Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermdrivere krasjer og maskinen slår seg av med jevne mellomrom.

Anbefalte innlegg

Hei.

Skjermen går i svart i et sekund eller 2, så får jeg denne feilmeldingen:

"Display driver NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version ****** stopped responding and has successfully recovered"

I tillegg slår pc-en seg bare av uten grunn i ny og ne.

Dette er en 2 måneder gammel pc som jeg bygde selv, og den har fungert helt fint før dette skjedde nå i går/dag.

Det at PC-en bare slår seg rett av minner jo om en defekt PSU? Men jeg får også disse grafikkkort-feilmeldingene, uten at pc-en slår seg av. Henger disse 2 tingene sammen, tro?

Edit: Har de nyeste driverne, installerte i dag men det skjer fortsatt.

Endret av PrincepBaker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har du av hardware da? Nvidia har jo en god del skjermkort, så kjekt å vite hvilket skjermkort det er snakk om.

Husk at en god regel her er å liste opp hvilken hardware du har, er lettere å hjelpe da.

jeg poster det her:

windows version: Windows 7 Service Pack 1, 6.1, build: 7601

windows dir: C:\Windows

Hardware: Z87-HD3, Gigabyte Technology Co., Ltd.

CPU: GenuineIntel Intel® Core i5-4670K CPU @ 3.40GHz Intel586, level: 6

4 logical processors, active mask: 15

GPU: GTX 770 gigabyte windforce

jeg kjørte WhiCrashed og fikk 4 krasjreports fra i dag.

"Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Wed 12.03.2014 17:33:43 GMT your computer crashed

crash dump file: C:\Windows\Minidump\031214-3962-01.dmp

This was probably caused by the following module: nvlddmkm.sys (nvlddmkm+0x9A30DC)

Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA80071B34E0, 0xFFFFF8800FA860DC, 0xFFFFFFFFC000009A, 0x4)

Error: VIDEO_TDR_ERROR

file path: C:\Windows\system32\drivers\nvlddmkm.sys

product: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 335.23

company: NVIDIA Corporation

description: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 335.23

Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.

A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 335.23 , NVIDIA Corporation).

Google query: NVIDIA Corporation VIDEO_TDR_ERROR

"

4 slike, identiske. Men jeg oppdaterte driveren. Og så krasjet det like etterpå (pc-en slo seg av) Men siden har det ikke skjedd.

Endret av PrincepBaker
Lenke til kommentar

Whocrashed, Bluscreenviewer etc er ikke helt å stole på når det gjelder å analysere dmp filer, de er dessverre for overfladiske og bommer mange ganger på den egentlige årsaken.

Det må brukes Windows Debugging tool for å komme skikkelig til bunns i saken.

Lenke til kommentar

Whocrashed, Bluscreenviewer etc er ikke helt å stole på når det gjelder å analysere dmp filer, de er dessverre for overfladiske og bommer mange ganger på den egentlige årsaken.

Det har skjedd nye ting nå. Pc-en krasjet igjen. Denne gangen slo den seg rett av. og så begynte alle viftene å gå for fullt, og slik går de, uten at pc-en starter eller at skjermen får signal. Har aldri opplevd noe lignende. Før rebootet den, nå skjer ingenting bortsett fra viftebråket..

edit: det jeg kan si er at cpu-tempen har vært normal og lav. har ikke sjekket temp på andre komponenter da, men disse har heller ikke vært belastet tungt, som ved spilling under de siste krasjene.

Endret av PrincepBaker
Lenke til kommentar

Det har skjedd nye ting nå. Pc-en krasjet igjen. Denne gangen slo den seg rett av. og så begynte alle viftene å gå for fullt, og slik går de, uten at pc-en starter eller at skjermen får signal. Har aldri opplevd noe lignende. Før rebootet den, nå skjer ingenting bortsett fra viftebråket..

edit: det jeg kan si er at cpu-tempen har vært normal og lav. har ikke sjekket temp på andre komponenter da, men disse har heller ikke vært belastet tungt, som ved spilling under de siste krasjene.

edit 2: Har prøvd å starte maskinen flere ganger, men alt som skjer er at viftene kommer på i full hastighet og ikke noe signal til skjermen. Holder bare inne på-knappen for å slå den av igjen.

Lenke til kommentar

Da får jeg si som jeg bruker: " Det er en er en æressak å ta en ny installasjon og vite hva man gjør,

mot å rote rundt i timevis og ikke skjønne noe, med et dårlig resultat som følge".

Edit:

Og hvis ikke det hjelper må du levere tilbake skjermkortet, og få et nytt på garantien!

Lykke til.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

https://forums.geforce.com/default/topic/389688/geforce-drivers/nvidia-statement-on-tdr-errors-display-driver-nvlddmkm-stopped-/

. If customers are still experiencing issues, we recommend that they continue to file issues at the quality assurance site. We also recommend that customers look carefully into the wide range of other causes of TDR issues such as overclocked components, incorrect component compatibility and settings (especially memory configuration and timings), defective parts (memory modules, motherboards, etc.), insufficient system cooling, and insufficient system power. Throughout the forums, there are numerous reports of hardware solutions to TDRs.

Det er en haug ulike årsaker til TDR (Timeout Detection and Recovery)

Mye relatert til hardware og hardware som pushes over dens limit.

Begynn med å eliminere overklokking. Sier du nei jeg overklokker ikke , ikke vær så sikker

da mange hovedkortet gjør dette automatisk i form av enthusiasg eller optimal profil i bios.

Ta bort og disable eventuell auto overklokking i hovedkortet , sett profil til standard eller safe eller hva det kalles.

Påse at bclk/pcie frequency er låst til 100mhz(ofte overklokker noen få MHz i slike profiler hvilket overklokker grafikk kort som kanskje allerede er fabrikk overklokker , resultatet ustabilitet gfx kort.

Sjekk minne med memtest 86 .

Lenke til kommentar

https://forums.geforce.com/default/topic/389688/geforce-drivers/nvidia-statement-on-tdr-errors-display-driver-nvlddmkm-stopped-/

. If customers are still experiencing issues, we recommend that they continue to file issues at the quality assurance site. We also recommend that customers look carefully into the wide range of other causes of TDR issues such as overclocked components, incorrect component compatibility and settings (especially memory configuration and timings), defective parts (memory modules, motherboards, etc.), insufficient system cooling, and insufficient system power. Throughout the forums, there are numerous reports of hardware solutions to TDRs.

Det er en haug ulike årsaker til TDR (Timeout Detection and Recovery)

Mye relatert til hardware og hardware som pushes over dens limit.

Begynn med å eliminere overklokking. Sier du nei jeg overklokker ikke , ikke vær så sikker

da mange hovedkortet gjør dette automatisk i form av enthusiasg eller optimal profil i bios.

Ta bort og disable eventuell auto overklokking i hovedkortet , sett profil til standard eller safe eller hva det kalles.

Påse at bclk/pcie frequency er låst til 100mhz(ofte overklokker noen få MHz i slike profiler hvilket overklokker grafikk kort som kanskje allerede er fabrikk overklokker , resultatet ustabilitet gfx kort.

Sjekk minne med memtest 86 .

Jeg overklokker ikke. Har ikke gjort noen endringer i bios siden jeg satt sammen pc-en for 3 måneder siden og den er stillegående og kjølig, uten at jeg har brukt program for å sjekke annet enn cpu-temp. Men nå er problemet at pc-en ikke starter i det hele tatt. Normalt har jeg slått den på og det har vært svak viftelyd. Nå freser viftene på maks og ingenting skjer. Aner ikke hva jeg skal gjøre.

For å oppsummere: Først opplevde jeg feilmeldingene med skjermdriveren 3-4 ganger. Så slo maskinen seg bare av 2-3 ganger på rad med 15 mins intervaller, så fikk jeg skjermdriverkrasj igjen, og så til slutt slo maskinen seg av for godt, og nå kan jeg ikke starte den igjen, den freser bare på fulle vifter (noe som aldri har skjedd under oppstart før, untatt kanskje i 1 sekund) At skjermdriver krasjer kan jo være flere ting, men når den bare slår seg av virker det som om den ikke får strøm? Merk: At pc-en slår seg av og at driveren krasjer opplever jeg som 2 forskjellige ting, selv om de kanskje henger sammen.

Edit: Er det konstatert at det er feil med hardware nå siden maskinen ikke starter? I så fall bør jeg kanskje åpne opp og begynner å feilsøke, prøve en annen PSU, GPU etc? Er i alle fall det jeg tenker. Maskinen har jo fungert perfekt inntil 2 dager siden.

Endret av PrincepBaker
Lenke til kommentar

Ja du kan begynne med å teste en annen psu. PS: Hvilken psu har du nå.

Corsair 650 W modular, den er også gold. Det er lettest for meg å skifte skjermkort da, kanskje prøve det først?

Om det gjelder spill, hvilke spill er det snakk om at du spiller når du får problemet?

Lenke til kommentar

Corsair 650 W modular, den er også gold. Det er lettest for meg å skifte skjermkort da, kanskje prøve det først?

Om det gjelder spill, hvilke spill er det snakk om at du spiller når du får problemet?

Det gjelder ikke spill. Det skjer både i og utenfor spill. Men akkurat nå vil ikke pc-en starte en gang, jeg oppsummerte i en tidligere post med rød tekst.

Lenke til kommentar

Det gjelder ikke spill. Det skjer både i og utenfor spill. Men akkurat nå vil ikke pc-en starte en gang, jeg oppsummerte i en tidligere post med rød tekst.

Ok, min feil :)

Ville nok ha startet med å returnere skjemkortet.

Grunnen til det jeg sa er at jeg har opplevd samme feilmelding når jeg har spillt diverse spill med DX11, om jeg skrudde ned til DX9 skjedde det aldri igjen :)

Lenke til kommentar

har du prøvd og nappe ut skjermkortet og så startet maskinen?

Jeg gjorde som du foreslo nå. Støyet var borte. Og jeg får signal på skjermen, men jeg satte skjermkabelen inn i hovedkortet (som jeg da regner med har integrert skjermkort). Betyr dette at skjermkortet var feilen, eler bør jeg sjekke nå om systemet er stabilt uten skjermkortet først?

edit: startet maskinen og whocrash sier at gjennomretting av skjermdriveren mislyktes samme tidspunkt som pc-en slo seg av.

Endret av PrincepBaker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...