Hans-Carlos Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 Hei! Har en del veldig gamle kassetter liggende.. hvordan kan jeg få sett disse opptakene igjen? Og evnt få de inn på datamaskinen? Kameraet jeg brukte er for lengst utdatert.. Lenke til kommentar
Kakemann Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Hvilke muligheter har du for å spille av? Hvilke utganger har du evt på avspilleren? Det blir jo bare gjetning uten infoen, men for selve overføringen til PC ser jeg for meg å bruke et produkt i denne kategorien : http://www.amazon.com/s?ie=UTF8&page=1&rh=i%3Aaps%2Ck%3Avideo%20capture%20usb Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 (endret) Type kassetter er det snakk om og kamera du har ? Endret 13. mars 2014 av Nautica Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Jeg spilte over en haug av gamle Hi8-bånd til DVD for et par år siden. Brukte da et TV-kort med hardware MPEG encoder (ivtv het driveren til Linux, tror det var et Happuage WinTV PCI kort) med komponentinngang (video + lyd rett inn i PCI-kortet om jeg husker rett). Dette kortet gav meg mpeg2 filer, samme format som brukes til DVD. Deretter klippet jeg til med avidemux 2 (veldig enkelt redigeringsprogram), før jeg laget DVD-menyer med DVDstyler.Tror jeg til slutt brukte Inkscape eller OpenOffice Draw til å lage coverark (en av dem hadde en fin mal, husker ikke hvilken), som jeg så skrev ut og satt inn i plastlommen til tomme DVD-cover fra Claes Ohlson.Det var litt jobb, mest for å starte/stoppe opptaket + avspillingen fra kamera, samt å finne tidspunktene hvor det skulle være nye "chapters" i DVDen'e (ble ~10 stykker tilsammen) - men direkte vanskelig var det ikke. Jeg brukte en Linux-maskin og det er sikkert 5-6 år siden nå, men jeg vil tro at arbeidsflyten og metodene er ganske like uansett plattform - og mange av programmene tror jeg finnes for andre operativsystemer om du bruker slikt. Lenke til kommentar
Hans-Carlos Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Hm jøss.. Altså, kameraet jeg brukte er kastet for lengst, har bare kassetene igjen, og det er disse jeg vil se. Det er kassetter fra 10-15 år tilbake. Har en MAC nå, dog noe gammel den også. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Står det noe på de kassettene ? foreksempel HI-8 ? Lenke til kommentar
Hans-Carlos Skrevet 18. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2014 ja HI-8 var det vel om jeg husker riktig Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 (endret) Det enkleste er nok og låne eller skaffe et gammelt videokamera som bruker denne type kassetter og klarer å lese de og et adapter* så du kan laste filmene rett inn på datamaskinen., eventuell igjennom et DV-kamera. * det finnes flere typer adapter og noen av de kan være veldig knotete og bruke "dårlig software" , hvilken som fungerer smertefritt eller ikke har jeg ikke greie på. Endret 18. mars 2014 av Nautica Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Den oppskriften til Microsoft så knotete ut!Få bare lånt et gammelt Hi8-kamera og kjøp en slik "adapter-dings" eller et TV-kort (de er i grunn samme sak, med unntak av at et TV-kort også har en (som regel analog) tuner).En annen mulighet er å betale et firma for å gjøre det. Lenke til kommentar
Hans-Carlos Skrevet 30. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2014 Den oppskriften til Microsoft så knotete ut! Få bare lånt et gammelt Hi8-kamera og kjøp en slik "adapter-dings" eller et TV-kort (de er i grunn samme sak, med unntak av at et TV-kort også har en (som regel analog) tuner). En annen mulighet er å betale et firma for å gjøre det. Hehe betale et firma, det er vel dyrt? Lenke til kommentar
3irik Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Ikke nødvendigvis.. Japan Photo gjør disse kasettene til dvd for 199kr per time (Tror jeg det var? Finner ikke noen prisliste på nett). Hvis du ikke har hauger med kassetter så er det kanskje den enkleste løsningen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå