Gå til innhold

Fet tekst i Excel - Office 2013

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp installert Office 2013 på min PC. I forhold til min tidligere 2007-versjon har Microsoft nå byttet tastatursnarvei for fet skrift.

Når jeg holder musepekeren over "knappen" for fet skrift viser den tastatursnarvei Ctrl+B, men det fungerer ikke. Den "gamle" Ctrl+F er "Finn" (Altså likt som på engelske versjoner og Google-docs).

I Word er det fortsatt Ctrl+F for fet skrift.

Er det en feil innstilling som gjør at jeg ikke får Ctrl+B til å virke? Eller er det mulig å få endret det til Ctrl+F?

Ole-Jacob

Endret av Tubaole
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

B for Bold

F for Fet

Nå undervurderer du trådstarter...

Tubaole er åpenbart kjent med hvilke tastatursnarveier som brukes for "Fet" og "Finn" i både norsk og engelsk versjon av Office, men som han sier så fungerer ikke Ctrl+B i Excel 2013.

Etter en helt standard installering av norsk Office 2013 så er det altså noe kluss med snarveiene i Excel. Hjelpeboblen til knappen for Fet skrift sier at man skal trykke Ctrl+F for denne funksjonen, men dette fungerer altså som Finn (slik det normalt sett gjør med engelsk Excel). Trykker man Ctrl+B så skjer det ingenting.

Jeg har akkurat samme problemet, men jeg har ikke tatt meg bryet med å søke hjelp ennå. Kanskje finnes det en innstilling et sted hvor man kan få "norske" snarveier igjen. Altså Ctrl+F for Fet, og Ctrl+B for Finn.

Skulle det ikke la seg gjøre, så finnes det en overkommelig workaround dersom man er fortrolig med makroer. Jeg kommer nok til å lage et lite script i Excel-tillegget jeg bruker. Her har jeg mange selvlagde snarveier, og tenker da å legge til en for Ctrl+B hvor den eneste linjen er:

Selection.Font.Bold = Not Selection.Font.Bold

Da vil jeg få fet skrift dersom det ikke er fet skrift fra før, og motsatt. Det eneste minuset er at en makro kan ikke kjøres mens du redigerer en celle, så det vil ikke vær mulig å merke deler av en tekst i en celle og velge at bare denne delen skal ha fet skrift. En workaround for dette igjen vil være å klikke på Fet-knappen i disse tilfellene.

Lenke til kommentar

Bradbury leser startinnlegget helt korrekt:-)
Men hjelpeboblen i Excel 2013 sier Ctrl+B for Fet tekst. Men det skjer altså ingen ting når jeg bruker kombinasjonen.

Kan jo være et resultat av mixing mellom språk ved O og Officepakken.

Bruker selv kun engelsk til OS og programmer så er desverre ikke kjendt mer med problematikke

Jeg har Win 7 Professional, norsk versjon. Dog er det faktisk engelsk ved oppstart/innlogging. Betyr det at jeg har engelsk versjon som "kjører på norsk"? Og at dette er en grunn til "problemet" i Excel?

Endret av Tubaole
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...