Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Servotull Chevrolet Tahoe


Anbefalte innlegg

Hei.Jeg har en Chevrolet Tahoe 2002 som har begynt å tøyse seg litt på styringen.Når bilen blir varm etter kort tids kjøring begynner det å hvese i servoen når jeg svinger til venstre,og kan samtidig bli tung og rykkete på styringen,spesielt på lavt turtall.Når jeg svinger til høyre er alt normalt.

Noen her som har noen ideer? Jeg har fylt på olje på pumpa så den har riktig nivå.Så da at oljen var ganske mørk,men lukter ikke brent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste servo-systemer har bare 1 tur og 1 retur slange. Altså det er ikkenoe høyre/venstre fra servopumpa bare 1 trykkslange ut. Fungerer hjelpekrafta til 1 side vil jeg da tro at pumpa er i orden sånn i første omgang. Om den olja er full av sponbiter eller har en metallisk klang i fargen er fortsatt uvisst for min del.

 

Det er selve tannstanga som styrer trykket til høyre/venstre.

 

Et rattaksel-kryss vil også gi lugging ved sving, men det burde skje begge veier. Oppleves som tunge punkter, før det løsner igjen, ved ratting.

 

Jeg hadde først tatt en visuell inspeksjon av tannstang eller hjelpesnekke. Se etter klemte rør, rust, lekasje osv. Så kan du løsne endeleddene ute ved hvert fjerbein å se om stryringen fortsatt kødder til venstre. Det kan jo hende at det er ute ved selve hjulene det er noe som går tregt eller "klyper". F.eks et lager i en dempertopp. Bare napp av endeleddene å sving hjulene manuelt mens de henger over bakken og det samme med rattet.

 

Amerikanere har uansett aldri hatt greie på styring syntes nå jeg. Derfor peker jeg ganske fort på servosnekke/tannstang som synderen fordi jeg ikke liker den delen på en amerikaner :p

Lenke til kommentar

Ser ut som du har rett i dine antagelser Mekker`n.Jeg beskrev problemet for verksmester på Bergheim,Oslo og han pekte umiddelbart ut styresnekke som synderen.I den sitter ventiler som skal sende trykk hit og dit.Hvis disse begynner å tulle vil servoen motarbeide seg selv.På Bergheim reparere de ikke snekkene,men bytter dem.Leste på en eller annen amerikansk site at det er viktig å flushe servostyringen iblant.Kanskje jeg skulle prøve det først.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg aldri flushet et servosystem før. Dette er også noe vi har diskutert her inne flere ganger hvor de andre "teknikerene" mener noe annet enn meg. Ang. gammel olje osv.

 

Jeg vil tro at hvis du skal finne en synlig grunn til at dette skjer så må det bli sponbiter i olja. Dette vil låse seg i disse ventilene. Du kan se anntydninger på olja uten at du finner biter. Lys på olja med en god lykt. Får du en metallisk "refleksjon" eller hva jeg skal kalle det så er det et dårlig tegn.

 

Om du får flushet det ut er jeg ikke sikker på. Jeg tror isåfall du må bruke MYE olje, ratte hardt høyre/venstre, en helvettes klinete jobb og hvem betaler for all olja? Jeg hadde elelr ikke skrivd under på det der. Jeg leverer ikke ut biler med uvisse styringsproblemer.

 

Det er ofte servopumpa som sakte går i oppløsning som lager disse bitene. De første symptomene kan være akkurat det du opplever, men jeg tviler litt på at du er så uheldig.

 

Derfor bør du sjekke den olja ganske nøye når du tapper det ut. Så man ikke ryker på en smell og gruser den nye snekka.

 

Hvis Bergheim sier snekke umiddelbart kan vi ganske sikkert anta at det bare er den som er feilen. Hadde det vært pumpa som i utgangspunktet er synderen hadde du nok fått beskjed om det og et røfflig prisoverslag.

Lenke til kommentar

Er jo enig i det du skriver her,men det er en ting som jeg ikke får helt til å stemme; Når jeg starter opp bilen og alle oljer (inkl servoolje) er kalde så fungerer styringen helt utmerket,også på tomgang.Det er først når jeg har kjørt en stund og servo oljen når driftstemperatur at problemet begynner.Jeg er for all del ingen bilmekaniker,og jeg har fryktelig lite greie på oljer og hvordan de oppfører seg i ulike temperaturer,men kald olje er vel tykkere og gir høyere "trykk" selv om oljen er gammel og full av vann/kondens.Men når oljen så blir varm vil vel kanskje mye vann/forurensing kunne forårsake at ventiler og den slags slutter å gjøre jobben sin??

Er jo bare å skru av returslangen og pumpe ut oljen og fylle på ny og prøve så snart det passer at bilen blir stående litt.Systemet ligger ikke akurat "oppe i dagen" på denne så det er litt deksler og annen dritt som må bort for å komme til fra undersiden..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...