Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Røket / strukket YTRE leddbånd i kneet (for 12 timer siden). Haster.


kandinsky

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Fikk et menneske over kneet mitt i en slags lekeslosskamp i går i 22-tiden og hørte et lite smell før kneet mitt stivnet totalt. Var litt treig med å heve det og få på is. Har full bevegelighet i tærne og ankelen, men kan bevege kneleddet fra å ha helen på rumpeballa til å ha det 90 grader (kan sitte normalt på en stol). Kan derimot ikke bevege det ut noe mer, og får utrolig vondt om jeg prøver å strekke ut / rette ut benet. Har minimale smerter når det holdes i ro i 90 graders vinkel.

 

Hva er best fremgangsmåte? Legevakt har jeg utelukkende dårlige erfaringer med (stressa sykepleier som etter 3 timers venting stiller 5 spørsmål, og ber meg hvile noen uker). Regner med at det er et visst alvor i skaden siden jeg ikke har nubbsjans til å rette ut benet mer enn 90 grader.

Endret av niko.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Fikk et menneske over kneet mitt i en slags lekeslosskamp i går i 22-tiden og hørte et lite smell før kneet mitt stivnet totalt. Var litt treig med å heve det og få på is. Har full bevegelighet i tærne og ankelen, men kan bevege kneleddet fra å ha helen på rumpeballa til å ha det 90 grader (kan sitte normalt på en stol). Kan derimot ikke bevege det ut noe mer, og får utrolig vondt om jeg prøver å strekke ut / rette ut benet. Har minimale smerter når det holdes i ro i 90 graders vinkel.

 

Hva er best fremgangsmåte? Legevakt har jeg utelukkende dårlige erfaringer med (stressa sykepleier som etter 3 timers venting stiller 5 spørsmål, og ber meg hvile noen uker). Regner med at det er et visst alvor i skaden siden jeg ikke har nubbsjans til å rette ut benet mer enn 90 grader.

Ring til ett privat sted hvor du kan ta MR, koster 1200kr men er lett verdt det da du slipper 3 måneder ventetid og du kan få svar på idag på om du har ryket eller hvanåenndeter ;)

 

Når det skjedde med meg fikk jeg MR ca 2 timer etter jeg ringte og henvedte meg.

Lenke til kommentar

Ring til ett privat sted hvor du kan ta MR, koster 1200kr men er lett verdt det da du slipper 3 måneder ventetid og du kan få svar på idag på om du har ryket eller hvanåenndeter ;)

 

Når det skjedde med meg fikk jeg MR ca 2 timer etter jeg ringte og henvedte meg.

Var det ytre leddbånd som røk hos deg? Hvordan var symptomene og er det ikke uansett bare hvile og ro med kneet som er behandlingen nesten uansett? Kjenner du til det jeg beskriver om at kneet er låst i én stilling?

Lenke til kommentar

Annen skade, men jeg fikk en spiker ganske langt inn like under kneet. Fikk merkelig nok akkurat samme symptom som deg, klarte ikke strekke ut kneet.

Fant ut at det bare var en væskeansamling som danner seg for å "beskytte" kneet, ikke ulikt en hevelse, likt det man får ved overtråkk. Gikk over etter et par dager, altså når væsken gikk bort.

Ikke umulig at du har fått noe det samme, at det bare er en hevelse, sannsynligvis noe mer voldsom enn min.

 

Dersom det er mer alvorlig, og kneet er i lås blir du nok hasteoperert. Ventelistene for kneoperasjoner er vel milelang, men med låst kne går du foran, vel, alle.

Lenke til kommentar

 

Ring til ett privat sted hvor du kan ta MR, koster 1200kr men er lett verdt det da du slipper 3 måneder ventetid og du kan få svar på idag på om du har ryket eller hvanåenndeter ;)

 

Når det skjedde med meg fikk jeg MR ca 2 timer etter jeg ringte og henvedte meg.

Var det ytre leddbånd som røk hos deg? Hvordan var symptomene og er det ikke uansett bare hvile og ro med kneet som er behandlingen nesten uansett? Kjenner du til det jeg beskriver om at kneet er låst i én stilling?

 

Jeg røk først korsbåndet sånn januar 2013, da greide jeg gå ganske normalt. Litt hovent i sånn 2 uker, så i sommeren 2013 røk jeg menisken og det var vondt! Jeg kjente den snappa inni kneet mitt, da greide jeg ikke gå neste dag, kneet var helt låst og det var hovent i ca 3-4 måneder. Opererte 27.januar i år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...