Black Star Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Komplett.no er faktisk Norges nest største pc-leverdør i 3.kvartal! Så de store taper. Nå er jo Komplett rimelig store de også da... :-) Lenke til kommentar
covah Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i kritikken til HP support. Jeg har alltid blitt tatt imot på en hyggelig måte når jeg har kontaktet dem. De sakene jeg har hatt med dem, ble løst rakst og effektivt. Og til deg som klager over outsourcing; en så stor funsjon som Compaq/HP har gjennomført, koster sinnsykt mye penger. Når dette skjer såpass kort tid etter dot-com cracket, der salget av PC'er er/var inne i en stor bølgedal, MÅ de finne steder å spare penger. Dersom ikke, går de konkurs. Så enkelt er det faktisk. HP er heller ikke alene om å gjøre dette. Nesten uansett hvilken service linje man ringer i dag, kommer man til et eksternt service fima. Lenke til kommentar
HansM-740GL Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i kritikken til HP support. Jeg har alltid blitt tatt imot på en hyggelig måte når jeg har kontaktet dem. De sakene jeg har hatt med dem, ble løst rakst og effektivt. Og til deg som klager over outsourcing; en så stor funsjon som Compaq/HP har gjennomført, koster sinnsykt mye penger. Når dette skjer såpass kort tid etter dot-com cracket, der salget av PC'er er/var inne i en stor bølgedal, MÅ de finne steder å spare penger. Dersom ikke, går de konkurs. Så enkelt er det faktisk. HP er heller ikke alene om å gjøre dette. Nesten uansett hvilken service linje man ringer i dag, kommer man til et eksternt service fima. Skal jeg som kunne lide av dårlig kundeservice om selskapet slår seg sammen med et annet? Vikrer litt sånn. Å gjennomføre en funsjon koster ja, men dem sparka mye folk! Det e helt klart. Og når service blir satt til andre firmaer går kunderservice'en nedover. Fordi dem ikke har peilig = alstå firmaet som blir leid inn for å gjøre kundeservicen. Da får bedrifter tåle klagene som kommer når dem ikke har folk som kan gjøre en 100% god jobb å yte det lille ektra som skal til for å få blide kunder. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 19. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2003 Datamaskinen er om ikke annet levert til infocare nå.. Jeg har også det problemet med at diagnostic sier at ting fungerer, men at viftene kutter... Det merkelige er at i POST så får jeg "FAN ERROR!" La oss bare vente til maskinen er tilbake fra service... Håper de fikser det! Takk uansett for all støtte! Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 23. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2003 Jaja! Da var maskinen tilbake fra service hos infocare, det tok tilsammen 3 dager...! De b"replaced fan assy", og nå fungerer ting slik det skal! Deilig at maskinen er tilbake, nå må jeg si meg fornøyd :wink: Takk til alle dere som har fulgt meg i denne posten! Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Vil ikke spekulere i det, men lurer på om dell kanskje har sett denne posten..? Vel, tror du på julenissen? Dell er jo et stort firma. Selv om de garantert har et felles regelverk å gå etter, blir nok mange saker i praksis til en viss grad opp til den enkelte kundebehandler. Greit at "datasjappa.com" kanskje søker gjennom forumet etter omtaler av sitt firma, men å tro at Dell, Compaq og Co. driver med slikt er vel litt far out. Det skal du ikke si, f.eks. Norges største nettbutikk, Komplett Data, har ved mang en anledning vist sin tilstedeværelse her på forumene. Det faktum at denne tråden til nå har hatt 4216 visninger gjør at de ville tapt ennå mer penger om de ikke ga denne kunden spesialbehandling med en gang, har nok gått opp for DELL. For det er jo nettopp spesialbehandling han har fått, i og med at han "plutselig" ble kontaktet av en i denne saken tilsynelatende utenforstående person. Virket jo ikke som om den juridiske avdelingen i Sverige reagerte med sjokk og vantro over hendelsenes løp, om man skal dømme ut i fra deres første svar, så jeg tviler på at de har hasteringt til Norge for å be de skjerpe seg, akkurat. Det viser vel hvor lite serviceinnstilt det er at de ikke engang har en standard innenlands rma-rutine for reklamasjonssaker på forbrukerkjøp, men dette må ordnes via mailer til minst 3 forskjellige adresser, og at en vanlig reklamasjonssak på forbrukerkjøp altså må konsulteres med advokater i Sverige ! Vi forbrukere må ta makten i egne hender og utveksle og handle ut i fra erfaringer fra slike diskusjonsfora som dette. Jeg hadde tenkt til å bestille en Inspiron 500m på mandag, men sliter nå med SERIØS tvil om hvorvidt jeg skal droppe det og gå over til et annet merke. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Jeg hadde tenkt til å bestille en Inspiron 500m på mandag, men sliter nå med SERIØS tvil om hvorvidt jeg skal droppe det og gå over til et annet merke. bare par observasjoner, har hatt 500m i 3 måneder nå + stille, endelig! deilig tastatur grei skjerm (var skikkelig) billig (vet ikke prisen nå) - ingen firewire linux-fiendlig kun ett år garanti Lenke til kommentar
mrgood Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Komplett.no er faktisk Norges nest største pc-leverdør i 3.kvartal! Så de store taper. Nå er jo Komplett rimelig store de også da... :-) Kult ! Hvor ble denne info'n funnet, kunne tenke meg å lese litt. mvh mrgood Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Jeg hadde tenkt til å bestille en Inspiron 500m på mandag, men sliter nå med SERIØS tvil om hvorvidt jeg skal droppe det og gå over til et annet merke. bare par observasjoner, har hatt 500m i 3 måneder nå + stille, endelig! deilig tastatur grei skjerm (var skikkelig) billig (vet ikke prisen nå) - ingen firewire linux-fiendlig kun ett år garanti Hm ok, leser på andre forum at 500m blir anbefalt når det spørres etter en bærbar som kan kjøre linux, men...uansett ikke viktig her, ei heller firewire. Garantien er et stort minus, ja. Burde være minst 2 år inkludert i prisen, når man tross alt kjøper et system hvor man ikke kan ødelegge hardware selv (bortsett fra ram) i like stor grad som man kan med selvbyggersystem. Lurer på dette med plastikk-følelse som nevnes i testen hos barbara.no ? Edit: linuxfunksjonalitet ETTER biosoppgradering Lenke til kommentar
mandela Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Edit: linuxfunksjonalitet ETTER biosoppgradering hva mener du med det ? Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Edit: linuxfunksjonalitet ETTER biosoppgradering hva mener du med det ? Det sies at den skal trøble mindre med linux etter at man oppgraderer bios. Wifi-kortet har visst dog ikke noen støtte. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 kan du gi meg en lenke? har nest siste bios, da jeg har lest at den nye er et "tilbakeskritt" Lenke til kommentar
christt Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Husker da vi hadde problemer på jobb med Inspiron 8100'n til sjefen. Vi ringte Dell Support som ikke kunne gi oss noen gode råd. Fikk bare beskjed om å kjøre diagnoseprogram. (gjorde selvfølgelig det, men det fikset ikke softwareproblemet vi hadde) Vi snakket flere ganger med en kar som het Vidar på Dell. Til slutt begynte Vidar å legge på røret da vi ringte. Sjefen min ringte litt lenger opp i systemet og fortalte at Vidar hadde vært så snill og lagt på røret... Tror kanskje ikke Vidar la på røret så mange ganger etter det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Bare det å starte det første brevet med "Hei, Maskinen er gått ut på garanti." tyder jeg som forsøk på svindel. Mange vet ikke hva som er forskjell på garanti og reklamasjon og tror alt håp og gratis reparasjon er ute allerede nå. Så forteller de hva det vil koste deg å skaffe dette selv. Dette er jo helt feil, da det ikke skal koste noe som helst. Det at du har kjøpt den på avbetaling eller ikke skal heller ikke ha noe å si da det er dell som står for avbetalings-avtalen. Det firmaet Av.. er altså dells partner og ikke et ledd i salgskjeden. Næringskjøp er det heller ikke (dersom det du skriver er rett) I brev nr. 2 sier de først at de ikke tror på feildiagnosen din (du var servicetekninker i en dataforretning ikke sant?) Så forteller de at du skal bruke et program for å finne nøyaktig den samme feilen som du og løse problemet selv via den CD'en. En CD som kanskje kan ha blitt rotet bort siden du kjøpte PC'n. Så truer de indirekte med å saksøke deg med setninga ... "en sak for den juridiske avdelinga". Jeg kaller dette for et direkte forsøk på svindel, misstro til kundene, og å føre kunder bak lyset ved å prøve å finte de unna, først med en teknisk takling, så med to juridiske taklinger. Jeg synes du bøe kontakte forbrukerrådet og fortelle om motgangen og fintene. Om mange nok har tilsvarende historier kommer de kanskje til å saksøke dell for dette. Noe som kan ende i oppreisning for kunder som deg. (kr, gavekort etc) Dette er en "straff" dell fortjener for slik kundebehandling. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 En liten avsporing om den arngren-saken på TV2 hjelper deg... Det var JEG som sto i butikken akkurat da - og jeg informerte bestefaren om at metalldetektoren IKKE kom til å gi utslag på vanlige mynter, da disse er legeringer med altfor lite metall. Bestefaren sa da "Jaja - men han ønsket seg nå en metalldetektor så da skal han få det". Info til deg som metalldetektor-selger: Vanlige mynter består av en legering som er godt over 99% metall. Husker ikke helt nøyaktig hva sammensetningen på de forskjellige myntene er, men nikkel, crom, kobber og tinn er det klart mest av. Det er nok godt under 1% ikke-metalliske stoffer i mynter. Og de som er der, er stort sett små spor av karbon, nitrogen, svovel og fosfor. Grunnen til at metalldetektoren ikke finner så små mynter er nok heller at den elektriske ledningsevnen er for lav og at myntene er for små. Hvis man kunne justert metalldetektoren mer sensitiv ville den gitt utslag på alt for mye. F.eks, våt jord, saltvann, skruer, spikere, og enkelte småstein. Det hadde vert fint å kunne justere dette selv, men bunnmodeller slik bestefaren kjøpte har neppe en slik mulighet. PS. Fytti F** for en hjemmeside arngren har. Virkelig avskyelig stygg og rotete. Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 kun ett år garanti Du trenger ingen garanti når du har 5 års reklamasjonsrett. Evt 2 år hvis Dell mener at PC'en ikke burde leve vesentlig lenger enn 2 år. Hvis de mener det, så er kvaliteten for dårlig, kjøp noe annet. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 kun ett år garanti Du trenger ingen garanti når du har 5 års reklamasjonsrett. Evt 2 år hvis Dell mener at PC'en ikke burde leve vesentlig lenger enn 2 år. Hvis de mener det, så er kvaliteten for dårlig, kjøp noe annet. Ikke hvis man kjøper inn via firma. En ting jeg lurer litt på, regnes "hjemme-pc" fra jobben som et næringskjøp, mao. mister man reklamasjonsretten ? Snakker om den statlige ordningen hvor personer kan kjøpe pc'er gjennom arbeidsgiver, ved at arbeidsgiver trekker et fast beløp av hver lønning, som man da slipper å skatte av. Lenke til kommentar
bruno Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 kun ett år garanti Du trenger ingen garanti når du har 5 års reklamasjonsrett. Evt 2 år hvis Dell mener at PC'en ikke burde leve vesentlig lenger enn 2 år. Hvis de mener det, så er kvaliteten for dårlig, kjøp noe annet. Ikke hvis man kjøper inn via firma. En ting jeg lurer litt på, regnes "hjemme-pc" fra jobben som et næringskjøp, mao. mister man reklamasjonsretten ? Snakker om den statlige ordningen hvor personer kan kjøpe pc'er gjennom arbeidsgiver, ved at arbeidsgiver trekker et fast beløp av hver lønning, som man da slipper å skatte av. Reklamasjonsrett og garanti er to forskjellige ting, reklamasjonsretten gjelder fabrikasjonsfeil mens en garanti også kan gjelde ved feilaktig bruk. Et eksempel: En mekaniker brakk en skrutrekker ved å bruke den som brekkjern, da han skulle kjøpe ny fortalte han hva som hadde skjedd, verktøyforhandleren sa da at dette var en garantisak, hva han hadde brukt den til var uinterressant da den skrutrekkeren ikke skulle brekke. Hadde det vært en reklamasjonssak ville det blitt tolket som feilaktig bruk. Hvordan det er med reklamasjonsretten ved PC-avtale gjennom arbeidsgiver er det en del uenighet om. Faktum er at det er bare inngått en leieavtale på PC, og PC,en eies enten av arbeidsgiver eller et finansieringsselskap, først etter vanligvis 3 år kjøper leietager en brukt maskin, så dette er noe man bør sjekke grundig på forhånd da enkelte leverandører kan være vanskelige og ha med å gjøre. Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 reklamasjonsretten gjelder fabrikasjonsfeil mens en garanti også kan gjelde ved feilaktig bruk. Garanti omfatter ikke produksjonsfeil. Det er faktisk ulovlig å si at man gir garanti mot produksjonfeil, unntatt hvis man gir garanti mot produksjonsfeil utover de obligatoriske 5/2 år. Garanti kan ellers omfatte hva som helst, men altså ikke produsjonsfeil. Hvis noe tilsynelatende går i stykker uten grunn, så er det produksjonsfeil, og garanti er unødvendig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Garanti kan omfatte produksjonsfeil, men hovedregelen sier at garantien skal være noe mer enn det som omfattes av reklamasjon for at man skal kunne kalle det garanti. Hvis "garantien" ikke gir noe ekstra, er det heller ikke lov til å kalle det garanti. Eks på garanti: 1 år garanti mot produksjonsfeil, der du får et låneprodukt med en gang, eller bytte/reparasjon på stedet. Dette gjelder fordi du får noe ekstra det første året som ellers ikke en reklamasjon ville dekt. Eks på falsk garanti: 1 år garanti mot produksjonsfeil, der du ikke får noe ut over det som inngår i reklamasjon. Denne er falsk fordi det ikke gir noe ut over reklamasjon hverken i tid eller service. Eks på garanti: 10 år garanti mot produksjonsfeil. (uansett betingelser) Dette gjelder fordi det lover noe ut over reklamasjon i tid, selv om betingelsene skulle være dårligere enn for vanlig reklamasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå