Gå til innhold

hvor mange watt?

Anbefalte innlegg

jeg lurer på hvor mange watt som skal til for disse oppsetene:

geforce gtx 660 to veis sli

geforce gtx 760 to veis sli

geforce gtx 780 to veis sli

hvor mange watt PSU trengs til disse kortene?

Endret av mskjerve8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser du på:

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-660/specifications

Om skjermkortet ikke er overklokket:

GTX 660 tar 140 watt (450 watt PSU)

GTX 760 tar 170 watt (500 Watt PSU)

GTX 780 tar 250 watt (600 watt PSU)

Så da er det bare å gange med antall skjermkort og legge til prosessoren, samt ha 50 eller 100 watt som buffer i tilfelle strømforsyningen degraderes.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ville nok hatt mer buffer en kun 50-100w, da hdder, hovedkort, vifter, pumper osv.. trekker sitt. Da blir overskuddet spist opp. :-)

Men ikke så langt fra da. En hdd trekker rundt 10-15w, SSD 0.5-5W, en vifte rundt 2.5-5w, og HK noe rundt 50W. Legger du sammen alt utstyret du har så finner du hva du minst trenger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Men i følge Asus sin kalkulator så er 780 SLI, prossesor, minne, hovedkort, CD-ROM, SSD, Vifter (3x) og anbefalte 1100 watt. Nå ble jeg forvirra.

Asus kalkulator

Hvis man vil leve på grensen, så kjøper man en psu som er akkurat nok for å kjøre skjermkorta. Vil man ha litt rom for overklokking og sikkerhet, så kjøper man størst mulig psu. Jo nærmere 100% load på en psu man kommer, desto mer ustabil strøm får man til komponentene. Slik er det iallefall for mange strømforsyninger.

Hvorfor spare noen hundrelapper på psu, hvis man risikerer ALT om det plutselig smeller? PSU er tross alt hjertet i en datamaskinen. Altså det viktigste å ha bra. Det er min mening, og det er jammen med ikkje langt ifra fasit ;)

Jeg har testet en del strømforsyninger med en proff strømforsyningstester i min tid i pcworld.no JEg kunne kjøre strømforsyninger godt over hva de var ratet for, men støyen og strømkvaliteten som kom ut ble uholdbar i lengden. De fleste strømforsyninger klarer lett 100-200w over det de er ratet for, men det er ikkje bra å kjøre på dette over tid.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men i følge Asus sin kalkulator så er 780 SLI, prossesor, minne, hovedkort, CD-ROM, SSD, Vifter (3x) og anbefalte 1100 watt. Nå ble jeg forvirra.

Asus kalkulator

Hvis man vil leve på grensen, så kjøper man en psu som er akkurat nok for å kjøre skjermkorta. Vil man ha litt rom for overklokking og sikkerhet, så kjøper man størst mulig psu. Jo nærmere 100% load på en psu man kommer, desto mer ustabil strøm får man til komponentene. Slik er det iallefall for mange strømforsyninger.

Hvorfor spare noen hundrelapper på psu, hvis man risikerer ALT om det plutselig smeller? PSU er tross alt hjertet i en datamaskinen. Altså det viktigste å ha bra. Det er min mening, og det er jammen med ikkje langt ifra fasit ;)

Sant det du sier, men jeg bare liksom. 1100 watt, er det for mye ? eller hørtes det riktig ut dersom man vil kjøre SLI ??

Lenke til kommentar

Asus kalkulator

Sant det du sier, men jeg bare liksom. 1100 watt, er det for mye ? eller hørtes det riktig ut dersom man vil kjøre SLI ??

I bencheriggen her hjemme så ble det trukket ca 1700watt! fra veggen med bare 2x 780ti classified og 3930k + noen ssder og vifter. Alt dette var selvfølgelig blodklokket på vann, men da ser man fort hvor mye strøm som egentlig trengs :) Selv kjører jeg 2 stk strømforsyninger i 3 datamaskiner. Med 2 strømforsyninger så kan man fordele lasten veldig bra, og max load blir da ca 50%. Noe som er perfekt for en stille hverdag, og perfekt stabil strøm.

Lenke til kommentar

Asus kalkulator

I bencheriggen her hjemme så ble det trukket ca 1700watt! fra veggen med bare 2x 780ti classified og 3930k + noen ssder og vifter. Alt dette var selvfølgelig blodklokket på vann, men da ser man fort hvor mye strøm som egentlig trengs :) Selv kjører jeg 2 stk strømforsyninger i 3 datamaskiner. Med 2 strømforsyninger så kan man fordele lasten veldig bra, og max load blir da ca 50%. Noe som er perfekt for en stille hverdag, og perfekt stabil strøm.

Nå ligger jo nesten 1 stk 780Ti Classy med skikkelig clock på nesten det samme som 2stk 780ti stock da :p

Lenke til kommentar

Når du runder 1000W (1Kw) så varmer PC-en for en tilsvarende varmeovn (og da har jeg ikke tatt med for taklampe og skjerm). Og hvem har stående på en sånn ovn hele tiden?? Kan tenke meg at gutterommet kjappt blir 30 celsius. Og DA får ikke monster - støvsugeren kjøling. Og hva så??

Husk og at 10 amp. hussikringer ryker ved 2.300 W.

Man må tenke seg om hva man kan ha i hus.

Lenke til kommentar

Når du runder 1000W (1Kw) så varmer PC-en for en tilsvarende varmeovn (og da har jeg ikke tatt med for taklampe og skjerm). Og hvem har stående på en sånn ovn hele tiden?? Kan tenke meg at gutterommet kjappt blir 30 celsius. Og DA får ikke monster - støvsugeren kjøling. Og hva så??

Jeg har stående flere maskiner på hele tiden, men ikkje på full load. Det er War her på forumet sin jobb å folde :)

Jeg har 2 kurser til datarommet av en grunn :p Vindu ftw ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har stående flere maskiner på hele tiden, men ikkje på full load. Det er War her på forumet sin jobb å folde :)

Jeg har 2 kurser til datarommet av en grunn :p Vindu ftw ;)

:green::green: Det har ikke slått deg at garasjen er en fin plass............. Så holder Tesla -en seg isfri...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...