Gå til innhold

Kjøpte pc på DELL.no - Nå vil ikke DELL hjelpe...


Anbefalte innlegg

Dell har forsåvidt et poeng, men de bommer på norske regler om forbrukerkjøp. Riktignok har Dell solgt PC'n til Resonia, som i sin tur "leier" den ut til deg via avbetaling. Teorien funker bra i næringssammenheng, men det stiller seg litt annerledes når det tross alt er privatkjøp.

 

Tror ikke de avviser og nekter deg hjelp, men de er rett og slett usikre på reglene her. Derfor ber de deg kontakte deres juridiske senter i Sverige. (som tar seg av henvendelser i hele Norden)

 

Ta det med ro, det ordner seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Aaaargh... "TV2 Hjelper Deg" suuuuuuger... hadde de enda kommet med unnskyldninger mot firmaer som tross alt VINNER saker de tar opp!

Jobbet selv i et firma som ble terrorisert av TV2-journalister (ja - det var Arngren Electronics - og metallsøkersaken hvis noen husker).

På programmet sa de "Vi fikk ikke lov til å filme inne i butikken". Sannheten var at de sa "Vi ønsker ikke filme i butikken - vi bare filmer utenifra".

Deretter la de inn en tårevåt historie om en stakkars 12-åring som ikke fikk pengene tilbake fordi metalldetektoren hans ikke fant småmynter. Disse pengene hadde 12-åringen sårt spart opp i mange år for å kjøpe en metalldetektor han lenge hadde ønsket seg.

 

Sannheten her var at det var bestefaren som betalte med VISA-kortet sitt og sa at det var en gave til barnebarnet som ønsket å lete etter penger. Det var JEG som sto i butikken akkurat da - og jeg informerte bestefaren om at metalldetektoren IKKE kom til å gi utslag på vanlige mynter, da disse er legeringer med altfor lite metall. Bestefaren sa da "Jaja - men han ønsket seg nå en metalldetektor så da skal han få det".

 

Saken kom opp i "TV2 Hjelper Deg" rett etterpå, uten at det hadde vært noe snakk om penger tilbake. Sannheten er jo at Arngren solgte over 1.000 metalldetektorer ukene etter TV-innslaget (mer enn de siste 10 årene tilsammen) - så "nesten" all reklame er god reklame...

 

Men saken kom opp i retten og Arngren vant - noe som aldri ble nevnt i "TV2 Hjelper Deg".

 

Jaja...

Arngren Electronics, håper ikke du var Web- designer :lol:http://www.arngren.net/ :oops:
Lenke til kommentar

Off topic: Arngrens sin hjemmeside er faktisk en av de verste jeg har sett... Hvem i f*** har designet denne?

 

TV2 hjelper deg har fått rykte på seg for å opptre manipulerende når de lager saker. En gråtende 12åring trekker seere , ikke sant?

 

----

 

Dell skuffer sterkt her , vurderte selv engang å bestille via Dell via Resonia. Glad nå for at jeg ikke gjorde det.

Men , det ser nå ut som du vil få en løsning etterhvert , stå på , og ikke bruk PC'en noe hvis viftene ikke fungerer skikkelig.

Visse ting inne i PC'en kan bli steikende varmt og gå istykker.

Da har du ihvertfall en Case.

Lenke til kommentar

Da har jeg ringt dell, og pratet med en person som faktisk hadde litt omløp i hodet...

 

Han fortalte meg at det var et privatkjøp, men at rutinen var at om det skulle reklameres, så måtte man sende en mail til legal department.

 

Dette var fordi Legal visstnok tok av seg slike saker...

 

Jeg sender en mail til dem nå, og håper at ting ordner seg.

 

Har også sendt klagemail til DELL, der jeg lurer på hvorfor de ikke kan ansette folk som klarer å svare klart på et slikt spørsmål. Hadde kundebehandleren på mail bare sagt at "juridisk i sverige tar seg av reklamasjon, vi håndterer bare garanti", så hadde dette vært et ikketema... :roll:

 

takk for alle innspill og all hjelp!

:yes:

Lenke til kommentar

Kanskje et bevis på at det gjør saken enklere for oss dersom vi velger 2 års garantien til Dell, selv gjorde jeg ikke det, men er litt skeptisk når jeg ser denne historien. Selv klaget jeg på min inspiron 4150 etter noen mnd og fikk veldig bra behandling, men det var innen 1års garantien og jeg kjøpte den kontant. Det virket nesten som de prøvde å snike seg unna med at de hadde solgt den til ett skyggefirma(resonia?) som sikkert et 100% Dell eiet. Uansett ser det ut som om du er videreført til jurister uansett, legal department(retts avdeling eller noe slikt på norsk?) er vel det samme som at saken havner hos jurister og da tar ting TID. Kanskje enklere rent tidsmessig å kjøpe to vifter selv? Dvs dersom dette ikke er viktig prinsipielt for deg, jeg vet det hadde vært for meg selv om det var 50.- :)

Lenke til kommentar
Gå til TV2 hjelper deg og ikke gi opp det er mange andre som har lignende problemer med Dell skal jeg love deg og det er virkelig på tide de skjerper Sevice holdningen sin.

 

Aaaargh... "TV2 Hjelper Deg" suuuuuuger... hadde de enda kommet med unnskyldninger mot firmaer som tross alt VINNER saker de tar opp!

Jobbet selv i et firma som ble terrorisert av TV2-journalister (ja - det var Arngren Electronics - og metallsøkersaken hvis noen husker).

På programmet sa de "Vi fikk ikke lov til å filme inne i butikken". Sannheten var at de sa "Vi ønsker ikke filme i butikken - vi bare filmer utenifra".

Deretter la de inn en tårevåt historie om en stakkars 12-åring som ikke fikk pengene tilbake fordi metalldetektoren hans ikke fant småmynter. Disse pengene hadde 12-åringen sårt spart opp i mange år for å kjøpe en metalldetektor han lenge hadde ønsket seg.

 

Sannheten her var at det var bestefaren som betalte med VISA-kortet sitt og sa at det var en gave til barnebarnet som ønsket å lete etter penger. Det var JEG som sto i butikken akkurat da - og jeg informerte bestefaren om at metalldetektoren IKKE kom til å gi utslag på vanlige mynter, da disse er legeringer med altfor lite metall. Bestefaren sa da "Jaja - men han ønsket seg nå en metalldetektor så da skal han få det".

 

Saken kom opp i "TV2 Hjelper Deg" rett etterpå, uten at det hadde vært noe snakk om penger tilbake. Sannheten er jo at Arngren solgte over 1.000 metalldetektorer ukene etter TV-innslaget (mer enn de siste 10 årene tilsammen) - så "nesten" all reklame er god reklame...

 

Men saken kom opp i retten og Arngren vant - noe som aldri ble nevnt i "TV2 Hjelper Deg".

 

Jaja...

off topic...

 

hmmm var det ikke NRK sitt forbrukerprogram dette kom opp i... salget da droppet brutalt for Arngren og begynte å sparke folk over en lav sko (deriblandt meg) og alt dette ble gjort ulovlig...

 

men i rettsaken mot arngren ble jeg tilkjent over 40 høvdinger :-)

 

Arngren var et møkkafirma og eksisterer de ennå så er de antagelig det .-)

 

Når det Gjelder Dell ser det ut til at du har ditt på det tørre.. stå på :-)

Lenke til kommentar

Med mindre bruksanvisningen sier at produktet har en lavere levetid enn to (2) år, så har du 5års reklamasjonsrett.. Da du ikke kan lastes fordi viftene slutter å surre har du en meget god sak. Har selv jobbet på elkjøp, ved lignende feil, med mindre det var tegn på slagskader e.l., var det alltid grunnlag for å få dekt reperasjonen på reklamasjonsretten. Nå har jeg selv dell maskin og sitter i glasshus men det finnes nesten ingen selskaper med dårligere garantiordninger enn dell.. Om du vil ha lengre garanti enn 1 år når du handler hos dell, koster dette penger.. Denne praksisen strider også mot norsk lov, da det i følge norsk lov ikke er lov å ta betalt for garanti.. Dell operer nok her i en gråsone fordi de også tilbyr hjem på døra service i samme pakka som den ekstra garantien, om de har lov å ta betalt for ekstra garanti ved å tilby dette som en ekstra service vet jeg ikke. Men han/hun kundekonsulenten du var i kontakt med spesifiserte for deg at DU kun hadde 1 års GARANTI på dette produktet, så da har de i realiteten skutt seg selv i benet. Men nok om dette, konklusjonen er klar, med mindre du selv har foreårsaket skaden har du kjøpsloven på din side, reklamasjonsretten er ganske klar på dette..

Lenke til kommentar

Hehe... joda - Arngren var et "møkkafirma" sett fra arbeidstagernes standpunkt... jeg vet hvem du er - regner med at vi jobbet på "lagersalget" en gang i tiden... gaaamle dager... *sukk*

 

At salget gikk ned hadde jo mest med at han økte alle prisene med 20% skulle jeg tro - og to år senere var det kroken på døra...

 

Jeg var generelt veldig fornøyd med Arngren - men jeg vet jo at andre ble behandlet som slaver der...

 

Nok med *off topic* fra meg...

Lenke til kommentar
Om du vil ha lengre garanti enn 1 år når du handler hos dell, koster dette penger.. Denne praksisen strider også mot norsk lov, da det i følge norsk lov ikke er lov å ta betalt for garanti..

 

Jaha? Hvor står det at man ikke har lov til å ta betalt for garanti? Den loven skulle jeg gjerne sett. Blir jo som en forsikring som ikke er ulovlig. Hvis man som firma kjøper en bærbar PC så vil jeg se det som en fordel at man har garanti og da ville jeg vært villig til å betale noe for å være sikret. (firma har reklamasjonslov som forbrukere har)

 

Å ta betalt for at man skal ha reklamasjonrett blir noe helt annet.

Lenke til kommentar
Med mindre bruksanvisningen sier at produktet har en lavere levetid enn to (2) år, så har du 5års reklamasjonsrett.. Da du ikke kan lastes fordi viftene slutter å surre har du en meget god sak. Har selv jobbet på elkjøp, ved lignende feil, med mindre det var tegn på slagskader e.l., var det alltid grunnlag for å få dekt reperasjonen på reklamasjonsretten. Nå har jeg selv dell maskin og sitter i glasshus men det finnes nesten ingen selskaper med dårligere garantiordninger enn dell.. Om du vil ha lengre garanti enn 1 år når du handler hos dell, koster dette penger.. Denne praksisen strider også mot norsk lov, da det i følge norsk lov ikke er lov å ta betalt for garanti.. Dell operer nok her i en gråsone fordi de også tilbyr hjem på døra service i samme pakka som den ekstra garantien, om de har lov å ta betalt for ekstra garanti ved å tilby dette som en ekstra service vet jeg ikke. Men han/hun kundekonsulenten du var i kontakt med spesifiserte for deg at DU kun hadde 1 års GARANTI på dette produktet, så da har de i realiteten skutt seg selv i benet. Men nok om dette, konklusjonen er klar, med mindre du selv har foreårsaket skaden har du kjøpsloven på din side, reklamasjonsretten er ganske klar på dette..

 

Tror du roter litt her nå, for GARANTI og REKLAMASJON er ikke nødvendigvis det samme...

 

Garanti er noe som produsent tilbyr, og da er det ikke uvanlig at en kan kjøpe utvidet garantitid (Og ved all garanti/reklamasjon så skal en i utgangspunktet ta produktet tilbake til kjøpssted (så sant mulig) for reperasjon, så når de tilbyr på stedet-service så er dette en ekstra service som en ellers måtte betalt ekstra for).

 

Reklamasjon er noe vi i Norge har gjennom forbrukerkjøpsloven (tidligere kjøpsloven) som gir oss forbrukere endel rettigheter hvis produktet feiler. I utgangspunktet har en 2 års reklamasjon, men er produktet ment å vare vesentlig lenger enn 2 år har en 5 års reklamasjon.

 

I denne saken høres det ut som en saksbehanlder hos Dell trenger litt mer internopplæring... :D

Lenke til kommentar
Med mindre bruksanvisningen sier at produktet har en lavere levetid enn to (2) år, så har du 5års reklamasjonsrett.. Da du ikke kan lastes fordi viftene slutter å surre har du en meget god sak. Har selv jobbet på elkjøp, ved lignende feil, med mindre det var tegn på slagskader e.l., var det alltid grunnlag for å få dekt reperasjonen på reklamasjonsretten. Nå har jeg selv dell maskin og sitter i glasshus men det finnes nesten ingen selskaper med dårligere garantiordninger enn dell.. Om du vil ha lengre garanti enn 1 år når du handler hos dell, koster dette penger.. Denne praksisen strider også mot norsk lov, da det i følge norsk lov ikke er lov å ta betalt for garanti.. Dell operer nok her i en gråsone fordi de også tilbyr hjem på døra service i samme pakka som den ekstra garantien, om de har lov å ta betalt for ekstra garanti ved å tilby dette som en ekstra service vet jeg ikke. Men han/hun kundekonsulenten du var i kontakt med spesifiserte for deg at DU kun hadde 1 års GARANTI på dette produktet, så da har de i realiteten skutt seg selv i benet. Men nok om dette, konklusjonen er klar, med mindre du selv har foreårsaket skaden har du kjøpsloven på din side, reklamasjonsretten er ganske klar på dette..

 

Tror du roter litt her nå, for GARANTI og REKLAMASJON er ikke nødvendigvis det samme...

 

Garanti er noe som produsent tilbyr, og da er det ikke uvanlig at en kan kjøpe utvidet garantitid (Og ved all garanti/reklamasjon så skal en i utgangspunktet ta produktet tilbake til kjøpssted (så sant mulig) for reperasjon, så når de tilbyr på stedet-service så er dette en ekstra service som en ellers måtte betalt ekstra for).

 

Reklamasjon er noe vi i Norge har gjennom forbrukerkjøpsloven (tidligere kjøpsloven) som gir oss forbrukere endel rettigheter hvis produktet feiler. I utgangspunktet har en 2 års reklamasjon, men er produktet ment å vare vesentlig lenger enn 2 år har en 5 års reklamasjon.

 

I denne saken høres det ut som en saksbehanlder hos Dell trenger litt mer internopplæring... :D

 

Nei roter ikke, vet utmerket godt at garanti og reklamsjon ikke er det samme. Grunnen til at jeg vet at det ikke er lov å ta betalt for garanti begrepet, er fordi vi ved en tidligere arbeidsplass innførte en ordning med å ta betalt for lengere garanti, noe vi senere ble frarådet av firmaets jurister. Dette er en gråsone, tror ikke dette har vært oppe i høysterett, men det er an annen lov som regulerer dette. Nå kan det ha seg slik at dette er endret i senere tid, men vet ikke...

Lenke til kommentar
Om du vil ha lengre garanti enn 1 år når du handler hos dell, koster dette penger.. Denne praksisen strider også mot norsk lov, da det i følge norsk lov ikke er lov å ta betalt for garanti..

 

Jaha? Hvor står det at man ikke har lov til å ta betalt for garanti? Den loven skulle jeg gjerne sett. Blir jo som en forsikring som ikke er ulovlig. Hvis man som firma kjøper en bærbar PC så vil jeg se det som en fordel at man har garanti og da ville jeg vært villig til å betale noe for å være sikret. (firma har reklamasjonslov som forbrukere har)

 

Å ta betalt for at man skal ha reklamasjonrett blir noe helt annet.

 

Forsikring og garanti blir 2 helt forskjellige ting, da forsikring omhandler skade påført produktet av andre enn selve produktet selv..

Lenke til kommentar

Sendte nettopp denne mailen til DELL leagal:

 

Heisann!

 

Har en dell-maskin som ble kjøpt i januar 2002. Denne har servicetag FP77b0j.

 

Fikk beskjed av support om at jeg måtte henvende meg til dere.

 

Problemet er at de to viftene som kjøler CPU har begynt å fuske. Den ene viften støyer som om et

kulelager har gått, og den andre viften spinner ikke i det hele tatt. Støyproblemet

er periodisk. Hvordan går jeg frem for å få maskinen reparert?

 

Jeg vet at maskinen har gått ut på garanti, så derfor ønsker jeg å reklamere. Har vært i kontakt med forbrukerrådet, og de forsikrer meg om at det er minst 2 års reklamasjonsfrist på dette.

Lenke til kommentar

Nei roter ikke, vet utmerket godt at garanti og reklamsjon ikke er det samme. Grunnen til at jeg vet at det ikke er lov å ta betalt for garanti begrepet, er fordi vi ved en tidligere arbeidsplass innførte en ordning med å ta betalt for lengere garanti, noe vi senere ble frarådet av firmaets jurister. Dette er en gråsone, tror ikke dette har vært oppe i høysterett, men det er an annen lov som regulerer dette. Nå kan det ha seg slik at dette er endret i senere tid, men vet ikke...

 

Beklager, jeg misforstod deg litt da... :oops:

 

Fant dette på forbrukerportalen

 

Forholdet til forbrukerkjøpsloven

En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpslovens regler. Garantier er normalt ikke noe du har krav på å få. Enten du blir tilbudt en garanti eller ikke, vil forbrukerkjøpsloven regulere dine rettigheter hvis det oppstår feil på den gjenstanden du har kjøpt. Selgeren kan med andre ord ikke innskrenke de rettighetene du har etter forbrukerkjøpsloven, men han står fritt til å gi deg bedre rettigheter enn det loven gir deg. Har selgeren gitt deg en garanti er han bundet av dette. Ifølge forbrukerkjøpsloven er den garantien selgeren har gitt deg rettslig bindende. Det vil si at du med forbrukerkjøpsloven i hånd kan kreve at selgeren oppfyller det han har lovet i garantien.

 

Markedsføring

For at man skal ha lov til å markedsføre at en vare selges med garanti, er det et krav at garantien gir deg tilleggsrettigheter utover forbrukerkjøpslovens bestemmelser. Hvis en garanti ikke gir deg slike tilleggsrettigheter, vil bruken av begrepet garanti være forbudt etter markedsføringsloven. Slik markedsføring kan være straffbar.

 

Nå tilbyr jo Dell å utvide til 3 års garanti, så da er jo spørsmålet om en pc er forventet å vare vesentlig lenger enn 2 år... :D

Komponentmessig så bør den vel det, men sånn rent bruksmessig så har jeg vel selv aldri hatt en pc så lenge som i 2 år uten at den er blitt oppgradert opptil flere ganger...

Lenke til kommentar
Men dette sa ingenting om det er lov til å ta betalt for ekstra garanti, men kan uansett ikke tenke meg at dells garanti er så mye mer omfattende enn reklamasjonsretten at det er verdt betale ekstra for den, men det er en anne sak

 

Sa heller ikke noe om at det ikke var lov til det :wink:

Men jeg ser ikke bort i fra at utvidet garanti mest er ment for bedriftskunder. En annen ting med å kjøpe slikt er jo at en da slipper å krangle med de i ettertid hvis en får problemer... At det skal være unødvendig er jo selvsagt en helt annen sak!

 

For de fleste maskiner vi kjøper inn her på jobben, betaler vi ca 1k ekstra for å "oppgradere" til 3 års-på-stedet neste-arbeidsdag garanti, og det er det i allefall verdt for vår del...

 

Skulle vi sendt en pc tilbake til dell ville det fort gått endel dager før vi hadde den tilbake, og det er ikke sikkert vi har en ledig pc stående fix ferdig klar å sette inn til den som da mister pc'en sin. Og skulle vi betalt for at de skal sende en tekniker ut til oss så koster det fort mer enn 1k.

 

Har heller aldri hatt noen som helst problemer med supporten til dell, de få gangene jeg har hatt bruk for det.

Lenke til kommentar
Det du skal gjøre er å sende PC'n på sørvis og når du får den og regninga tilbake nekter du å betale den og sier det er garanti jobb, begynner de å messe med deg da også så prøv forbrukerrådet og så lei en advokat om nødvendig.

 

Er mye bedre å avklare slikt på forhånd... Og advokater koster fort mer enn en reparasjonsregning for noen vifter :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...