Jan Fredrik Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Hei Jeg er på leting etter en ekstern mikrofon til mitt TRV-30E videokamera. Har en AudioTechnica ATR-25 fra før, men det er en stereo mikrofon som tar best opp fra siden(når den er montert oppe på kameraet).Når jeg stikker kameraet opp i fjeset på en person, er det dårlig lyd på intervju objektet, men alt som skjer rundt høres meget bra:-) På stativ, når den står loddrett, funker den bra. Det jeg er ute etter er en mic som fanger opp det som skjer rett foran kameraet fra ca 0,5 til 5 meter. Prismessig bør den ligge på ca.1000-1700 kr. Jeg har sjekket litt rundt, og den som virker best er : Sony ECM-MS908 Har noen noe erfaring med denne? Jan F. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Sony mic'en skal være bra (men vil sannsynligvis gi samme problem som den du allerede har ved næropptak), jeg foreslår at du heller skaffer deg en lavalier (mygg) mikrofon til intervju bruk. Alternativt en vanlig rimelig mono mikrofon. Hvis du skal ha skikkelig kvalitet er Sennheiser K6/ME66 den beste løsningen. Lenke til kommentar
Jan Fredrik Skrevet 10. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2003 Takk for innspill. jeg foreslår at du heller skaffer deg en lavalier (mygg) mikrofon til intervju bruk Problemet er at jeg lager en dokumentar om en bokser. Jeg bruker mye håndholdt kamera og det er mye "action" og bevegelse, både med kamera og eventuell mikrofon. Mygg blir derfor umulig. Jeg gjør mesteparten av filmingen alene, og det i tillegg skulle holde en håndmikrofon er ikke enkelt. Jeg leste i beskrivelsen av Sony ECM-MS908 at den kunne stilles på 90 og 180 grader. 90 må da være fremmover?? Jan F. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 90 graders innstillingen virker fremover slik at den burde virke bedre enn den du har, men allikevel ikke godt nok for ditt ønske om gode opptak i opp til 5 meters avstand. Du burde også sjekke Sennheiser MKE300 som et alternativ til Sony'en. Les denne artikkelen om mikrofonvalg til DV kameraer : http://www.bealecorner.com/trv900/mic.html#camera Jeg har allerede anskaffet en skikkelig stereo mic AT-822 samt trådløst lavalier system Sennheiser EW512P til min Panasonic MX500 da lyden er mye viktigere enn man tenker på når man først kjøper DV kamera. Kjiipt med dårlig lyd sammen med perfekte bilder.... Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Jeg har denne mikrofonen, den ble kjøpt den gangen jeg hadde en Canon MV550i. Den ga mye bedre lyd og jeg ble nesten kvitt drivverkstøyen, men fordi den monteres fast på kameraet, så plukket den opp støy fra zoom-motoren. Men man zoomer som regel ikke når man filmer. På min Panasonic MX350 virker den utmerket, men brukes sjelden, siden jeg ikke plages av drivverkstøy lenger. Og ofte når jeg kunne trenge den, så har jeg glemt å ta den med. Det som menes med 90 grader, er at den dekker fra 45 grader til venstre og til 45 grader til høyre. Best følsomhet er rett fram. I 180 grader har den høyere følsomhet til siden, og dekker alt fra rett venstre til rett høyre! (kjekt når du filmer boksere ). Men det er alltid best følsomhet rett fram. Lenke til kommentar
Jan Fredrik Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 pussig..når man først begynner å undersøke en gjenstand man har tenkt å kjøpe, dukker det hele tiden opp nye alternativer! Etter endel undersøkelser, har jeg funnet ut at jeg vel egentlig er ute etter en mono mic, en såkalt "shotgun". Blant mange alternativer der, har jeg sirklet meg inn på disse to: Audio-Technica ATR55 og Senheiser MKE 300. ATR 55 er betydlig billigere, men er den dårlig så..... Synspunkter? Jan F. (fra mikrofonhelvete) Lenke til kommentar
AHzip Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Sony Digital Zoom Mikrofon ECM-HS1 Intelligent Zoom hva med å kjøpe den? har bestilt den selv.. kan skrive noe når jeg har fått den Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Du finnner endel alternativer HER Plukk ut den mikrofonen som virker ok til ditt formål, og let opp den norske importøren. Eller kjøp direkte fra siden. Lykke til! Lenke til kommentar
