet aksjonerer mot skoler.– Jeg skjønner at de vil bilkjøringtil livs på skolene, men jeg mener det blir feil når politiet aksjonere i offentlighet på skolene. Ydmykelser i offentlighet blir helt feil. De må heller ta elever til side og snakke med dem, og følge dem opp. Mange begynner å kjøre bil fordi de føler seg som sosiale tapere og ikke greier å henge med. Det er et veldig press på ungdommer i dag om at de hele tiden på prestere. Et ungt menneske under 18 år trenger mye ekstra oppfølging og omsorg, tror Råddane. Sitat slutt. Han nevner at unge mennesker som trekkes mot farten og spenningen som ligger i bilkjøring må snakkes med og ikke straffes. Et godt poeng fra en som er såpass i mot at mennesker selv skal få bestemme om de vil kjøre bil eller ikke. Så hva kan man legge i dette intervjuet? Det er tydelig at mannen har førstehåndserfaring med det å kjøre bil. Hele livet har dreid seg om bilkjøring og han har opplevd mye smerte og lidelse på grunn av dette. Det at en tidligere racerbilsjåfør vil advare andre mot å kjøre bil er fra mitt ståsted helt naturlig. Ingen vil at noen skal gå igjennom et slikt helvete fordi man selv har sett hvor ille det kan gå, men er personlige meninger og erfaringer virkelig viktig i en debatt som omhandler hele samfunnet? Svaret er JA! Selvfølgelig! Det er jo det som er hele poenget med forslaget mitt ved å forby bilkjøring! 0,004 %. 102 kjøretøyer av 2500265. Dette er enkelttilfeller hvis man tar det store bildet i betraktning, men hvis media lager spalteplass og informerer om hvor farlig bilkjøring er, hvor mange som dør (direkte og indirekte) hvert år, publiserer bilder av trafikkofre som viser hvor store skader man får av en frontkollisjon i 150 km/, da er jeg overbevist om at mange mennesker vil forstå at bilkjøring er livsfarlig og fordømme mennesker som i det hele tatt våger å ytre seg offentlig om bilkjøring. At de ikke har den fjerneste anelse på hvordan en bil fungerer i praksis og at det faktisk er mulig å bedrive trygg bilkjøring, spiller ingen rolle. Det er budskapet som er viktig i denne saken! Bilkjøring må forbys! Motivet mitt for dette forslaget har kanskje vært uklart, men jeg har ingen personlige interesser bortsett fra å redde liv og bevare samfunnet. Det skal dog nevnes at kun 119 (mot 190 døde i trafikken) personer druknet i 2013 og det beviser at det å kjøre båt er statistisk sett mye tryggere enn det å kjøre bil. Peder Welhaven Autorisert båtselger. Endret 13. mars 2014 av Psykake 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 (endret) synes båter burde bli ulovlig, mange folk som dør på sjøen. synes folk burde sitte på sofaen hele tiden, er ikke mange som dør der. så statistisk sett er det tryggere NIrD Autorisert sofaselger Endret 13. mars 2014 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 Nå får du rulle inn! Dette er snakk om fremkomstmidler! Lettere irritert hilsen Peder Welhaven Autorisert båtselger Konsulent 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Hva med hest & kjerre? Det er vel optimalt? Vice Autorisert hest & kjerre selger Salgssjef, region øst. 3 Lenke til kommentar
Igniztion Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 synes båter burde bli ulovlig, mange folk som dør på sjøen. synes folk burde sitte på sofaen hele tiden, er ikke mange som dør der. så statistisk sett er det tryggere NIrD Autorisert sofaselger Å sitte burde i alle fall vært forbudt. Menneskekroppen er ikke laget for å sitte. Å sitte store deler av dagen kan være like helseskadelig som å røyke sigaretter. Forby stoler, benker, sofaer og andre hjelpemidler vi har for å sitte komfortabelt! Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Peder Welhaven Autorisert båtselger. Du som autorisert båtselger vil jo dra nytte av at biler blir forbudt. Vil ikke du dermed oppleve enorm økning i båtsalget? Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 (endret) Peder Welhaven Autorisert båtselger. Du som autorisert båtselger vil jo dra nytte av at biler blir forbudt. Vil ikke du dermed oppleve enorm økning i båtsalget? Spekulasjoner. Dette er en ren tilfeldighet. Det er samfunnets interesser som er viktige! Endret 13. mars 2014 av Psykake 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Fint kåseri, men noe utydelig struktur og følger du egentlig den røde tråden? 4+ Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 Fint kåseri, men noe utydelig struktur og følger du egentlig den røde tråden? 4+ Takk. Ja, jeg er enig i at det utydelig, men det er i grunn kun et utkast. Ville bare se hvordan det slo ann og om metaforen er altfor teit. Lenke til kommentar
probin Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Burde vært forbudt å leve. Statestikkrn sier nemlig at 100% dør av det :S Tenk på våre framtidige barn. Ikke lag fler barn!!..... Oh.... Wait Lenke til kommentar
Vice Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 For å si det slik: Om du skal skrive et kåseri om at man bør forby bilkjøring så skal du ha ganske sterke og gode argumenter. Men det er kanskje formen som er viktig og ikke innholdet? Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 (endret) For å si det slik: Om du skal skrive et kåseri om at man bør forby bilkjøring så skal du ha ganske sterke og gode argumenter. Men det er kanskje formen som er viktig og ikke innholdet? Har du lest hele? Beklager hvis jeg antar at du ikke skjønner, hvis du skjønner, men det handler ikke om bilkjøring. Det er kun en metafor for å muligens få frem et poeng. Jeg skriver vanligvis ikke noe til vanlig, men fikk et innfall etter å ha lest et intervju, så det mulig at det kun er i mitt hode denne teksten gir mening. Endret 13. mars 2014 av Psykake 1 Lenke til kommentar
K N Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Lykke til med å forby bilkjøring!! Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 (endret) Inndra førerkortet til alle som blir tatt i å kjøre 10km over fartsgrensen! Det er en grunn til at fartsgrensene er satt slik de er. Ved å bryte fartsgrensene setter du ikke bare deg selv i fare, men også dine medpassasjerer og dine medtrafikanter. I 2013 døde 190 personer i veitrafikken. Dette er en økning på 31 % siden 2012. 31%! En stor bidragsyter til denne utviklingen er at folk gir blaffen i de fartsgrensene som er satt. Så hva kan være løsningen på dette problemet? Mitt forslag er å forby all bilkjøring! Subsidier med en gratis tandemsykkel pr husstand. Ulogisk løsning, tenker muligens du som leser dette, men la meg komme med fakta og tall. Pr 2013 var det registrert ca 2,5 millioner personbiler i Norge ( 2500265). I 2013 døde det totalt 190 mennesker i trafikken i Norge. Statistikken over antall trafikkdrepte 2013 viser at 102 av 190 døde var bilførere. Man kan dra en slutning om det var 102 personbiler involvert i trafikkulykker med et fatalt utfall. 102 kjøretøy av 2500265. Det er 0,004 %. Det er 0,004% for mye. Ved å forby bilkjøring vil man forhindre at de 0,004% ikke blir involvert i noen ulykker i fremtiden og liv vil bli spart. For ikke å snakke om den enorme kostnaden en trafikkulykke er for samfunnet. Og det er enda et viktigere poeng. De pengene vi sparer på å behandle de som er skadet i trafikken kan brukes for å dekke kostnadene for å arrestere og rettsforfølge de menneskene som allikevel velger å smugle inn og bruke en personlig bil. Og hvis, gud forby, en mor eller far blir tatt i å kjøre bil, så må dette barnet umiddelbart tas i forvaring. Å risikere et barns liv og helse for å spare 10 minutter gange til butikken må virkelig bli slått hardt ned på! Det vil nok bli økt etterspørsel etter sorte biler etter hvert som forbudet trer i kraft og ulike kriminelle grupperinger vil nok se sitt snitt i å importere ekstremt trafikkfarlige biler som selges for langt over markedsverdi, men dette er nok et marked som trolig ikke vil få noe fotfeste i Norge. Uansett er dette et lite offer med tanke på at vi kan redde 0,004%. Er det noen andre midler man kan bruke for å få mennesker til å forstå at det å kjøre bil er livsfarlig? Ja! Vi kan bruke media. Lag intervjuer med trafikkofre som så vidt berget livet etter en stygg ulykke. Finn årsaker til hvorfor folk velger å kjøre for fort. Jeg har jo allerede funnet ut at det døde 190 mennesker i 2013 som en konsekvens av for høy fart. Jeg har vært heldig å funnet et intervju fra fremtiden som beskriver hvordan denne tørsten for fart kan ta over livet. Han nevner også litt om sitt syn på dilemmaet om man skal legalisere bilkjøring eller ei. Og jeg siterer: “Intervju med Arne Råddane (54år) år 2051 Indrefjords tidende” – Jeg blir provosert av debatten som foregår i samfunnet om legalisering av bilkjøring. For en stund siden så jeg en elev ved Vennesla videregående skrive et leserinnlegg i Indrefjords Tidene om at han var for legalisering av biljøring. Dette har jeg tenkt mye på, sier Råddane som ønsker å komme til orde. Etter 40 år som racerbilkjører i Indrefjord vet han hva han snakker om. – De som mener det er på tide å legalisere bruk og salg av biler aner ikke hvor farlig det er. Man kan avvennes fra sykler, mopeder og firhjulinger, men når det kommer til biler er det døden delux. I dag er det utstrakt bruk av raske biler, og det er mange dødsfall i kjølvann av det. Jeg kjenner også flere som er lagt inn på sykehus etter kjøring av de ekstra raske bilene. – Ødelegger framtida – Bilkjøring kan være gøy fra begynnelsen, jeg husker jo det. Men den virker inn på nervesystemet, en blir sløv, kan få angst, depresjoner og tvangstanker. Det er ikke noe positivt med det, det er vanskelig og slutte og ikke noe å lefle med. – Og til de som er ungdomsskoleelever og har lyst til å begynne med bilkjøring? – Min klare anbefaling er hold dere borte fra biler. Gå heller til en person som du har tillit til, legg kortene på bordet og få hjelp. Det er bare til å ødelegge framtida si med, mener Råddane. – En legalisering vil føre til samfunnets fordervelse. Ungdom og unge voksne vil bli hyperkriminelle og dette vil bli en svøpe for samfunnet, påstår han. Selv har han mange skavanker på grunn av et langt liv som racerbilkjører. Han har mistet en nyre, og holdt på å miste en arm. Synet er også blitt veldig redusert ifølgeArne Råddane. -Presset ungdom Den tidligere racerbilsjåføren har fulgt saken med FRP-politikere i Bergen som nylig innrømmet å ha kjørt for fort og har også lagt merke til at politiet aksjonerer mot skoler. – Jeg skjønner at de vil bilkjøringtil livs på skolene, men jeg mener det blir feil når politiet aksjonere i offentlighet på skolene. Ydmykelser i offentlighet blir helt feil. De må heller ta elever til side og snakke med dem, og følge dem opp. Mange begynner å kjøre bil fordi de føler seg som sosiale tapere og ikke greier å henge med. Det er et veldig press på ungdommer i dag om at de hele tiden på prestere. Et ungt menneske under 18 år trenger mye ekstra oppfølging og omsorg, tror Råddane. Sitat slutt. Han nevner at unge mennesker som trekkes mot farten og spenningen som ligger i bilkjøring må snakkes med og ikke straffes. Et godt poeng fra en som er såpass i mot at mennesker selv skal få bestemme om de vil kjøre bil eller ikke. Så hva kan man legge i dette intervjuet? Det er tydelig at mannen har førstehåndserfaring med det å kjøre bil. Hele livet har dreid seg om bilkjøring og han har opplevd mye smerte og lidelse på grunn av dette. Det at en tidligere racerbilsjåfør vil advare andre mot å kjøre bil er fra mitt ståsted helt naturlig. Ingen vil at noen skal gå igjennom et slikt helvete fordi man selv har sett hvor ille det kan gå, men er personlige meninger og erfaringer virkelig viktig i en debatt som omhandler hele samfunnet? Svaret er JA! Selvfølgelig! Det er jo det som er hele poenget med forslaget mitt ved å forby bilkjøring! 0,004 %. 102 kjøretøyer av 2500265. Dette er enkelttilfeller hvis man tar det store bildet i betraktning, men hvis media lager spalteplass og informerer om hvor farlig bilkjøring er, hvor mange som dør (direkte og indirekte) hvert år, publiserer bilder av trafikkofre som viser hvor store skader man får av en frontkollisjon i 150 km/, da er jeg overbevist om at mange mennesker vil forstå at bilkjøring er livsfarlig og fordømme mennesker som i det hele tatt våger å ytre seg offentlig om bilkjøring. At de ikke har den fjerneste anelse på hvordan en bil fungerer i praksis og at det faktisk er mulig å bedrive trygg bilkjøring, spiller ingen rolle. Det er budskapet som er viktig i denne saken! Bilkjøring må forbys! Motivet mitt for dette forslaget har kanskje vært uklart, men jeg har ingen personlige interesser bortsett fra å redde liv og bevare samfunnet. Det skal dog nevnes at kun 119 (mot 190 døde i trafikken) personer druknet i 2013 og det beviser at det å kjøre båt er statistisk sett mye tryggere enn det å kjøre bil. Peder Welhaven Autorisert båtselger. Vil minne deg på at de som ligger 10 - 15 km/t UNDER fartsgrensen skaper like mange potensielt sett farlige situasjoner, som de som ligger 10-15 km/t OVER fartsgrensen. Jeg tar her i betraktning at det er en 80 sone med en fin oversiktelig vei, hvor man kan få til fin flyt i trafikken. I tettbebygde områder, hvor det er 50 soner, bør disse overholdes. Poenget mitt er uansett at de som kjører for sakte, skaper like mange farlige situasjoner som de som kjører litt over. Ser du undertegner med "Utorisert Båtselger", hvor mange mennesker omkom på sjøen pr. 2013, som følger av idiotkjøring med båt, og dårlig bruk av redningsvest? Forslaget ditt er så useriøst at det blir provoserende. Endret 13. mars 2014 av Skipstrixxy Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 Lykke til med å forby bilkjøring!! Hvorfor det? Det er helt logisk når du ser hvilken negativ effekt det har på samfunnet. Vi har allerede mopeder, traktorer, lastebiler og motorsykler. Trenger vi virkelig enda et alternativ for å transportere oss? Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 (endret) SNIP Vil minne deg på at de som ligger 10 - 15 km/t UNDER fartsgrensen skaper flere farlige situasjoner enn de som ligger 10-15 km/t OVER fartsgrensen. Jeg tar her i betraktning at det er en 80 sone med en fin oversiktelig vei, hvor man kan få til fin flyt i trafikken. I tettbebygde områder, hvor det er 50 soner, bør disse overholdes. Poenget mitt er uansett at de som kjører for sakte, skaper like mange farlige situasjoner som de som kjører litt over. Ser du undertegner med "Utorisert Båtselger", hvor mange mennesker omkom på sjøen pr. 2013, som følger av idiotkjøring med båt, og dårlig bruk av redningsvest? Forslaget ditt er så useriøst at det blir provoserende. Hei. 119 personer omkom som følge av drukning i 2013. Hvor mange som var relatert til båtferdsel er uvvist. Bortsett fra det er loven slik den er. Er fartsgrensen 60 kilometer i timen skal man kjøre i 60 kilometer i timen. Enhver kilometer over 60 er en lovovertredelse og burde bli slått hardt ned på slik at det har en preventiv effekt på samfunnet. Når det gjelder båter er de overlegne på sikkerhet siden de kjører på vannet. Endret 13. mars 2014 av Psykake Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Har du lest hele? Beklager hvis jeg antar at du ikke skjønner, hvis du skjønner, men det handler ikke om bilkjøring. Det er kun en metafor for å muligens få frem et poeng. Jeg skriver vanligvis ikke noe til vanlig, men fikk et innfall etter å ha lest et intervju, så det mulig at det kun er i mitt hode denne teksten gir mening. Hvis du har et seriøst poeng i teksten må du nesten skrive det i klartekst, for jeg klarer ikke å se noe annet enn humor i hverken førstepost eller videre i tråden. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Jeg håper dette er satire, for jeg ler meg skakk ihjel. Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 Har du lest hele? Beklager hvis jeg antar at du ikke skjønner, hvis du skjønner, men det handler ikke om bilkjøring. Det er kun en metafor for å muligens få frem et poeng. Jeg skriver vanligvis ikke noe til vanlig, men fikk et innfall etter å ha lest et intervju, så det mulig at det kun er i mitt hode denne teksten gir mening. Hvis du har et seriøst poeng i teksten må du nesten skrive det i klartekst, for jeg klarer ikke å se noe annet enn humor i hverken førstepost eller videre i tråden. Det skal være en metafor for cannabis debatten. Bilkjøring og cannabis kan naturligvis ikke sammenlignes, men jeg ville forsøke å få frem at argumentene som brukes mot legalisering henger like mye på greip som argumentene for forbud av bilkjøring. Men dette er tydeligvis ikke mitt felt siden det var mange (alle) som ikke tok poenget. Noen trodde t.o.m at det var et seriøst forslag. 2 Lenke til kommentar
K N Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Lykke til med å forby bilkjøring!! Hvorfor det? Det er helt logisk når du ser hvilken negativ effekt det har på samfunnet. Vi har allerede mopeder, traktorer, lastebiler og motorsykler. Trenger vi virkelig enda et alternativ for å transportere oss? Enda et alternativ? Det alternativet har alltid vært tilstede, og det vil alltid være dødsulykker. Får de frem kollekivtransporten mer og gjør det til et bedre alternativ kan det være med på å minke ulykkene. Jeg er avhengig av bil for å komme meg til jobb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå