veluci Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Hei. Jeg har kjøpt meg leilighet og venter spent på at den skal bli ferdig (helt ny). Det blir min første bolig, og jeg innser nå at jeg ikke vet så veldig mye om vedlikehold. Jeg er jo ikke helt grønn såklart. Men har nok mye og lære. Er det noen som vet om noen gode sider, eller har en smørbrødliste eller lignende, som går litt innpå hva jeg som eier av egen bollig egentlig bør gjøre for og ta best mulig vare på boligen min? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 (endret) Dersom leiligheten er helt ny er det jo egentlig forholdsvis lite du trenger å gjøre. Jeg tenker mer i de baner at man vasker og holder det rent innvendig, så det ser pent ut. Et lite tips til, er at du sjekker teitingen på koblingene i avløpsrør under oppvask og baderom etter noen måneder i bruk. Disse teitingene kan løsne litt de første månedene under påkjenningene fra varmtvann etc. Ver og påpasselig med å slå av vannlåser etter bruk av oppvaskmaskin og vaskemaskin. Er veldig mange som ikke tenker på dette, og det kan fort føre til en ubehagelig og ekstremt dyr overaskelse om en trykkslange ryker når du er på helgetur i London (erfaring)!!! Når leiligheten er helt ny, er det som regel slik at man har en befaring med entrepenør etter et års tid. Der kan sameiet gå igjennom eventuelle mangler og feil som oppstår i leiligheter, uteområde etc, som de vil ha rettet opp i (med tanke på dette anbefaler jeg deg at du snakker litt med naboene dine, og andre i sameiet om hvordan de opplever leiligheten sin ). Det er opp til entrepenør hva som blir rettet og ikke... Men åpenbare feil og skader (hull i gipsplater under byggeprosessen etc) rettes som regel opp i under befaringsprosessen. Men poenget med en helt ny leilighet, er at man ikke skal tenke på så alt for mye vedlikehold. Tror du gjør mer enn nok, om du holder det rent og pent, samt sjekker koblinger på avløpsrør og vannlåser. Har du uteområde kan du holde orden der også. alt blir så mye bedre da! Lykke til Førstegangskjøp er alltid spennende, og som regel en veldig god opplevelse Endret 13. mars 2014 av Skipstrixxy Lenke til kommentar
veluci Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 Dersom leiligheten er helt ny er det jo egentlig forholdsvis lite du trenger å gjøre. Jeg tenker mer i de baner at man vasker og holder det rent innvendig, så det ser pent ut. Et lite tips til, er at du sjekker teitingen på koblingene i avløpsrør under oppvask og baderom etter noen måneder i bruk. Disse teitingene kan løsne litt de første månedene under påkjenningene fra varmtvann etc. Ver og påpasselig med å slå av vannlåser etter bruk av oppvaskmaskin og vaskemaskin. Er veldig mange som ikke tenker på dette, og det kan fort føre til en ubehagelig og ekstremt dyr overaskelse om en trykkslange ryker når du er på helgetur i London (erfaring)!!! Når leiligheten er helt ny, er det som regel slik at man har en befaring med entrepenør etter et års tid. Der kan sameiet gå igjennom eventuelle mangler og feil som oppstår i sameiet, som de vil ha rettet opp i (med tanke på dette anbefaler jeg deg at du snakker litt med naboene dine, og andre i sameiet om hvordan de opplever leiligheten sin ). Det er opp til entrepenør hva som blir rettet og ikke... Men åpenbare feil og skader (hull i gipsplater under byggeprosessen etc) rettes som regel opp i under befaringsprosessen. Men poenget med en helt ny leilighet, er at man ikke skal tenke på så alt for mye vedlikehold. Tror du gjør mer enn nok, om du holder det rent og pent, samt sjekker koblinger på avløpsrør og vannlåser. Har du uteområde kan du holde orden der også. alt blir så mye bedre da! Lykke til Førstegangskjøp er alltid spennende, og som regel en veldig god opplevelse Flott innlegg! Takker for det :-D Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Mye av det du trenger å vite vil stå i en "FDV" perm du får med når du overtar boligen. Her står masse nyttig om både din bolig og vedlikehold/forslag til vedlikeholdsplan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå