Gå til innhold

Lønnssamtale før årets rammebetingelser

Anbefalte innlegg

Hei!

Jobber i en svær bedrift som webutvikler (jobbet i ca. 1 år). Er ikke med i fagforening, så forhandler lønn selv. I firmaet er det lønnsforhandlinger rundt juni for de ulike klubbene/foreningene i bedriften, og jeg må vente på at disse skal forhandle ferdi før jeg kan sette igang mine forhandlinger (beskjed fra leder).

Er dette normalt eller blir jeg lurt? Føler jeg er litt underbetalt nå og jeg satser ikke på et standard 3% lønnsoppgjør, rundt 8-12% (som sagt, er underbetalt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville si det er normalt å måtte vente, har det samme i min bedrift hvor de som ikke er organisert må vente til etter at de organiserte har fått sine rammer.

Men om du vil ha 8-10% økning kan det jo være at du kan forsøke deg på en liten prat og høre om det i det hele tatt vil være på bordet eller om du bør se deg om etter noe annet... Vet ikke om mange steder hvor du får sånne lønnshopp...

Lenke til kommentar

Det speler ikkje så stor rolle når du forhandler, den nye lønna vil vell gjelde frå 1 mai uansett?

Av og til kan det være noken strategiske fordeler med å forhandle fyrst eller sist, men det kan være vanskelig å forutsette kva som er mest fordelaktig på forhånd.

Resultatet vil også være avhengig av kva dei andre oppnår i forhandlingane, å få nesten 10% er ikkje umogleg dersom du er underbetalt i forhold til jobben du gjer. Men det vil være vanskelig å nå fram med eit slikt krav dersom du då går forbi dei andre i lønn.

For å oppnå ei slik lønnsauke så må du nesten skaffe deg eit jobbtilbud hos ein anna arbeidsgiver slik at du kan vise til kva den andre bedrifta er villig til å betale for deg.

Lenke til kommentar

Det speler ikkje så stor rolle når du forhandler, den nye lønna vil vell gjelde frå 1 mai uansett?

Av og til kan det være noken strategiske fordeler med å forhandle fyrst eller sist, men det kan være vanskelig å forutsette kva som er mest fordelaktig på forhånd.

Resultatet vil også være avhengig av kva dei andre oppnår i forhandlingane, å få nesten 10% er ikkje umogleg dersom du er underbetalt i forhold til jobben du gjer. Men det vil være vanskelig å nå fram med eit slikt krav dersom du då går forbi dei andre i lønn.

For å oppnå ei slik lønnsauke så må du nesten skaffe deg eit jobbtilbud hos ein anna arbeidsgiver slik at du kan vise til kva den andre bedrifta er villig til å betale for deg.

Det spørs VELDIG, i min forrige jobb, så forhandlet jeg og lønnen tredde i kraft i september. Altså, ikke snakk om etterbetaling. Det sagt, jeg hadde ofte gode lønnshopp grunnet god utfaktureringsgrad. Så skal ikke klage på det. Tror det groveste hoppet jeg hadde var på opp mot 15%. Men, for å få slike lønnshopp, så må man gjerne ha noe å vise til, god utfakturering, gode presetasjoner etc.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis du er underbetalt men ikke ønsker å skifte jobb, men ønsker å komme inn på en gjennomsnittlig lønn ville jeg gjort følgende:

1. Søk tilsvarende jobb

2. Få jobbtilbud

3. Krev samme lønn eller skift jobb hvis du ikke får det

Dette har jeg selv gjort med suksess. Men du kan risikere å måtte skifte jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...