Hveding Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Hei. Nå har ny maskinen kommet, satt den sammen og alt var good, inntil jeg startet maskinen å fikk meldingen: bootmgr is missing.Jeg skulle jo legge inn windows på maskinen, så endret boot valget i bios til DVD platen, så jeg fikk installert det.. Først kom valget om å trykke en tast før å starte platen, å når den forsvant så kom dette igjen: bootmgr is missing. Fikk intallert windows uten problemer!Har brukt pcen i 2 dager nå, å nå igjen kom denne irrrrrriterende meldingen:bootmgr is missing. Noen som kan hjelpe meg her ?Er det noe galt med en av delene jeg har kjøpt ? Mvh Pat. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Høres ut som at disken detter ut. Kanskje du kan sjekke i bios om den finner disken når du får denne meldingen? Hvis ikke er det kanskje bare kabelen som er dårlig eller sitter løst. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Denne meldingen forutsetter jo at disken er funnet. En mulig årsak er at man har koblet til en minnepinne eller eksterndisk som den prøver å boote fra. Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 (endret) Ja, det er mulig du kan sjekke i bios om det er C disken som står oppført som boot?Eller har du flere disker satt inn, at den står oppført feks med en annen disk i boot?Da vil du få denne meldingen, om du har satt den til å boote fra en disk uten oppstart.Siden du har en ny maskin, så vil jeg anbefale deg å gå inn i bios og sjekke hvilken disk som er satt som systemdisk. Normalt er det jo C, men i dag kan du også boote fra en annen bokstav om du bare har etablert en boot sektor.Men om du har original install cd en liggende, så er det bare å stappe den inn i dvd og kjør den.Gå inn i Bios og endre til å boote fra CD drive. Når du så får opp installasjonsvinduet, velger du reparer og så oppstartsreparasjon.Da vil windows se over hardisken og reparere oppstarten om det er feil på den. Etterpå at maskinen så booter, går du inn i bios igjen og setter boot til den disken du har som systemdis, eventuelt C. Ps: Om du har flere disker på maskinen, så anbefaler jeg at du kopler bort de som ikke trenges, til alt virker og så kopler du de til igjen. Dvs du trenger bare ta bort strømkabelen til de diskene du ikke har systemet på. Husk at maskinen skal slås av før du gjør det, og like ens når du kopler til igjen. Om du ønsker å lage deg ei boot penn, så er info her- det er et fint verktøy å ha:http://bmonline.no/f...ilit=boot#p2935BmOnline Endret 13. mars 2014 av BmOnline Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 ... gå inn i bios og sjekke hvilken disk som er satt som systemdisk. Normalt er det jo C, men i dag kan du også boote fra en annen bokstav ... For å hindre forvirring: Det er ikke C eller en annen bokstav som settes i BIOS. BIOS vet ingenting om bokstaver. 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Det enkleste du gjør er å koble ut alle andre disker enn boot disk. Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 Har kun 1 hard disk, den finner jeg i BIOS. Kan ikke se noen bokstav, kun hvilken enhet som maskinen starter fra, å det er hard disken som er valgt.Men skal prøve å sette inn windows platen å reparere via den Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Som hårek sier så er det kun windows som navngir hdd. Vil heller tro det er noe som står tilkoblet i maskinen som som boot device eller så er rekkefølgen på boot devices rotet til. Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 Endret den fra AHCI til IDE, å da kom jeg så langt som å se windows 7 logoen å pcen var på vei til å starte, å det den gjore det kom det opp bluescreen -.-' Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 AHCI skal brukes til for eks ssd, skal fint kunne kjøre IDE på en vanlig snurredisk. Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 (endret) Okey, nå blir jeg forvirret. Jeg endret den tilbake fra IDE til AHCI, å da kommer det ikke bluescreen, da booter den ordentlig, å nå sitter jeg å ser på skrivebordet... ???Den var satt på AHCI før jeg endret den til IDE.. Skjønner ingenting.Kan det være noe feil med hard disken eller ? Siden jeg først fikk "BOOTMGR missing" og nå bluescreen, så ender det med at jeg får startet maskinen uten probelm.. Har restartet maskinen 3 ganger nå å fått bluescreen alle gangene, i morgest fikk jeg BOOTMGR missing, å tenkte jeg skulle finne ut at det da jeg kommer hjem, men da er det dette problemet jeg ender med.. Bluescreen. Hmm. Iallefall er maskinen på ordentlig, men er det ikke tryggest å kontakte de jeg kjøpte den hos å få ny ?Bestilte alt fra NetOnNet. Endret 13. mars 2014 av Hveding Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 AHCI har jo ingenting med det opprinnelige problemet å gjøre. At du begynner å forandre på dette har ingen hensikt, det blir bare forvirring. Blåskjerm er helt naturlig hvis man forandrer fra IDE til AHCI. Antar det kan skje også andre veien. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Okey, nå blir jeg forvirret. Jeg endret den tilbake fra IDE til AHCI, å da kommer det ikke bluescreen, da booter den ordentlig, å nå sitter jeg å ser på skrivebordet... ??? Den var satt på AHCI før jeg endret den til IDE.. Skjønner ingenting. Kan det være noe feil med hard disken eller ? Siden jeg først fikk "BOOTMGR missing" og nå bluescreen, så ender det med at jeg får startet maskinen uten probelm.. Har restartet maskinen 3 ganger nå å fått bluescreen alle gangene, i morgest fikk jeg BOOTMGR missing, å tenkte jeg skulle finne ut at det da jeg kommer hjem, men da er det dette problemet jeg ender med.. Bluescreen. Hmm. Iallefall er maskinen på ordentlig, men er det ikke tryggest å kontakte de jeg kjøpte den hos å få ny ? Bestilte alt fra NetOnNet. Du kan jo levere den tilbake, om du satte den sammen selv blir det jo mer mas, men jeg ville nok ha prøvd med en fersk isntallasjon av windows før jeg eventuelt tok det et steg videre. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Automatspørsmål: har du trykket kontaktene til disken skikkelig i? Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Har kun 1 hard disk, den finner jeg i BIOS. Kan ikke se noen bokstav, kun hvilken enhet som maskinen starter fra, å det er hard disken som er valgt. Men skal prøve å sette inn windows platen å reparere via den Ja, det kan gjøre susen. Windows vil for øvrig si ifra om det var feil i oppstartssektor og reparert den. BmOnline Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå