dalai Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 hei alle sammen. tenkte jeg skulle starte en tråd hvor alle delphi programmere kan legge ut sine tips og triks. er det en metode du bruker i programmeringen din som du synes alle bør vite om så kom med den her. Jeg starter med et lite tips: For at en tekstboks kun skal få tall skrevet inn (så slipper man å validere etterpå) så legges dette til i editboksens keypress event: procedure TMainForm.txtEditBoksenMinKeyPress(Sender: TObject; var Key: Char); begin if not (Key in ['0'..'9',#8,#26,#27]) then Key := Char(0); end; som kun tillater brukeren å skrive inn tall + å slette det tallet du har skrevet. håper flere vil følge meg på denne tråden :smile: Lenke til kommentar
CarlChr Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Hvorfor ikke bruke maskedit ?? Lenke til kommentar
dalai Skrevet 12. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2003 har ikke vært borti det jeg. men hvis det er mye enklere så kan du fortelle meg hvordan det gjøres? Lenke til kommentar
CarlChr Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Hmm mye enklere er det vel egentlig ikke... tenkte egentlig på en edit control i Lmd som bare godtar tall ... menne maskedit ligger under additional fliken.. sett EditMask til noe sånt som ##,# for tall på formen 23,2.. mange av komponentene fra LMD har mask options.. Carl Lenke til kommentar
michaenh Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 med mask edit kan du bare godtar tall og desimaler(etter som jeg husker med mask edit ##,##.), mens med dalai sin koding kan en godta hvilken som helst keyboard tast etter ønskelig. f.eks kun tab, space, delete og a,b... Lenke til kommentar
Schnaffen Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Jeg ville blitt glad hvis noen kunne fortelle meg hva i /&¤/&¤#"/=)"&)=/# som skal stå her: StrToFloat(min real-variabel, -->XXXXXXXXXX<--); Lenke til kommentar
dalai Skrevet 16. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2003 Du behøver ikke ha to parameter på den funksjonen. det holder bare å skrive en parameter. f.eks MinRealVariabel := StrToFloat(EnStreng); men vær snill og start din egen tråd neste gang du lurer på noe som ikke har noe med tråd-temaet og gjøre. Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Hvorfor ikke bruke maskedit ?? Fordi koden som er posta over faktisk og virkar med combo-boksar òg. Svært nyttig faktisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå