Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nedbemanning

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hei,

Jeg jobber i et stort multinasjonalt selskap, som har lokasjoner over hele verden. Selskapet er amrikansk. ca. 50.000 ansatte.

Det har nå gått ut meldinger om at det skal nedbemannes med ca. 10%, de mindre viksomhetene vil bli enten solgt ut, lagt ned eller bli opprettet som eget foretak.

Der hvor jeg jobber, er vi et eget foretak (Registrert som et eget foretak/AS i brreg) som eies av det multinasjonale selkapet. Foretaket jeg jobber i har hatt store overskudd i flere år nå. Likevel ser det ut til at noen hos oss muligens mister jobben.

Vår situasjon er egentlig slik at vi trenger å ansette flere, ikke å nedbemanne.

Hvilket grunnlag kan de da si opp en ansatt i en bedrift hvor det er såppass stort overskudd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Det er sant. Men hvilket grunnlag kan de bruke? Det er vel ikke bare å si opp noen uten en spesiell grunn?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Det er også sant. Men nå er det slik at det skal satses vidre på det området vi driver, men likevel må det kuttes i stillinger. Jeg klarer bare ikke å se hvordan de kan gjøre dette helt sånn uten videre.

Lenke til kommentar

Bedriften kan nedbemanne så mye den vil så lenge det er saklig grunn for dette og regelverket (prosedyrene) følges. Det er ikke krav til at driften skal gå dårlig eller man har underskudd. Ønske om større overskudd er saklig grunn god nok.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bedriften jeg jobber i var nettopp ute for det samme, og motivasjonen der var større overskudd å presentere investorene. At bedriften velger å nedbemanne selv om det ikke er behov for det, er iogforseg ikke lovstridig i det hele tatt. Det er opp til det enkelte selskap.

Derimot er måten det blir utført på en annen sak. Det skal foreligge, som Bolson sier, prosedyrer bak det, og det skal også følge regelverket iht ansenitet, ansvarsområder osv. Fagforeningene har mye mer utdypende informasjon om hva som er korrekt (og lovlig) framgansmåte for den enkelte arbeidstaker.

Lenke til kommentar

Såvidt meg bekjent er det svært vannskelig å si opp noen, og det skal være en siste utvei. En gyldig grunn kan være hvis bedriften ikke har behov for deg lenger, f.eks ved at arbeidsmengden har blitt mindre, eventuelt fallt bort. Du kan lese om det i arbeidsmiljøloven.

Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig å si opp noen dersom bedriften bestemmer seg for å kutte stillinga. Det er derimot verre å si opp en person som besitter en stilling, for så å erstatte med en annen person.

Uten at jeg skal påberope meg noen doktorgrad innen juss. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...