osse-mon waits for alice Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Heisann! I Januar 2002 kjøpte jeg meg en inspiron 2500 bærbar DELL-maskin på www.dell.no. Jeg valgte avbetaling via "DELL-konto", via resonia leasing, da dette var greiest løsning for meg. (Jeg hadde ikke 18 laken å legge på bordet) I det siste har de to viftene som kjøler prossessoren sluttet å fungere. Den ene har sluttet totalt å spinne, den andre bråker. Høres ut som om et kulelager snart tar kvelden. Jeg sendte følgende mail til DELL-support: Har en Inspiron 2500, kjøpt i januar 2002. Problemet er at de to viftene som kjøler CPU har begynt å fuske. Den ene viften støyer som om et kulelager har gått, og den andre viften spinner ikke i det hele tatt. Støyproblemet er periodisk. Hvordan går jeg frem for å få maskinen reparert? Her var svaret jeg fikk: Hei Takk for at du kontakter Dell eSupport. Maskinen er gått ut på garanti. For å være sikker på at det er feil på viften kan du kjøre en diagnostiktest på maskinen. Den vi også gi deg beskjed om det er prosessorviften eller hovedkortviften som har feilen. 1) Finn CDn merket Dell Drivers & Utilities / Dell Resource CD / Dell System Software CD 2) Sett i CDn i CDrommen og starte PCn, når den starter opp skal programmet starte av seg selv 3) Dersom det ikke gjør det, trykk F12 for Boot meny, velg Boot from CD. 4) Nå starter programmet og det dykker opp noen spørsmål. 5) Velg test all devices, og etter det, extended test. 6) Velg ok, og la programmet kjøre sin gang. 7) Dette kan ta alt fra 2-6 timer og du må da selvfølgelig sette i strømmen i PCn slik at du har det hele tiden. 8 ) Når testen er ferdig, vil du få en rapport som viser hvilke enheter som evt hadde noen problemer. Vil du ha prisoverslag på ny vifte så fyll ut dette skjemaet: Vennligst fyll i dette skjema, slik at vi har nødvendig information i tilfelle det blir nødvendig å utføre service/bytte av deler. ----------------------------------------------------------- FORESPØRSEL OM DELL SERVICE ----------------------------------------------------------- (x = obligatorisk) Kontaktperson 1 (x): Kontaktperson 2 ...: Telefon 1 (x) .....: Telefon 2 .........: Mobil .............: Epost .............: Firma (x)..........: Gate/kontoradresse (x): Postnummer/sted (x): PC-type ...........: Servicetag (x)....: Monitor-serie nr ..: Operativsystem ....: Nettverk ..........: PROBLEMBESKRIVELSE (x): HVA ER TESTET : LØSNINGSFORSLAG : Ønskes Dell-loggnummer i retur Ja _ Nei _ ___________________________________________ ----- Med vennlig hilsen J.Breivik Norsk Teknisk support, Dell (731) Dette fikk meg jo til å reagere, så jeg sendte mail tilbake til DELL: Hei! DEtte er noe som bør gå på reklamasjonsretten. Kjølesystemet til en PC skal vare betraktelig lenger enn 18-24 mnd. Dette vet jeg da jeg er servicetekniker i en dataforretning. Hvor skal jeg sende maskinen for å få den reparert? Dette er da en reklamasjon. Og så kom det nest beste fra DELL: Hei Takk for at du kontakter Dell eSupport. Denne maskinen er kjøpt igjennom RESONIA. Kjøpsloven gjelder kun ved salg til private. For å være sikker på at kjølesystemet har en feil anbefaler jeg deg å laste ned den nyeste diagnostiktesten fra Dellshjemmeside og kjøre den på kjølesystemet. Vi kan gi deg et kostnadsoverslag ved å fylle ut dette skjemaet: Vennligst fyll i dette skjema, slik at vi har nødvendig information i tilfelle det blir nødvendig å utføre service/bytte av deler. Her ble jeg satt helt ut, og jeg sendte en mail tilbake for å finne ut hva i granskauen de holdt på med! Jeg har kjøpt maskinen av dere, med avbetalingsplanen som dere har via resonia. Jeg har ikke kjøpt denne via noe firma, men som privatperson, og på avbetaling. Den er kjøpt av meg, via DERES HJEMMESIDER. Det er bare tull om dere hevder noe annet. Har kvitteringer som beviser at denne som er kjøpt av DELL. Resonia har ingenting med saken å gjøre, utover det faktum at jeg har avbetalingsløsning via dem. Det er ingen leasingting, og den er, etter kjøpsloven, kjøpt av en privatperson, og den er solgt til en privatperson. Om dere hevder noe annet, vil jeg gjerne vite hva firmaet mitt heter, samt organisasjonsnummeret på dette. Det at jeg har et firma er ukjent for meg, og bekymrer meg, med tanke på likningen dette året... Dere formidler resoniatilbudet via deres hjemmesider. Hva akter dere å gjøre? Mvh Kristian DELL kom på banen igjen, og svarte dette: Hei, Om du ønsker å reklamere etter kjøpsloven i Norge, må du sende et brev til våres Jurister: Dell Legal Department Box 709 194 27 Upplands Väsby Sverige Eller email: [email protected] Hva søren kan jeg gjøre her? Har DELL lov til å holde på slik som dette? Mente jeg kunne kjøpsloven bedre enn dette... Jeg har sendt mail til forbrukerrådet, og håper at de svarer meg snart. Selv om kanskje DELL rent juridisk har solgt maskinen til RESONIA, som selger den vidre til meg, burde de opplyse om det, fremfor å bare hennvise meg til DELLs juridiske forbindelse... Noen som har noen idéer? edit: beklager så lang post! Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Ser ut som om de bare prøver å tyne deg i håp om at du skal gi opp. Bare stå på videre, du har jo ikke noe annet valg, siden du ikke kan åpne den bærbare selv (eller... BØR ihvertfall ikke gjøre det) Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Du har helt klart loven på din side (dersom alt DU skriver er riktig). Uansett rimelig talentløst av DELL å lage bråk for 2 vifters skyld - tror nok omtalen på denne tråden kan koste de mer enn de viftene... Jeg kan ikke skjønne hvorfor du skal ta kontakt med svenske jurister for å få noe du har krav på i følge norsk kjøpslov... tror Forbrukerrådet har bedre greie på dette... Ring DELL og be om å få prate med en salgssjef / servicesjef - de som sitter og svarer på mail kan ha en dårlig dag eller være lite engasjerte. En sjef bør som regel vise litt mer ansvar. RING RING !! Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 10. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2003 Noen som har vært borti dette tidligere? Lenke til kommentar
alkazelters Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 For å være litt usakelig må jeg bare få lov til å si at dette stinker det helt for jævlig av. Har ikke peiling på det juridiske, men det overrasker meg ikke om Dell har sitt på det tørre. Uansett ville jeg ikke gitt meg. Dette er i alle tilfeller utrolig dårlig service av Dell, er glad jeg aldri skal handle hos de. Slik triksing hadde man aldri funnet hos PS eller komplett. Lenke til kommentar
cooltech Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Lei sak dette, jeg har nettopp kjøpt en Inspiron 8600 og håper ikke jeg får samme problemet hvis noe skulle inntreffe. Det er ingen tvil om at du har reklamasjonsretten på din side. Jeg ville ringt selgeren som jeg hadde kontakt med under kjøpet av PC-en, da en telefonsamtale kan være svært oppklarende. Hvis Dell ikke endrer standpunkt etter dette, ville jeg skrevet til Dell's Legal Department og forklart saken grundig - når du kjøpte den - at den ble kjøpt på på avbetaling - forklart problemet som nå har oppstått Videre ville jeg henvist til sentrale paragrafer i norsk kjøpslov. Jeg ville også sendt en kopi av dette brevet til Forbrukerrådet og klaget på Dell, dette bør du også nevne kort i brevet til Dell. Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Høres veldig suspekt ut. Nå kjenner jeg ikke til jussen ang. dette, men jeg skulle da absolutt tro at du som kjøper skal forholde deg til Dell og ikke Resonia. Men hvis ikke Dell vil la dette gå på reklamasjonsretten, så må jo i hvert fall Resonia gjøre det ettersom dette er en rett du har som forbruker. Dette høres ut som et skikkelig gilde for Forbrukerrådet Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Dell pleier jo ellers å være hjelpsomme, så det bør jo være hvertfall noen igjen på bruket med den service instillingen intakt... stå på ditt, og prøv å kom i kontakt med andre der enn mailsvarerene... Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 10. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2003 Tusen takk for all genail input. Jeg sendte mail til forbrukerrådet, og fikk følgende svar: Hvis datamaskinen brukes i næringsvirksomhet vil avtalte garantifrister gjelde. Er datamaskinen kjøpt til private forbruksformål er det forbrukerkjøpslovens reklamasjonsregler som gjelder. Her vil du minst ha 2 års reklamasjonsrett. Med vennlig hilsen Forbrukerrådet i Oslo og Akershus Har sendt langt svar til DELL igjen, og skal ringe så fort forbrukerrådet svarer meg på det siste jeg har spurt om.. Takk for all hjelp så langt Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Jeg har nå lest igjennom kjøpskontrakt-skjemaet til Resonia, og det står INGEN steder der at kjøpet vil bli behandlet som næringskjøp. Følgelig er du som privatperson beskyttet av Kjøpsloven. Det står også at du IKKE skal kontakte Resonia ved en evt. klage men direkte til DELL. Problemet her og som jeg regner med DELL kommer til å hevde er at du måtte ha underskrift fra din arbeidsgiver - men dette gjør ikke kjøpet automatisk om til et næringskjøp. Stå på! Lenke til kommentar
Leoron Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 du vinner her hvis du gidder å stå på.. Fortell oss om utfallet.. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 10. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2003 Jeg har nå lest igjennom kjøpskontrakt-skjemaet til Resonia, og det står INGEN steder der at kjøpet vil bli behandlet som næringskjøp.Følgelig er du som privatperson beskyttet av Kjøpsloven. Det står også at du IKKE skal kontakte Resonia ved en evt. klage men direkte til DELL. Problemet her og som jeg regner med DELL kommer til å hevde er at du måtte ha underskrift fra din arbeidsgiver - men dette gjør ikke kjøpet automatisk om til et næringskjøp. Stå på! Det samme så jo jeg... Det er jo ikke næringskjøp! Jeg har ingen underskrift fra min tidligere arbeidsgiver, jeg faxet bare inn et par lønnslipper! Venter på svar fra dell nå, I'll keep you posted (puhn intended) edit: trykkleif Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 10. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2003 Fikk svar fra forbrukerrådet igjen: Har du kjøpt den til personlige forbruksformål og er ikke fakturaen skrevet ut på et firma vil du kunne klage via Forbrukerrådets klagesystem - se linken nedenfor som slutter med klage. Med vennlig hilsen Forbrukerrådet i Oslo og Akershus Ringer til dell i lunchen, og ser hva som skjer etter det! Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Viss kreditt-kjøpet står i ditt navn så er det eit privat kjøp, viss det skal være næringskjøp så skal det vere bestilt og betalt av arbeidsgiver. Viss det Dell seier her så betyr jo det alt alt som er kjøpt på avbetaling ikkje er privatkjøp men næringskjøp, noko som eg tviler på vil holde for juristene. Og lønnslippene som du sendte inn var berre for å sjekke om du er betalingsdyktig, og har ingenting med kva arbeidsgjevar du har. Stå på du har ei god sak trur eg. mvh JanEirik Lenke til kommentar
JensPetrus Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 At Dell er noen frekke jævler av og til er ikke noe nytt for meg! Gå til TV2 hjelper deg og ikke gi opp det er mange andre som har lignende problemer med Dell skal jeg love deg og det er virkelig på tide de skjerper Sevice holdningen sin. De har også ansatt en hel haug med folk som er rimelig inkompitente på det de driver med. Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Dette er nok et eksempel hva som skjer med multinasjonale firma og Norges mildt sagt sære reklamasjonsregler. Kjenner til flere eksempler hvor Dell har nektet å ta maskinen på 5 års reklamasjonsrett, og stått sterkt på 1 år garanti og ikke noe mer(slik det er i andre land) Blant annet en harddisk etter 19 månender nektet de å bytte. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Gå til TV2 hjelper deg og ikke gi opp det er mange andre som har lignende problemer med Dell skal jeg love deg og det er virkelig på tide de skjerper Sevice holdningen sin. Aaaargh... "TV2 Hjelper Deg" suuuuuuger... hadde de enda kommet med unnskyldninger mot firmaer som tross alt VINNER saker de tar opp! Jobbet selv i et firma som ble terrorisert av TV2-journalister (ja - det var Arngren Electronics - og metallsøkersaken hvis noen husker). På programmet sa de "Vi fikk ikke lov til å filme inne i butikken". Sannheten var at de sa "Vi ønsker ikke filme i butikken - vi bare filmer utenifra". Deretter la de inn en tårevåt historie om en stakkars 12-åring som ikke fikk pengene tilbake fordi metalldetektoren hans ikke fant småmynter. Disse pengene hadde 12-åringen sårt spart opp i mange år for å kjøpe en metalldetektor han lenge hadde ønsket seg. Sannheten her var at det var bestefaren som betalte med VISA-kortet sitt og sa at det var en gave til barnebarnet som ønsket å lete etter penger. Det var JEG som sto i butikken akkurat da - og jeg informerte bestefaren om at metalldetektoren IKKE kom til å gi utslag på vanlige mynter, da disse er legeringer med altfor lite metall. Bestefaren sa da "Jaja - men han ønsket seg nå en metalldetektor så da skal han få det". Saken kom opp i "TV2 Hjelper Deg" rett etterpå, uten at det hadde vært noe snakk om penger tilbake. Sannheten er jo at Arngren solgte over 1.000 metalldetektorer ukene etter TV-innslaget (mer enn de siste 10 årene tilsammen) - så "nesten" all reklame er god reklame... Men saken kom opp i retten og Arngren vant - noe som aldri ble nevnt i "TV2 Hjelper Deg". Jaja... Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 10. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2003 Heh! Fikk nytt svar fra DELL: Hei Takk for at du kontakter Dell eSupport. Det er ikke noe vi kan gjøre med dette. Maskinen er kjøpt av Rensonia og solgt videre til deg med avbetaling. For videre kontakt ber jeg deg kontakte våre jurister. ----- Med vennlig hilsen J.Breivik Kan de gjøre dette? Dette tilsier at DELL har solgt maskinen til RESONIA, og at jeg har kjøpt maskinen av RESONIA. Selv om DELL da har solgt maskinen til RESONIA, så betyr ikke det at jeg ikke har noen rettigheter? Jeg har jo som privatperson kjøpt denne maskinen da av RESONIA. Hvem skal jeg reklamere til? Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Resonia sier jo i sine betingelser at du skal ta kontakt med DELL... har du ringt de? Dropp å maile den personen du har vært i kontakt med - de har tydeligvis ikke helt "dagen"... Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 10. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2003 Ringer dell nå, gir svar snart! edit: har ringt DELL, og pratet med en MEGET hyggelig kundebehandler... Han mente at saken var helt grei i min favør, men at det var prosedyre at alt skulle gå via sverige, om det var kjøpslovs-"ting"... Venter nå på en tilbakemelding fra skiftleder på kundesentret.... Holder dere oppdatert! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå