Gå til innhold

Lage nettside?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Les deg opp på HTML og CSS. Byggesteinene til mer eller mindre enhver nettside. HTMLdog har mye bra stoff.

Når man har en nettside som er klar å legge ut trenger du et sted på internett å legge den. Det vanlige er å kjøpe et webhotell. Det er en server du kan lagre filer som kan åpnes i en nettleser. Et domene peker man til IP-adressen til webhotellet ditt, slik at de som skriver inn www.domene.no blir sendt til webhotellet ditt sin IP. Normalt trenger du ikke tenke på dette, da man veldig ofte kjøper webhotell og domene sammen, og selskapet som man kjøper dette av kobler det sammen for deg.

F.eks kan jeg anbefale subsys.no om man vil ha et webhotell i Norge. Ellers har man en del som koster mindre, som f.eks web10.nu / one.com :-)

Lenke til kommentar

Det som også kan være lurt er å laste ned noen nettsider/temaer (for eksempel HTML theme på Themeforest.net) og eksperimentere rundt på disse. Slik får du ganske raskt forståelse for hva som er hva mens du redigerer og eksperimenterer samtidig som du ser på nettsiden og ser hva som forandrer seg. For webhotell anbefaler jeg forøvrig Host1.no, de har topp service og oppetid, og det er aldri problem å få refundert noe eller få hjelp til småting hos de, og de er alltid hyggelige.

Lenke til kommentar

For webhotell og domene, har jeg veldig god erfaring med one.com som nevnes over. Grei pris og god service.

Har tuklet litt med HTML og CSS selv, men har kommet mye lenger i produksjon og funksjonalitet gjennom WordPress-platformen, som forenkler mye av prosessen. Finnes også mange temaer for WordPress som du kan modifisere på ThemeForest, som Poopadoop nevner.

Finnes jo utallige sider med informasjon på nettet, om webdesign og lignende. Men College info Geek sin blog-post er en veldig fin intro til hjemmeside igjennom Wordpress systemet. Og Codecademy sine kurs, er et nettsted jeg syntes det var fint å starte med å lære seg HTML og CSS.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Henger meg på denne, håper det er greit Lackland...

Jeg trenger tips til hvor jeg kan betale en lav månedspris for å få en helt enkel nettside som jeg kan administrere selv (tekst, bilder, og eventuelt video). Jeg har registrert domene, men det er kun så langt jeg har kommet. IT-mannen på jobben nevnte Adobe Macromedia Home for å lage selv..? Har ikke peiling på dette, takknemlig for tips.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...