Gå til innhold

Dekkes programvarefeil av reklamasjonsretten?


Anbefalte innlegg

Hei,
har en kompis som kjøpte seg bærbar i Januar,
og fikk problemer etter en oppdatering i Win 8,
han klarer ikke å logge seg inn,
den står fast ved innlogginskjermen.

Han leverte den til butikken han kjøpte den i (Expert),
og de sendte den videre for å finne ut hva som var galt.

Senere fikk han vite at det ikke var dekket av hverken reklamasjon eller garanti,
og han måtte betale 800,- for å få pcen tilbake.

Var det feil av Expert,
eller dekkes ikke programvarefeil av rek./gar.?

Tror jeg kommer til å fikse pcen selv ved å formatere og reinnstallere Win 8,
men allikevel dårlig gjort av Expert viss du spør meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så fremt at maskinen fungerer som ny ved å reinntallere den så er det ikke noe reklamasjonsgrunnlag. Da har verkstedet bevist at feilen kommer av programvare som har blitt lagt til i etterkant, og kan således kreve utlegg for undersøkelser etc (dog bare hvis man blitt gjort oppmerksom på dette, noe man som regel blir på papirene man signerer ved innlevering).

Lenke til kommentar

Synes allikevel de kunne tatt seg bryet å formatere og reinnstallere Windows da pcen er såpass ny.

Ja, ja, får vel bare finne frem en iso på piratbukta,
med mindre noen vet om lovlige alternativer?

Vet man kan laste ned på MS sine sider,
men da må man vel ha nøkkelen klar,
det er litt vanskelig da jeg ikke har tilgang på pcen enda.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Hei,

har en kompis som kjøpte seg bærbar i Januar,

og fikk problemer etter en oppdatering i Win 8,

han klarer ikke å logge seg inn,

den står fast ved innlogginskjermen.

 

Han leverte den til butikken han kjøpte den i (Expert),

og de sendte den videre for å finne ut hva som var galt.

 

Senere fikk han vite at det ikke var dekket av hverken reklamasjon eller garanti,

og han måtte betale 800,- for å få pcen tilbake.

 

Var det feil av Expert,

eller dekkes ikke programvarefeil av rek./gar.?

 

Tror jeg kommer til å fikse pcen selv ved å formatere og reinnstallere Win 8,

men allikevel dårlig gjort av Expert viss du spør meg.

Om ikke 'selger' altså, i dette tilfellet Expert, ikke opplyste om at det kunne forekomme kostnader, så skal man i utgangspunktet ikke betale noe, da man ikke har blitt opplyst om dette i forkant.

Men alt av programvare dekkes ikke av garanti, eller reklamasjon.

 

 

 

Synes allikevel de kunne tatt seg bryet å formatere og reinnstallere Windows da pcen er såpass ny.

 

Ja, ja, får vel bare finne frem en iso på piratbukta,

med mindre noen vet om lovlige alternativer?

 

Vet man kan laste ned på MS sine sider,

men da må man vel ha nøkkelen klar,

det er litt vanskelig da jeg ikke har tilgang på pcen enda.

Formatere en PC kan fort ta 1-2 timer, ingen personer ønsker og jobbe gratis. derfor tar de betalt.

 

Ellers, er det en egen recovery partisjon på PCen, om du skal reinstallere.

 

Nei, du kan ikke laste ned Windows 8 på Microsoft sine sider(Kun oppgraderinger og oppdateringer).

Lenke til kommentar

Formatere en PC kan fort ta 1-2 timer, ingen personer ønsker og jobbe gratis. derfor tar de betalt.

 

Ellers, er det en egen recovery partisjon på PCen, om du skal reinstallere.

 

Nei, du kan ikke laste ned Windows 8 på Microsoft sine sider(Kun oppgraderinger og oppdateringer).

 

 

Ah, jeg som tenkte feil,

Windows 8 kan kun lastes ned fra MS viss du allerede har Windows 7 eller lavere i gang.

 

Recovery blir ikke det samme som formatering desverre,

da alt mulig bloatware gjerne følger med.

Lenke til kommentar

Ja, ja, får vel bare finne frem en iso på piratbukta,

Hvis du ikke er oppsatt med drivere for laptop'en og er velbevandret i installasjon av Windows på UEFI-baserte systemer, så tror jeg du bør la være å tilby den type "hjelp" ...

 

Sjekk ut mulighetene for recovery fra 'recovery partition' eller lignende før du ødelegger noe.

Lenke til kommentar

Har fått pcen nå,
og det virker som at kompisen min beskrev feilen litt annerledes enn det som er tilfelle,
da han får logget inn,
alt henger seg inne i Windows,
får ikke trykket på noe som helst,
ser ikke engang lasteikonet.

Men nok om problemstillingen,
lager en ny post i windows delen av forumet senere.

Tilbake til Expert sin "hjelp",
ser ett rødt flagg når det gjelder serviceskjema han fikk utlevert.

Utført: Retur urep grunnet manglende tilbakemelding på prisoverslag.

Har de rett til å ta betalt når de ikke engang gidder å gi ett prisoverslag?

 

Ja, ja, får vel bare finne frem en iso på piratbukta,

Hvis du ikke er oppsatt med drivere for laptop'en og er velbevandret i installasjon av Windows på UEFI-baserte systemer, så tror jeg du bør la være å tilby den type "hjelp" ...

 

Sjekk ut mulighetene for recovery fra 'recovery partition' eller lignende før du ødelegger noe.

 

Er det virkelig så forskjellig fra å innstallere Win XP, Vista og Seven?

Har formatert og innstallert Windows og drivere ca. 20 ganger i fortiden på både stasjonære og bærbare,
så tror det skal gå bra. ;)

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Enten så har ikke expert informert kompisen din om at det påløp kostnader for å fikse det, eller så har ikke kompisen din svart dem (det sendes som oftest ut sms med info om prisoverslag)..

 

Hvis det er expert som ikke har informert kompisen din så er det slett service, men det er fortsatt ikke reklamasjons på "softwarefeil". Har ikke kompisen din svart expert så er ikke dette noe sak lengre..

Lenke til kommentar

Enten så har ikke expert informert kompisen din om at det påløp kostnader for å fikse det, eller så har ikke kompisen din svart dem (det sendes som oftest ut sms med info om prisoverslag)..

 

Hvis det er expert som ikke har informert kompisen din så er det slett service, men det er fortsatt ikke reklamasjons på "softwarefeil". Har ikke kompisen din svart expert så er ikke dette noe sak lengre..

Han ringte butikken som pcen var sendt til 3 ganger og det eneste de svarte var "Vet ikke".

 

Jeg er inneforstått med at reklamasjon ikke gjelder lenger,

men syns det er råttent gjort av Expert å ta betalt når de ikke engang tilbyr å fikse pcen,

er en ting viss han hadde blånekta å betale for å fikse problemet,

men han var villig til å betale Expert for å reinnstallere Windows.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

De 800 kronene er antakelig et undersøkelsesgebyr som er vanlig å belaste kunden med hvis det viser seg at skaden / problemet ikke dekkes av garanti / reklamasjon.

 

Dette med manglende tilbakemelding kan dere jo undersøke nærmere, men det har kanskje ingen praktisk betydning siden det ser ut som at det er snakk om en feil som ikke dekkes. Gebyret ville blitt belastet uansett.

 

Jeg vil anbefale å bruke recovery-partisjonen og heller avinstallere de programmene som er uønsket. Da er du sikker på at du får en frisk, fungerende, aktivert og gyldig Windows-installasjon.

Lenke til kommentar

Er det virkelig så forskjellig fra å innstallere Win XP, Vista og Seven?

 

Den store forskjellen ligger i at moderne PC'er som regel bruker UEFI og ikke BIOS, og det bringer en hel rekke faktorer inn på banen som man ikke trengte å bekymre seg med før.

 

Hvis kompisen din får logget seg på, så er det i det minste litt liv i maskinen. Da bør dere kikke i brukerhåndboken for PC'en og se hvordan man starter system recovery, og så bør dere prøve det. Det kan hende at det avslører en underliggende hardwarefeil, og da er det vel reklamasjon på gang. Men hvis det fikser problemene, så er det vel bare å prøve å oppdatere Windows 8 en gang til og se om det går bedre nå.

 

(En PC som 'henger' etter en oppdatering kan også vise seg å bare trenge laaang tid på et-eller-annet. Noen slike feil retter seg av seg selv.)

Lenke til kommentar

(En PC som 'henger' etter en oppdatering kan også vise seg å bare trenge laaang tid på et-eller-annet. Noen slike feil retter seg av seg selv.)

 

 

Du hadde visst rett,

den trengte en god time på å komme igang,

etter det starter ihvertfall Windows "normalt".

 

Pcen er dog ekstremt treig,

bruker minimum 15 min på å komme ordentlig igang,

men kanskje ikke rart med tanke på specs:

 

AMD E1-2100 APU @ 1 Ghz

4 GB Ram

500 GB HDD @ 5400 Rpm

 

Har allerede fjernet McAfee Internet Security,

kommer også til å fjerne RegClean Pro ( :sick: ),

utenom dette var det ikke veldig mye bloatware viss vi ser bort ifra Toshiba sine egne programmer.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Reinstaller PCen du.

Han som har hatt PCen har tydligvis ikke hatt god nok kunnskap om PCen og installert mye rart.

RegClean Pro er absolutt ikke noe som følger med en ny PC.

 

Trykk Win+C -> instillinger > Strøm > Hold nede shift-knappen mens du trykker "Restart".

Du vil da etterhvert få opp en ny skjerm med noen valg.. Trykk "Feilsøk" så "Forny PCen" .. Du vil da få opp 2 valg..velg den øverste av de, så tar det rundt 40-60min så vil den bli slik den kom fra fabrikken.

Lenke til kommentar

Han hadde faktisk ikke 2 antivirusprogram,

kun McAfee trial.

Windows Defender er innebygget i Windows 8.x

Det er det samme programmet som heter Microsoft Security Essentials på Win7.

Jeg tror det slår seg av når du installerer annen anti-virus, og det slår seg kanskje på igjen når du fjerner det. (Dette kan man sjekke ved å se på sikkerhetsinnstillingene i kontrollpanelet et eller annet sted.)

 

Det som antageligvis ville gi størst ytelsesforbedring på den PC'en er å bytte ut harddisken med en SSD. (Noe som kan være enkelt eller vanskelig, avhengig av hvor lett man kommer til disken.)

Lenke til kommentar

 

Han hadde faktisk ikke 2 antivirusprogram,

kun McAfee trial.

Windows Defender er innebygget i Windows 8.x

Det er det samme programmet som heter Microsoft Security Essentials på Win7.

Jeg tror det slår seg av når du installerer annen anti-virus, og det slår seg kanskje på igjen når du fjerner det. (Dette kan man sjekke ved å se på sikkerhetsinnstillingene i kontrollpanelet et eller annet sted.)

 

Det som antageligvis ville gi størst ytelsesforbedring på den PC'en er å bytte ut harddisken med en SSD. (Noe som kan være enkelt eller vanskelig, avhengig av hvor lett man kommer til disken.)

 

 

Windows Defender slo seg av når jeg innstallerte AVG.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...