770 Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Hei, jeg bestilte en pakke fra USA som har nå ankommet postkontoren men uheldigvis har jeg ikke noe bruk for varen noe lengre. Hva er den beste løsningen for å returnere? Jeg tenkte å vente 14 dager så den ble automatisk returnert til selger men selgeren anbefalte meg ikke å gjøre det siden den vil gå som (unclaimed) og det vil ta dobbelt så lang tid å få den returnert. Det andre valget er jo å hente ut pakken og sende den tilbake igjen, men da må jeg jo betale momsen for å hente ut pakken og igjen betale frakt for 300kr. noen synspunkter her? erfaringer osv Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Hva med å spørre posten å sende pakken tilbake igjen uten å fysisk å hente den? Kan være du må betale returfrakten, men god mulig du slipper fortolling om returadressen står på pakken. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Det er en ting som selgeren ikke forteller deg her, nemlig at hvis pakken returneres som uavhentet er det selger som blir fakturert med returporto. "Unclaimed"-pakker returneres såvidt jeg husker som B-post, så det tar litt lengre tid, men det viktigste i selgers øyne er nok returportofakturaen... Lenke til kommentar
grenness Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 For det første (uten forhåpentligvis å virke altfor "streng") så synes jeg det er en uting generelt at man bryter en inngått avtale - har man avtalt å kjøpe en ting så får man stå for det. Men klart, mange butikker tilbyr åpent kjøp hvor man uten spørsmål kan få pengene tilbake så da er jo det en del av kontrakten. I ditt tilfelle: jeg antar du har betalt kjøpesummen til selger i USA, og at han nå sier at en hevelse av kjøpet er helt uproblematisk? Er du sikker på at du får tilbake alle pengene dine? Har vært borte i eksempler (riktignok fra selgere i Østen) som sier varene kan sendes i retur og at pengene vil tilbakeføres når de får tilbake varen, men så slår de ut med hendene og sier at de aldri mottok varen i retur. Rekommandert sending ville kunne hjulpet på dette, men det koster ekstra. Den "skikkelige" måten å gjøre dette på, vil jeg tro er at du henter varen som vanlig og betaler avgiftene til Posten og tar vare på kvitteringen for avgiftene. Så tar du kontakt med Tollvesenet* for å deklarere varen for retur, før du sender den tilbake til selgeren (som da forhåpentligvis har betalt eller kommer til å betale tilbake kjøpssummen). http://www.toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=194477 Hold oss gjerne oppdatert med hva du gjør og hva resultatet blir! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå