bruno Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 reklamasjonsretten gjelder fabrikasjonsfeil mens en garanti også kan gjelde ved feilaktig bruk. Garanti omfatter ikke produksjonsfeil. Det er faktisk ulovlig å si at man gir garanti mot produksjonfeil, unntatt hvis man gir garanti mot produksjonsfeil utover de obligatoriske 5/2 år. Garanti kan ellers omfatte hva som helst, men altså ikke produsjonsfeil. Hvis noe tilsynelatende går i stykker uten grunn, så er det produksjonsfeil, og garanti er unødvendig. Er det ikke akkurat det jeg sier ? Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 (endret) Hvis du stryker "også" i setningen jeg quota i innlegget over, så er jeg enig med deg. Eller at du presiserer at det gjelder mer enn de pålagte 5/2 år. Endret 3. november 2003 av Dovrebanen Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Deretter la de inn en tårevåt historie om en stakkars 12-åring som ikke fikk pengene tilbake fordi metalldetektoren hans ikke fant småmynter. Disse pengene hadde 12-åringen sårt spart opp i mange år for å kjøpe en metalldetektor han lenge hadde ønsket seg. Wag the dog? den juridiske avdelingen i Sverige reagerte med sjokk og vantro over hendelsenes løp, om man skal dømme ut i fra deres første svar, så jeg tviler på at de har hasteringt til Norge for å be de skjerpe seg 1: Hallo det er Norge. 2: Hallå, det er Sverige her og jag lurar på va fahn er det ni holler på med? Jag har akkurat pratat med Osse-Mon, og han seier at ni fahn inte har styring. 1: Vent litt, så skal jeg sette deg over til de som har med dette å gjøre... (ala dr.alban) /kjempeofftopic Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Angående hjemme pc avtale leveres alle maskiner jeg har sett med 3 års garanti, tror det er krav om det. Der jeg jobber selger vi Fujitsu siemens maskiner og de har "egene" pc'er til hjemmme pc avtaler som innbefatter 3 års garanti og telefonsupport. Ved en hjemme pc avtale er det bedriften du jobber ved som er kjøper av maskinen noe som er nærings kjøp og da har man normalt bare 1 års garanti. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 JohndoeMAKT: Hehe :-) Maxopp: Det er ikke lovbestemt at man må ha noe som helst garanti. Garanti er frivillig. Reklamasjon er derimot lovbestemt og ufravikelig 2 eller 5 år. Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Der jeg jobber selger vi Fujitsu siemens maskiner og de har "egene" pc'er til hjemmme pc avtaler som innbefatter 3 års garanti og telefonsupport. Hva innebefatter denne garantien på fujitsu-siemens-maskiner? Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 9. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2004 (endret) Hurra! Nå har viftene gått igjen! Heldigvis har jeg kontakter ho Infocare nå, så får vi sett om det skjer noe... Tror jeg skal kjøre det som en klagesak på delene de har brukt... Endret 9. mars 2004 av Osse-Mon Lenke til kommentar
rollen Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Jeg opplevde også å få ødelagt en skjerm på en Dell Inspiron 8100. Ga over 30.000 kroner for maskinen. Skjermen røyk etter bare 1 1/2 år. Dell hevdet at maskinen var kjøpt med kun 1 års garanti. De sendte saken over til juridisk avdeling i sverige og saken ble avsluttet uten at jeg fikk ny skjerm. Ufattelig dårlig service. Her kjøper vi bærbar pc og så skal en så sentral komponent ryke etter så kort tid. Hadde jeg bare hatt tid og energi skulle jeg kjørt saken til tv2 helper deg eller noe sånt. De skulle ha 8000 for ny skjerm!!! ALDRI MER DELL !!!!! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Noen som har vært borti dette tidligere? Jepp, kom ingen vei etter halvt års mailing og krangling... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 JohndoeMAKT: Hehe :-) Maxopp: Det er ikke lovbestemt at man må ha noe som helst garanti. Garanti er frivillig. Reklamasjon er derimot lovbestemt og ufravikelig 2 eller 5 år. Dog bare i forbrukerkjøp. For bedrifter er det ved avtale mulig å fravike reklamasjonsretten. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Jeg opplevde også å få ødelagt en skjerm på en Dell Inspiron 8100. Ga over 30.000 kroner for maskinen. Skjermen røyk etter bare 1 1/2 år. Dell hevdet at maskinen var kjøpt med kun 1 års garanti. De sendte saken over til juridisk avdeling i sverige og saken ble avsluttet uten at jeg fikk ny skjerm. Ufattelig dårlig service. Her kjøper vi bærbar pc og så skal en så sentral komponent ryke etter så kort tid. Hadde jeg bare hatt tid og energi skulle jeg kjørt saken til tv2 helper deg eller noe sånt. De skulle ha 8000 for ny skjerm!!! ALDRI MER DELL !!!!! Denne saken hadde ikke jeg gitt opp, beregnet levetid på en PC/bærbar må jo være over 5 år og dermed lengre garantitid ! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Denne saken hadde ikke jeg gitt opp, beregnet levetid på enPC/bærbar må jo være over 5 år og dermed lengre garantitid ! Garanti og reklamasjon er ikke det samme, som nevnt utallige ganger tidligere her. Ellers skal han få dekket det på reklamasjon, uansett hva man regner som antatt levetid på en PC. Men det er utvilsomt "vesentlig lenger enn to år" som det vel står i loven, altså skal det strengt tatt være 5 år. Tror dog ikke bransjen praktiserer dette. Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 er 5 år på bærbar, snakket med noen i forbrukerrådet eller noe når jeg hadde den forrige bærbaren Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Jeg har en dell dimension 8300 som jeg kjøpte nå i oktober. Har funnet en feil eller defekt i maskinen og lurer på om jeg skal kontakte dell. De sier selv at de garanterer at produktet skal være fri for defekter i 12 måneder. "Defekten er at når jeg bruker hedsett i frontutaket, kommer det en skrapende lyd når jeg bruker musa. Det knirker og skurrer selv når jeg holder musa helt i ro. Noen som vet råd om hva jeg bør gjøre? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 "Defekten er at når jeg bruker hedsett i frontutaket, kommer det en skrapende lyd når jeg bruker musa. Det knirker og skurrer selv når jeg holder musa helt i ro. Noen som vet råd om hva jeg bør gjøre? Hmm.. å bedømme etter denne dråden så blir vel den anbefalte fremgangsmåten slik: Hold dialogen gående med DELL og siter stadig nye deler av kjølsloven intill du har nok epost-materiale fra dem til at du kan gå til forbrukerrådet eller TV2 hjelper deg med en meget god sak. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Jeg har en dell dimension 8300 som jeg kjøpte nå i oktober. Har funnet en feil eller defekt i maskinen og lurer på om jeg skal kontakte dell. De sier selv at de garanterer at produktet skal være fri for defekter i 12 måneder. "Defekten er at når jeg bruker hedsett i frontutaket, kommer det en skrapende lyd når jeg bruker musa. Det knirker og skurrer selv når jeg holder musa helt i ro. Noen som vet råd om hva jeg bør gjøre? Det hørtes jo mer ut som driverfeil enn maskinvarefeil dog... Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 k-ryeng: tror ikke det har noe med drivere å gjøre. forklaring: flere dell maskin eiere har hatt det samme problemet. leste om dette problemet på et dell-forum og flere hadde opplevd det samme. en person der hadde re-innstallert driverene sine for å se om det ble noen forskjell, men problemet var der fortsatt. Lenke til kommentar
SuperDeformed Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Bare en aldri så liten ting... faren min har en HP pavilion *husker ikke nummer*, med asus a7v*noen flere bokstaver* hk og 1,4GHz AthlonXP. Jeg loffet rundt på ASUS sine sider for å lete etter BIOS-oppdatering grunnet ustabilitet, men fant ikke akkurat det HKet jeg var ute etter. Prøvde ASUS liveupdate, men fikk feilmeldinga: "non ASUS motherboard detected", og synes dette var svært rart siden det står ASUS med store bokstaver på den oransj-guffne PCB'en. Kontaktet HP kundesupport, oppgav maskintype med modell og serienummer, og fikk ei lenke til svar med ordene: "her er BIOS oppdateringa du leter etter". Etter å ha trykket på lenka og lastet ned BIOS'en (som var en slags liveupdate det også, var hvertfall windows som skulle laste ned noe), fikk jeg til svar: "non Gigabyte motherboard detected". Ganske latterlig i grunn. Gav opp greia, så om noen har tips ang. en HP Pavilion som låser seg i ny og ne, så er jeg takknemlig. Er glad jeg har min egen selv-sammensatte maskin den dag i dag... Lenke til kommentar
MaxGomp Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Ser ut som om tråden er død, så nå gjør jeg sikket en tabbe, men skit au: Et Forbrukerråd på "nordvestlandet" opplyste meg om følgende for ca 1 år siden: Reklamasjonstiden på ordinære CRT monitorer er 5 år, det samme som for TV For LCD normalt 2 år på grunn av produktutviklingsfasen (merk for ca. 1 år siden). Stasjonære pc-er; normalt 5 år untatt på bevegelige deler; vifter, disker, tastatur, mus, osv. som er 2 år. Det nevnes at tommelfinger regelen er 2 år, på bakgrunn av at stasjonære PC-er veldig ofte har "inngripen av ukyndige servicepersonell", eller på godt norsk; Junior på gutterommet eller far sjøl har mekka på egenhånd etter en 'gjør det selv - sak' i ett eller annet pc-blad. Et annet moment nevnt av forbrukerrådet er at de støtter seg til fagtidsskrifter som sier at normal levetid på en pc er 2 - 3 år på bagrunn av produktutvikling. Bærbar PC 2 år siden disse kan forventes å bli utsatt for "forholdsvis sterke fysiske påkjenninger". Merk igjen at dette er opplysninger jeg fikk fra forbrukerrådet for ca. 1 år siden. Når det gjelder Dell, så må en huske følgende: For ca. ett år siden brøt Dell sine avtaler med en rekke forhandlere, siden disse var det "dyre mellomleddet". Dere husker sikkert TV-reklamen... Det Dell glemte, var at dette melomleddet var avhengig av fornøyde kunder uansett maskinmerke, og foretok da mange grep for å hjelpe kunden. Spesielt gjaldt dette for problem som havnet i gråsonen for reklamsjon/garanti. Jeg har selv en rekke ganger spleiset med kunder; kunden betaler varer(defekte enkeltkomponenter) for tilnærmet kostpris og jeg har dekket reparsjonstid når det har dukket opp saker som levernadører har frasagt seg sitt ansvar. (Typiske tilfeller er junior/far sjøl som er nevnt over). Dell er på ingen måte noe dårlig maskinmerke, men de begynner nå å høste "erfaringer" bl.a. fra sin tv-kampanje som nevnt over. Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Jeg opplevde også å få ødelagt en skjerm på en Dell Inspiron 8100. Ga over 30.000 kroner for maskinen. Skjermen røyk etter bare 1 1/2 år. Dell hevdet at maskinen var kjøpt med kun 1 års garanti. Jeg regner med at dette var et næringskjøp, hvis ikke har du blitt grundig lurt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå