Gå til innhold

Vannkjøling? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ute etter et nytt kjølesystem i min maskin, og har tenkt på at vannkjøling er et godt alternativ. Men problemet er at jeg har liten eller ingen erfaring med det, så jeg har et par spm.

- Hvor mye koster et billig kjølesystem?

- Jeg flytter på maskinen min en god del, (fra leiligheten og hjemover), må jeg avmontere alt sammen her eneste gang da?

- er det værdt det?

- bør jeg kjøpe varer separat eller pakke? eventuelt hva?

K

om gjerne med for og i mot argumenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er akkurat på vei til det samme selv, luftkjøling vil bli nostalgi i fremtiden siden fremtidens CPU'er produserer mere og mere varme og da blir vel væskekjøling det greieste alternativet.

Hva billig væskekjøling vil koste? Hmm, det kommer vel helt ann på hvor bra system du vil ha og hvor mange komponenter som skal kjøles (CPU, GPU og/eller chipsett).

Desverre så finnes det få butikker som selger seriøs vannkjøling, kan nevne noen:

http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp

http://3dfxcool.no

http://www.netconnection.no/lucys/

Når det gjelder valg av komponenter så bør du lese tester på nettet for å finne ut av hva som passer deg og bruk heller internasjonale/US/UK kilder når det gjelder måling av ytelse på komponenter, norske tester(e) har en lei tendens til å komme med motsatte/ukorrekte konklusjoner av produktet (min mening).

For en nybakt væskekjølertilhenger så kan det være lønnsomt å se på ferdige løsninger så man er forholdsvis sikker på at man får et fullstendig system som fungerer etter hensikten.

Et av ferdigpakkene som er å anbefale er WaterChill-settene og dette settet viser til meget bra resultater på alle reviews jeg har lest.

3dfxcool.no er hovedforhandler av dette settet.

Settet kan fåes i 2 utgaver, en med kjøling for CPU og et sett med kjøling for CPU, GPU og chipsett, pris henholdsvis kr. 1950,- og kr. 2590,-

Jeg synes selv at dette var i det dyreste laget så jeg valgte å sette sammen et billig men bra sett fra microplex.no som er min favorittforhandler.

Der hadde de et tilbud på en Hayden 676 radiator til kr. 395,- og dette er en meget god radiator i forhold til pris, plass til 2 stk. 120 mm vifter.

I tillegg så kjøpte jeg den nyeste Zalman ZMWB2 kjølehode/blokk som er egnet for socket 478/462/754 slik at jeg har muligheter ved bytte Intel/AMD, denne kjøleren kommer godt ut i utenlanske tester og koster kun 395.

Det medfølger et hav av nippeler (og nei, jeg mente jeg ikke slike (.)(.) ) slik at du kan bruke den slangedimensjonen som passer systemet ditt.

Pumpen jeg valgte er den samme som fulgte med WaterChill-settet, koster lite, er driftsikker og støyer mindre enn Eheimpumpene.

Jeg valgte også å bruke kvalitetsslanger for sikkerhetens del, skal man spandere 1500 bucks på et vannsystem så bør man ikke spare noen få kroner på billig slange.

En annen viktig detalj er at man bør ha større dimensjon på slangen på sugesiden av pumpen enn på trykksiden for dette forhindrer kolapps av slangen.

Når du så eventuelt har anskaffet deg et kjøleanlegg så bør du montere det alene i kabinettet ditt for å testkjøre det i et døgn, sikkerhet er nr.1 ved væskekjøling.

LAN er ikke problem, kun vekta...

Billig væskekjøling finnes ikke men tenker man på gleden og utbyggelsmulighetene samt varigheten av et slik system (radiator, vifte, pumpe, slanger og eventuelt kjølehode kan brukes i ditt neste system) så det rettferdiggjør det kostnadene.

Argumenter imot denne type kjøling finner jeg nesten ikke, må i såtilfelle være vekta og prisen samt at man må vedlikeholde systemet (vann emigrerer også gjennom slangene i tidenes løp men det oppstår ikke kondens siden dette tar tid), kan også være vanskeligt å montere, medfører gjerne hardt bruk av dremeling/borring.

Å finne argumenter for en slik løsning skal ikke være problematisk, stillere system, bedre kjøling, mer stabilt, mer overklokkingsvennligt og fremtidssikret.

Lenke til kommentar

man kan vel si takk til norrick for et fint innlegg, jeg vil bare føye til det jeg leste om Zalman blokka var at den ikke var så altfor effektiv til å fjerne varme raskt, men var ganske stabil da den kom i gang. Dens festemetode var også ganske stor, slike at på mange hovedkort kom den i konflikt med kondensatorer i rundt sokkelen.

I tillegg: hvis jeg skulle sette sammen en pakke med selvvalgte komponenter ville jeg nok gått for Maze 4 (netconnection) eller en Magnum blokk fra 3dfxcool.no pga. av deres fremragende kjøling. :yes:

Lenke til kommentar
man kan vel si takk til norrick for et fint innlegg, jeg vil bare føye til det jeg leste om Zalman blokka var at den ikke var så altfor effektiv til å fjerne varme raskt, men var ganske stabil da den kom i gang. Dens festemetode var også ganske stor, slike at på mange hovedkort kom den i konflikt med kondensatorer i rundt sokkelen.  

I tillegg: hvis jeg skulle sette sammen en pakke med selvvalgte komponenter ville jeg nok gått for Maze 4 (netconnection) eller en Magnum blokk fra 3dfxcool.no pga. av deres fremragende kjøling. :yes:

Zalman ZM-WB2 reviews:

http://www.bit-tech.net/review/234/4

http://www.thetechlounge.com/review.php?RE...EWDIR=zalman_wb

Kommer bedre ut i tester enn det WaterChill og er fult på høyde med swiftech sine beste kjølehoder.

Hvis du leste den norske testen så bør du ta det med en klype salt for her har de kommet til helt andre ytelseresultater enn det utenlanske reviewers har.

Lenke til kommentar

altså, hvis alle kommer med forskjellige resultater skal man ikke tro på de norske???? Hva er det for en tankegang???

Kanskje du kan tenke på at WaterChill ikke er det kaldeste man kan få da??? Hva med Maze-4 og Magnum. Det er vel de to beste blokkene på markedet i dag, what-so-ever. Og begge kan monteres uten problemer.... :yes:

Lenke til kommentar
Jeg har waterchill pakken og er veldig fornøyd med den. :yes:

Den koster 1559,- på www.3dfxcool.no

Denne pakken er komplett til CPU eller GPU/NB.

Nesten plug-and-play.

Så lenge PCen står oppreist, trengs ikke det å demonteres.

Solid kjøling? se sig... :D

Ser det er flere som refererer til waterchill pakken til 1559,- på www.3dfxcool.no..

Billigeste waterchill pakken jeg finner der koster 1995,- (kun cpu) og 2590,-(cpu/gpu/nb)..

Link?

TaZ

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...