ironic313 Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 Jeg bor i et bofelleskap der andre ikke helt forstår hvordan internetbruken dems påvirker andre. På huset her har vi bredbånd fra telenor. er det mulig for meg å skaffe meg en privat linje fra telenor gjennom samme kontakt? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 Ikke gjennom samme kontakt. Men er antagelig mulig å bestille en ny analog telefonlinje, og så senere få levert DSL over den, og si opp fasttelefonabonnementet. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 Hvilken linje er det i huset? Hvilken ruter har dere? Hvis ruteren støtter QoS kan du prøve det. Lenke til kommentar
ironic313 Skrevet 12. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2014 4mb linje. ruter: zyxel p2812 QoS? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 4mb linje. ruter: zyxel p2812 QoS? Qos - Quality of Service prioriterer visse typer nettrafikk, feks gaming. Men det kan bli litt optimistisk på en 4mb linje å forvente underverker. http://www.howtogeek.com/75660/the-beginners-guide-to-qos-on-your-router/ Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 4Mbit er jo egentlig alt smått nok, om man bare skal bruke det alene. Har dere undersøkt om det går an å få nett på andre vis enn en ekstra ADSL? Det enkleste hadde jo vært om dere har kabel-TV. De pleier å levere heftige nettlinjer via coax. Andre løsninger er Wimax ("5G") - trådløst bredbånd. Netcom leverer inntil 100GB "hjemmebredbånd" via 4G.Det viktigste er ofte å begrense ting som står konstant å laster ned/opp. Bittorrent bør slås av på dag/kveld og heller schedules i programmet til å laste ned om natten. Skype, Spotify mfl. bør ikke stå og fungere som noder for deling av båndbredde. 1 Lenke til kommentar
code Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Hjemme hos meg måtte jeg rett å slett spørre høflig om alle i huset kunne godta å laste ned et program som begrenset Internettet, så delte vi rett å slett Internettet på antall personer i huset for å gjøre det fair. Tror programmet vi brukte het NetLimiter, men husker ikke helt. QoS som nevnt tidligere kan også brukes, evt kan man gå til innkjøp på en router med dette. Noen steder er jo 3G nettet relativt raskt, kanskje koble dette til dataen om alt skjærer seg. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Hjemme hos meg måtte jeg rett å slett spørre høflig om alle i huset kunne godta å laste ned et program som begrenset Internettet, så delte vi rett å slett Internettet på antall personer i huset for å gjøre det fair. Tror programmet vi brukte het NetLimiter, men husker ikke helt. QoS som nevnt tidligere kan også brukes, evt kan man gå til innkjøp på en router med dette. Noen steder er jo 3G nettet relativt raskt, kanskje koble dette til dataen om alt skjærer seg. Har hørt om Netlimiter i sammenhenger som dette før, hvordan synes du det fungerte for dere? Lenke til kommentar
code Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Hjemme hos meg måtte jeg rett å slett spørre høflig om alle i huset kunne godta å laste ned et program som begrenset Internettet, så delte vi rett å slett Internettet på antall personer i huset for å gjøre det fair. Tror programmet vi brukte het NetLimiter, men husker ikke helt. QoS som nevnt tidligere kan også brukes, evt kan man gå til innkjøp på en router med dette. Noen steder er jo 3G nettet relativt raskt, kanskje koble dette til dataen om alt skjærer seg. Har hørt om Netlimiter i sammenhenger som dette før, hvordan synes du det fungerte for dere? Fungerte som forventet, vi fikk splittet om Internett bruken sånn at vi alle hadde begrenset Internett. Nå hadde vi veldig dårlig linje, så var litt problematisk med upload limit, men gikk greit. Mine foreldre på den tiden merket ikke noen forskjell, min bror og jeg fant ut at vi måtte overleve med litt mere load time på youtube, og downloads etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå