Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermdrivere krasjer og maskinen slår seg av med jevne mellomrom.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begynn med å eliminere overklokking. Sier du nei jeg overklokker ikke , ikke vær så sikker da mange hovedkortet gjør dette automatisk i form av entusiast eller optimal profil i bios.Ta bort og disable eventuell auto overklokking i hovedkortet , sett profil til standard eller safe eller hva det kalles.Påse at bclk/pcie frequency er låst til 100mhz(ofte overklokker noen få MHz i slike profiler hvilket overklokker grafikk kort som kanskje allerede er fabrikk overklokker , resultatet ustabilitet gfx kort.

Du leste ikke ordentlig det jeg skrev.

Jeg har for å nevne det to pcer hjemme med asus hovedkort som overklokker systemkomponenter og busser og timings "out of the box".

Jeg kan ikke tenke meg at Gigabyte er noe annerledes , da de er konkurrerer om de samme kjøpere.

Kan og nevne at den ene av de to maskinen krasjet skjermkortet hele tiden tilsvarende ditt grunnet at pcie frekvensen gikk med 103mhz. Rettet den til 100 ved å endre auto settings til manuell og problem løst. Har også hjulpet en bråten andre med å løse feil med påpeke og rette opp dette.

Asus kaller dette for Turbo V og auto tuning.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det ble lett feil hvis pcie bussen er klokket litt og man samtidig bruker et fabrikk klokket kort (slik vi hadde). Da er det på grensen allerede , om det ikke bussklokkes av hovedkortet i tillegg.

Hvis dere bare skal flåse av det - værsjegod.

Men det er et faktum (og selverfart med ASUS, og erfart av andre)

Lenke til kommentar

Det ble lett feil hvis pcie bussen er klokket litt og man samtidig bruker et fabrikk klokket kort (slik vi hadde). Da er det på grensen allerede , om det ikke bussklokkes av hovedkortet i tillegg.

Hvis dere bare skal flåse av det - værsjegod.

Men det er et faktum (og selverfart med ASUS, og erfart av andre)

Da må jeg inn i BIOS og lete meg frem? Kan dette gjøres selv om skjermkortet nå er tatt ut? Det har uansett skjedd nye ting nå som gjør at det kanskje ikke er skjermkort likevel - se min neste post.

Lenke til kommentar

Nye ting har skjedd: Hadde på PC-en nå med integrert skjermkort (det andre tok jeg som sagt ut), og nå slo pc-en seg av igjen. Helt plutselig. Og nå kan jeg ikke starte den igjen. Når jeg slår på pc-en så er det KUN viften på PSU som går rundt, ingenting annet gir liv fra seg.

Har noen en anelse hva dette kan tyde på?

Min teori: PSU-en er defekt og det er dette som har gjort at jeg har fått skjermdriverkrasj i tillegg til at pc-en gjentatte ganger har slått seg av. Skjermkortproblemene var altså bare en konsekvens av defekt psu. Kan dette stemme eller er jeg på jordet?

Endret av PrincepBaker
Lenke til kommentar

Ja, som jeg sa så syns jeg der er merkelig. Mine gpuer kjører på 1020(780Ti på msi z77a-gd55)

Når jeg hadde asus så merket jeg ikke noe, jepp så de kjøret høyere. Men sier det en gang til, du kan ha rett men jeg har aldri opplevd det med asus eller andre.

Prøv med en annen psu, har du en eller kan låne en. Ikke ta ut den gamle bare koble til den du prøver.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Nå er du iallefall informert. Så gjør som du vil.

Jeg vil uansett oppfordre til å kjøre pcie frequency på 100mhz , det skader ikke.

100mhz er standarden og mange skjermkort som har blitt funky , mens mange ikke affekteres.

Du kan sjekke den frekvensen med cpu-z. Vanlig å ligge såvidt under - på 99,xx

Lenke til kommentar

Ja, som jeg sa så syns jeg der er merkelig. Mine gpuer kjører på 1020(780Ti på msi z77a-gd55)

Når jeg hadde asus så merket jeg ikke noe, jepp så de kjøret høyere. Men sier det en gang til, du kan ha rett men jeg har aldri opplevd det med asus eller andre.

Prøv med en annen psu, har du en eller kan låne en. Ikke ta ut den gamle bare koble til den du prøver.

Jeg har en annen som leverer 450 W, kan jeg bruke den til å teste? Denne jeg har nå er jo 650.

Lenke til kommentar

Dette er ikke nødvendigvis feil i PSU (men kan være det og]

Det du beskriver er typisk intern psu beskyttelse , om det er slik at du må kople av og på 220v på den.

Metall spon fra psu åpningen kan ha løsnet og lagt seg på hovedkortet. Eller annen elektrisk overledning.

Barebone oppsett av hovedkortet retg på pulten er det jeg ville ha gjort.

Lenke til kommentar

Men akkurat nå kan jeg ikke gjøre noe som helst, ingenting starter jo. Alt er dødt! utenom den lydløse viften på PSU-en som spinner. CpU-viften går ikke, lys lyser ikke etc. og alt virket fint nå i en times tid før den sluknet. merk også at pc-en har fungert perfekt i 3 måneder med de samme skjermdriverne etc etc.

edit: Jeg kan åpne cd-brenneren, så den får tydeligvis strøm. Men de andre viftene går ikke på og pcen starter ikke.

Endret av PrincepBaker
Lenke til kommentar

Nei du har den siste driveren som ble lasert 10.3.2014, så det stemmer ikke? Spør igjen har du prøvd en eldre driver?

Problemet oppstod da jeg hadde den gamle og skjedde flere ganger. Det skjedde også etter at jeg installerte den nye. Dvs. problemet var da jeg hadde begge driverne. Men nå er jo problemet at pc-en ikke vil starte i det hele tatt igjen.

Lenke til kommentar

Har du resatt psu beskyttelsen.

Gjøre PSUen strømløs .

Om det er slik at beskyttelses kretsene i PSU er aktive må du power recycle den.

Koble fra ledningen, og så holde power-knappen i 15 sekunder?

Ja . Det burde funke.

Men noe har gått istykker. Stadige spontane shutdowns er jo et temmelig tydelig signal til deg at noe har gått istykker her.

Jeg tror du har enten a) kortslutninger eller b)hovedkortet røket.

Videre feilsøking ville jeg ha tatt med barebone system på et skrivebord og ikke inni pc kassa. Det er slik man gjør for å utelukke og eliminere .

Lenke til kommentar

Har du resatt psu beskyttelsen.

Gjøre PSUen strømløs .

Om det er slik at beskyttelses kretsene i PSU er aktive må du power recycle den.

Koble fra ledningen, og så holde power-knappen i 15 sekunder?

Ja . Det burde funke.

Men noe har gått istykker. Stadige spontane shutdowns er jo et temmelig tydelig signal til deg at noe har gått istykker her.

Jeg tror du har enten a) kortslutninger eller b)hovedkortet røket.

Videre feilsøking ville jeg ha tatt med barebone system på et skrivebord og ikke inni pc kassa. Det er slik man gjør for å utelukke og eliminere .

Kan jeg ligge hovedkortet direkte på bordflaten? Må jeg ha harddisken koblet til når jeg starter opp også? Jeg er amatør og skjønner ikke helt hva du mener med barebone-oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...