Jan Fredrik Skrevet 23. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2003 Hei igjen Nå har jeg testet MKE 300....resultat? Jeg må starte med det overskyggende: Den tar opp alt for mye støy når den er montert på kameraet. Både en mekanisk dirrelyd fra festet, og mekanisk støy fra kameraet, zoomelyd fanger den også opp. Tar jeg derimot mikrofonen bort fra kameraet(ca 10-15cm) er lyden meget bra. Den fanger opp hva som blir sagt utrolig mye bedre en den interne mikrofonen. Et lite minus er også den "billige" kvaliteten. Her er nok alle penga brukt på mikrofon-element, alt ellers er av tynn plast. Du skal ikke ta hardt i denne før den tar kvelden. Heldigvis får jeg penga mine tilbake fra 3.45 i Trondheim....bra sjappe! Jan F. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Lyd er vanskelig og blir fort dyrt hvis du skal ha bra kvalitet. Bla litt rundt på denne linken : http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...c#goto_itemInfo så får du noen flere ideer om mulige løsninger og produkter som kan løse problemet ditt. Anbefaler at du leier en kamerat med løs shotgun mic montert på "fiskestang" til bokse prosjektet ditt. Siden kameraet uansett avgir endel uønsket lyd så må du få mikrofonen nærmere lydkilden. Jeg har sett en tommelfinger regel som sier at man må regne med å bruke minst like mye penger på lydutstyret som på kameraet for å matche kvaliteten... Lenke til kommentar
sarc Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Til mitt Canon 650i er eg blitt anbefalt å kjøpe Hama RMZ-14 stereo retningsmikrofon. Har fått ein pris på kr 895,-. Nokon som har erfaring med denne mikrofonen? Lenke til kommentar
Jan Fredrik Skrevet 27. november 2003 Forfatter Del Skrevet 27. november 2003 Hei igjen Nå har jeg fått tak i en ny mikrofon: Azden SGM-X, http://videosystems.com/ar/video_azden_sgmx/ Den ligger noe etter Senheizer 300 på lydkvaliteten, men den fanger ikke opp så mye støy fra selve kameraet. Lyd-kvaliteten er skyhøyt over den interne micken, både når det gjelder å fange opp lyd i retningen kameraet peker, og når det gjelder sus og støy. Den eneste bakdelen er at den leveres med et feste laget av hard plast og metall, og det overfører motor-risting fra kameraet. På bildet i overnevnte artikkel er det bilde av en såkalt shockmount. Den følger ikke med, så jeg har laget en selv.. (plastikkrør,gummistrikk og limpistol:-) Det ser sånn passe ut, men det funker. Selve mikrofonen er også av fysisk god kvalitet. Pris på¨mikrofon er ca 1700,-, og jeg kjøpte den fra Tre.45 i Trondheim. (Sindre) Sikkert mulig å importere den billigere selv, med dagens lave dollarkurs. Lenke til kommentar
Flyveren Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Har selv brukt en Sennheiser MK 300 og kan skrive under på at den fanger opp MASSE støy fra kameraet hvis den monteres rett i blitz-skoen. De gangen jeg bruker den, så enten holder jeg den (filmer med stativ) eller med en bøyle jeg har laget til. Det går også an å få kjøpt en "overgang" hvor det er noe myk gummi i mellom slik at mekanisk støy fra kameraet blir dempet. Runar Lenke til kommentar
hvolden Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Skulle gjerne hatt tak i en Audio-Technica ATR55. Har sjekket litt om den og den høres bra ut. Men vet noen hvor man kan få kjøpt den i Norge?? Helge Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) Her er en veldig god artikkel hvor dem tester Azdens SGM-2x, En Audio-Technica AT835b og en Sennheiser K-6 med ME-66/67-modulene: http://www.lafcpug.org/review_shotgun_mic.html sånn som jeg kan se det kommer Azdens mic dårligst ut rent lydmessig, men vinner totalt sett på å gi aller mest for pengene. (pga inkluderende shockmout og ekstra langt rør å feste på for økt retningsbestemthet). hehe.. glad jeg slo til da jeg fikk tilbudet for to år siden på 1500 kroner for nettopp den Azden-mikrofonen... Den har fungert helt ekstremt bra så langt... Nå trenger jeg bare en XLR-adapter, zeppeliner, lydbom, bedre shockmount osv osv osv MEN alle tre av disse mikrofonene vil være LANGT over alle de mikrofonene som er på denne siden: http://www.best-digital-camcorder.com/camc...microphone.html eller kort sagt alle mikrofoner produsert av samme selskap som du har videokamera fra... De har en tendens til å SE bedre ut enn dem virkelig funker. ELLER hvis du har flust med penger er dette sannsynligvis det aller beste du får tak i for å feste på små kamera: http://www.ambient.de/amb_products.html#oneb TINY MIKE! Endret 30. mai 2004 av Ursa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå