Gå til innhold

Usa og lappen

Ydidia

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg skal til Usa i sommerferien og kommer tilbake 13 august også skal jeg ta Oppkjøringen noen dager etter det.

Spørsmålet mitt er: Hvis jeg kjører i Usa og plutselig blir stoppet på veien av en politi. Risikerer jeg da å få utsettelse av lappen her i norge da ? eller kan man ikke få noe straff for det her i norge i og med at brudded skjer i et annet land ?

For jeg har så lyst til å kjøre i Usa.. Også får jeg jo på den måten sjangsen til å øve til oppkjøringen når jeg kommer tilbake.

Et annet spørsmål er om trafikkreglene i Usa er noe særlig forskjellig fra norge ? Har dem den samme reglen som at man har vikeplikt for motgående kjøretøy om man skal svinge til venstre osv osv ? Noen som har vært og kjørt i Usa som kan si noe litt om forskjellige regler ?

Takker på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen straff å bli nektet førerkort fordi du ikke har et tilfredsstillende forhold til lover og regler. Politiet kan gi negativ uttalelse om din søknad om førerkort hvis du kjører uten pliktig førerkort i andre land, og dette vil føre til avslag på søknaden, jfr. vegtrafikkloven § 24 fjerde ledd. Det er imidlertid ikke automatisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen straff å bli nektet førerkort fordi du ikke har et tilfredsstillende forhold til lover og regler. Politiet kan gi negativ uttalelse om din søknad om førerkort hvis du kjører uten pliktig førerkort i andre land, og dette vil føre til avslag på søknaden, jfr. vegtrafikkloven § 24 fjerde ledd. Det er imidlertid ikke automatisk.

Takk :) Så med andre ord så kan jeg få utsettelse på lappen når jeg kommer hjem igjen ?

Lenke til kommentar

Fengselsstraff i USA ville bekymret meg langt mer enn en utsettelse av lappen.

Som et minimum blir du tauet inn og kjørt gjennom systemet..

Så blir det sannsynligvis berammet et rettsmøte for forholdet, og der er du pålagt å møte opp.

Møter du ikke opp til rettsmøtet kan det bli utstedt en arrestordre på deg..

Dersom det ikke er med noen med førerkort i bilen blir den tauet inn også, det koster fort minst 250 dollar å hente ut bilen igjen og kostnadene øker for hver dag.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Var jo en sak i media for en stund siden om en nordmann som ble arrestert og fengsla i flere år for å ha kjørt i feil kjøreretning på motorveien der borte.

Straffen ble ekstra streng fordi han ikke var innfødt, statuering av eksempel osv.

Lenke til kommentar

Reglane varierer frå stat til stat, men det ser ut som at ein har tilsvarande regler som i Norge, altså at ledsager må ha hatt gyldig førerkort i minst 5 år:

http://www.dol.wa.gov/driverslicense/teens.html

Men du må uansett forhøyre deg med lokale myndigheiter. Det er f.eks ikkje sikker at alle statane aksepterer utenlandske førarkort. Og uansett må ledsager skaffe seg eit internasjonalt førarkort slik at informasjonen blir oversatt til blant anna engelsk.

Straffa for å bli stoppa utan gyldig førarkort ser ut til å stort sett å være i form av bøter. Men vær oppmerksom på at sidan du ikkje bur i statane så kan du risikere at politiet gjer grep for å sikre at du ikkje rømmer landet før du har betalt bota.

Lenke til kommentar

Ikke glem at du kan kjøre bil i USA etter at du faktisk har fått lappen også...

En tenkt situasjon, som kan bli ekstremt kjip for deg, er hvis du er så uheldig å treffe noen. Skyld eller ei, vil nok ikke forsikringsselskapet ditt dekke noe som helst. Å være i milliongjeld til en lemlesta amerikaner resten av livet, er nok ikke så kult som du tror.

Lenke til kommentar

Ikke glem at du kan kjøre bil i USA etter at du faktisk har fått lappen også...

En tenkt situasjon, som kan bli ekstremt kjip for deg, er hvis du er så uheldig å treffe noen. Skyld eller ei, vil nok ikke forsikringsselskapet ditt dekke noe som helst. Å være i milliongjeld til en lemlesta amerikaner resten av livet, er nok ikke så kult som du tror.

Ser den, takker! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...