Gå til innhold

Hva gjør jeg med 200.000 kr?

Reptilia

Anbefalte innlegg

Jeg har foreløbig 200.000 kr på bok som jeg vil gjøre noe smart med. Er i begynnelsen av tjueårene og tror jeg vil sette inn pengene for å tjene på renter.

Har lest litt om BSU og ser at den som tilbyr høyest rente i BSU er Sparebank1 Nordvest med 10,1%: https://www.sparebank1.no/nordvest/boligsparing-for-ungdom-bsu-/ia1253031803244

Min nåværende bank DNB tilbyr 4,65%

Har ikke peiling på økonomi sånn ellers men vil plassere pengene en plass hvor jeg får MEST igjen. Gambling og spekulering på børsen er ikke aktuelt..

Tar imot alle forslag og tips!

Endret av Reptilia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BSU er jo et av stedene du får mest igjen, renten er høy og du får 4000,- skattelette hvert år.

Men du kan bare sette inn 25k i året så vidt jeg har forstått, så det ville jo tatt litt tid.

Tror jeg hadde startet med BSU og hatt resten på en høyrente konto.

Lenke til kommentar

BSU er jo et av stedene du får mest igjen, renten er høy og du får 4000,- skattelette hvert år.

Men du kan bare sette inn 25k i året så vidt jeg har forstått, så det ville jo tatt litt tid.

Ja tror du har rett i at jeg bare kan spare 25.000 kr i året. Så da er det vel litt poengløst å smelle inn 200.000 kr med engang på BSU. Skal opprette BSU-konto iløpet av uken og sette inn 25k.

Noen som har tips ang. høyrente-konto da?

Lenke til kommentar

Ja tror du har rett i at jeg bare kan spare 25.000 kr i året. Så da er det vel litt poengløst å smelle inn 200.000 kr med engang på BSU. Skal opprette BSU-konto iløpet av uken og sette inn 25k.

Noen som har tips ang. høyrente-konto da?

Snakk med rådgiver i banken, som med forsikringer og telefonabonnement får du ofte vite mer enn du finner selv.

Lenke til kommentar

Hadde håpet å slippe å ringe rundt til titalls banker..

Men prøvde å google "Høyrentekonto" og da fikk jeg opp en liste med banker som tilbudte BSU+. Er BSU+ eller BSU Super tilsvarende en høyrente-konto? 0o

Hvis jeg har vanlig BSU i f.eks. Sparebank1 Nordvest. Kan jeg da ha en BSU super/+ konto hos en annen bank?

Hvis dere ser på denne listen: http://www.dinside.no/86550/alle-landets-sparerenter

Stemmer det at YA Bank er den banken med høyest rente om jeg skal ha en høyrente-konto? Eller er jeg på bærtur nå?

Beklager for dumskapheten min men har aldri vært i en posisjon hvor jeg har hatt penger å spare. Dette er veldig nytt for meg!

Endret av Reptilia
Lenke til kommentar

Jeg har foreløbig 200.000 kr på bok som jeg vil gjøre noe smart med. Er i begynnelsen av tjueårene og tror jeg vil sette inn pengene for å tjene på renter.

Har lest litt om BSU og ser at den som tilbyr høyest rente i BSU er Sparebank1 Nordvest med 10,1%: https://www.sparebank1.no/nordvest/boligsparing-for-ungdom-bsu-/ia1253031803244

Min nåværende bank DNB tilbyr 4,65%

Har ikke peiling på økonomi sånn ellers men vil plassere pengene en plass hvor jeg får MEST igjen. Gambling og spekulering på børsen er ikke aktuelt..

Tar imot alle forslag og tips!

Anbefaler deg å sette inn i sparebank 1 smn første året og deretter flytte bsu til en annen bank hvis det er noen banker som tilbyr bedre renter da. Er du OBOS-medlem får du 5,05% rente der. De fleste banker har en variant for bsu 2.0 (+,super), som fungerer på samme måte som vanlig bsu, men uten skattefradrag. Nordea har også en boligsparkonto som gir like god rente som bsu, men man trenger ikke å ha bsu kontoen sin der. Bsu 2.0 og boligsparkontoen til nordea får man ikke skattefradraget på 20%.

På nordea sin boligspar er det ingen maksbeløp heller, så hvis du er bestemt på å bruke alle pengene på bolig ville jeg satt resten der.

Angående høyrentekonto hvis du vil ha litt mer valg på hva du skal bruke pengene på tror jeg santander har den beste renten. Tror de går ned nå i mars, men tror de fortsatt vil ligge rundt toppen på rundt 3,5%(riktignok på inskudd på 100 000+)

Lenke til kommentar

Hadde håpet å slippe å ringe rundt til titalls banker..

Men prøvde å google "Høyrentekonto" og da fikk jeg opp en liste med banker som tilbudte BSU+. Er BSU+ eller BSU Super tilsvarende en høyrente-konto? 0o

Hvis jeg har vanlig BSU i f.eks. Sparebank1 Nordvest. Kan jeg da ha en BSU super/+ konto hos en annen bank?

Hvis dere ser på denne listen: http://www.dinside.no/86550/alle-landets-sparerenter

Stemmer det at YA Bank er den banken med høyest rente om jeg skal ha en høyrente-konto? Eller er jeg på bærtur nå?

Beklager for dumskapheten min men har aldri vært i en posisjon hvor jeg har hatt penger å spare. Dette er veldig nytt for meg!

så ikke denne meldingen når jeg publiserte forrige melding.

Høyrente og bsu (+,2.0 og super) er ikke det samme. Vet at de er litt forvirrende de listene. Høyrentekonto kan du bruke pengene til hva som helst, mens bsu- kontoene må du bruke til boligformål.

De fleste banker må du ha bsu (2.0,+,super) i samme bank bsu kontoen. Bare Nordea så vidt jeg vet som tilbyr en boligsparkonto der du ikke trenger bsu.

Santander har ca 0,5 % bedre rente enn ya-bank.

Lenke til kommentar

Som MKEA var inne på her er det viktig å sette seg inn i betingelsene til kontoen du ender opp med. Uansett vil jeg på det sterkeste anbefale deg å opprette en BSU-konto om du ikke har dette. Bolig skal vel "alle" ha uansett og med så god rente og skattefradrag er det helt klart den beste formen for sparing (OM man etter hvert skal ha seg bolig riktignok).

Jeg så det sto at man får 4000 i skattefradrag. Det stemmer ikke. Ved årsskiftet 2014 ble summen man kan spare hvert år økt til 25.000 (som en annen skrev over her) så skattefradraget blir da 5.000 i året.

Siden du virker ukjent med BSU vil jeg utfylle litt mer på det MKEA skriver. Det stemmer at det MÅ brukes til boligformål, men det gjelder ikke kun boligkjøp. Man kan også bruke det til å nedbetale på boliglån. Om man kan bruke det på oppussing, møbelkjøp ol er jeg ikke sikker på. Et viktig aspekt det er verdt å merke seg er at om man av en eller annen grunn velger å bruke pengene på noe annet enn boligkjøp/nedbetaling så blir kontoen gjort om til en vanlig sparekonto (med langt dårligere rente) og man må betale tilbake skattefordelen man har hatt (som kan bli ganske mange ti-tusen om man har spart der noen år).

Den beste renta jeg fant på Finansportalen - Bankinnskudd er 3,95% hos Nordax. Det er en svensk bank, men de tar gladelig i mot norske sparere. En av ulempene er at det er litt omstendelig å ta ut penger derfra, men om du vil ha best rente og bare skal spare skader det ikke at det er litt "mas" å ta ut penger (Dermed er det lettere å unngå impulskjøp ol).

Lenke til kommentar

Snakk med rådgiver i banken, som med forsikringer og telefonabonnement får du ofte vite mer enn du finner selv.

Ikkje nødvendigvis. Banken føreslår gjerne sparemetodar som dei tener på. Eg gjekk i banken, las meg opp sjølv, og spurte etter råd på nettet. Eg endte opp med tips frå nettet. Det er sjølvsagt ingen garanti når ein går inn i fond ol., men det kan vere greit å tenke på at mange av programma til banken har gebyr.

Lenke til kommentar

Ikkje nødvendigvis. Banken føreslår gjerne sparemetodar som dei tener på. Eg gjekk i banken, las meg opp sjølv, og spurte etter råd på nettet. Eg endte opp med tips frå nettet. Det er sjølvsagt ingen garanti når ein går inn i fond ol., men det kan vere greit å tenke på at mange av programma til banken har gebyr.

Og det er nettopp disse med (høyest) gebyr de vil selge deg. Ikke bare en "kjedelig" sparekonto som de ikke tjener noe på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...