avp Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Hei! Jeg trenger hjelp med å løse denne oppgaven. Jeg har prøvd å løse den, men jeg får ikke samme svar som fasit. Jeg håper noen kan forklare meg nærmere slik at jeg forstår utregningene bedre også Løs differentiallikningen y' = 2xy med initialbetingelsen y(1) = 5e Jeg har da gjort det slik: y' = 2xy |:y y'/y = 2x 1/y * y' = 2x | integrere begge sider integral (1/y dy) = integral (2x dx) ln|y| = x2 + C y = ex^2 +C *her lurer jeg på om ex^2 +C er det samme som ex^2 + eC ettersom fasiten har gjort det om slik. Jeg finner ellers ikke ut hvordan jeg skal få C ned* Vi tar utgangsspunkt i ex^2 + eC og fortsetter regningen for å finne C: 5e = ex^2 + C 5e = e1 + C C = 5e-1 y = ex^2 + 5e - 1 ------- Fasiten sier y = 5ex^2 Takk for svar!! Lenke til kommentar
RaidN Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Hei! Jeg trenger hjelp med å løse denne oppgaven. Jeg har prøvd å løse den, men jeg får ikke samme svar som fasit. Jeg håper noen kan forklare meg nærmere slik at jeg forstår utregningene bedre også Løs differentiallikningen y' = 2xy med initialbetingelsen y(1) = 5e Jeg har da gjort det slik: y' = 2xy |:y y'/y = 2x 1/y * y' = 2x | integrere begge sider integral (1/y dy) = integral (2x dx) ln|y| = x2 + C y = ex^2 +C *her lurer jeg på om ex^2 +C er det samme som ex^2 + eC ettersom fasiten har gjort det om slik. Jeg finner ellers ikke ut hvordan jeg skal få C ned* Vi tar utgangsspunkt i ex^2 + eC og fortsetter regningen for å finne C: 5e = ex^2 + C 5e = e1 + C C = 5e-1 y = ex^2 + 5e - 1 ------- Fasiten sier y = 5ex^2 Takk for svar!! ex^2 +C = ex^2 * ec Da får du med initialbetingelsen y(1)=5e 5e = e * ec 5 = ec => c = ln5 Sett inn for c: y = ex^2 * ec = ex^2 * eln5 = 5ex^2 Lenke til kommentar
avp Skrevet 12. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2014 Hei! Jeg trenger hjelp med å løse denne oppgaven. Jeg har prøvd å løse den, men jeg får ikke samme svar som fasit. Jeg håper noen kan forklare meg nærmere slik at jeg forstår utregningene bedre også Løs differentiallikningen y' = 2xy med initialbetingelsen y(1) = 5e Jeg har da gjort det slik: y' = 2xy |:y y'/y = 2x 1/y * y' = 2x | integrere begge sider integral (1/y dy) = integral (2x dx) ln|y| = x2 + C y = ex^2 +C *her lurer jeg på om ex^2 +C er det samme som ex^2 + eC ettersom fasiten har gjort det om slik. Jeg finner ellers ikke ut hvordan jeg skal få C ned* Vi tar utgangsspunkt i ex^2 + eC og fortsetter regningen for å finne C: 5e = ex^2 + C 5e = e1 + C C = 5e-1 y = ex^2 + 5e - 1 ------- Fasiten sier y = 5ex^2 Takk for svar!! ex^2 +C = ex^2 * ec Da får du med initialbetingelsen y(1)=5e 5e = e * ec 5 = ec => c = ln5 Sett inn for c: y = ex^2 * ec = ex^2 * eln5 = 5ex^2 Tusen takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå