Mad86 Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 (endret) Det virker som at det er lotto når man må betale merverdiavgift ved handel på utenlandske nettbutikker. Jeg har ofte fått varer uten å måtte betale mvh, også varer til flere tusen kr. Men nå har jeg en vare som de plutselig skulle ha mvh på... Er det lotto på hvilke varer posten/speditør tar ut for fortolling? Endret 12. mars 2014 av Mad86 Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 (endret) Det er ikke lotto. Tollerne er nok interessert i å få inn så mye penger som mulig så jeg kan aldri tenke meg at de tar annenhver pakke el. Noe som kan føre til at varen slipper gjennom er at varens verdi står tydelig på utsiden av pakken og at denne er nedjustert til å gå under momsgrensa. Det er sjelden jeg bestiller noe på nett som utløser moms (fordi da blir prisforskjellen sjeldent særlig stor), men i alle tilfellene jeg har gjort det så har jeg fått momskrav. Edit: Det kan jo tenkes at pakker du har fått gjennom har inneholdt momsfrie varer som f. eks sko eller bøker. Eller at avsender har skrevet en annen verdi på pakken uten at du har tenkt over det. Endret 12. mars 2014 av LtdEdFred Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 Det er litt tilfeldig ja, jeg syntes virker som at små pakker oftere går rett gjennom, selv om det står verdi på som skulle tilsi at man skal betale. Pakker levert på døra har jeg alltid måtte betale for. Lenke til kommentar
Mad86 Skrevet 12. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2014 (endret) Nettopp. Store litt tunge pakker blir nok sett nøye på. Feks noe metall til en få tusenlapper, skal man betale moms på. Men en liten data komponent til 15.000kr går rett igjennom. Endret 12. mars 2014 av Mad86 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 Dette er spørsmål om følgende to ting: 1) har avsender har oppgitt virkelig verdi på tolldeklarasjonen? Er denne over 200kr skal det bestandig beregnes mva, og jeg personlig har aldri opplevd at det ikke har blitt gjort. At avsender (uten at jeg har bedt om det) har skrevet et lavere beløp, eksempelvis under 200kr-grensa, har derimot forekommet, og det leder over til neste spørsmål: 2) har Tollvesenet grunn til å tro at deklarasjonen ikke stemmer? Hvis ja, så får du spørsmål om å fremskaffe ytterligere dokumentasjon (kvittering). Her kan det nok tenkes at store/tunge/harde pakker (som enhver julaften...) er mer sannsynlig at de blir nøyere kontrollert enn mindre "brevpakker". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå