Ydidia Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Hei, jeg har nettopp bestilt flybilletter til Usa og rett etter at jeg ble ferdig med bestillingen så anbefalte nettsiden å søke om tillatelse til å komme inn til Amerika tror jeg.. Noen av dere som har gått gjennom dette og som kan hjelpe meg ? https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1 Og forresten. Jeg er nødt til å fornye passet mitt fordi den har gått ut av dato.. Går det fortsatt ann å søke om tillatelse, eller må passet fornyes først tror dere ? Takker så mye for svar! Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Du må ha nytt pass først. Og ESTA må søkes om senest 3 døgn før flyturen. Uten ESTA eller visum slipper du ikke inn på flyet. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 "Does a traveler ever need to reapply for a travel authorization through ESTA? Yes, there may be instances when a new travel authorization via ESTA would be required. A new travel authorization may be required in any of the following circumstances: The traveler is issued a new passport The traveler changes his or her name The traveler changes his or her gender The traveler’s country of citizenship changes; or The circumstances underlying the traveler’s previous responses to any of the ESTA application questions requiring a “yes” or “no” response have changed. Travel authorization approvals will typically be granted for a period of two years or until the applicant’s passport expires, whichever is sooner. ESTA will provide validity dates upon approval of the application. Therefore, a traveler must apply for a new travel authorization when a prior ESTA authorization or an applicant’s passport expires. The associated fee will be charged for each new application submitted." Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 så anbefalte nettsiden å søke om tillatelse til å komme inn til Amerika tror jeg.. ESTA er ellers en tillatelse om å reise til grensen av USA, ikke til å komme inn. Det er ordningen "Visa Waiver" som så lar nordmenn slippe inn på kortere feriebesøk. Visum lar en både reise til grensen og slippe inn, men ESTA er mye lettere å få. Lenke til kommentar
Ydidia Skrevet 11. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2014 så anbefalte nettsiden å søke om tillatelse til å komme inn til Amerika tror jeg.. ESTA er ellers en tillatelse om å reise til grensen av USA, ikke til å komme inn. Det er ordningen "Visa Waiver" som så lar nordmenn slippe inn på kortere feriebesøk. Visum lar en både reise til grensen og slippe inn, men ESTA er mye lettere å få. Nå skjønnte jeg ikke helt... Må jeg da søke Visum ? Eller holder det bare med ESTA ? Altså den nettsiden jeg viste... Utreise dato er 17 juni og hjemreise er 12 august.. Så det er 2 mnd da.. Får jeg lov til dette ? siden du sa "Kortere feriebesøk" Lenke til kommentar
Ydidia Skrevet 11. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2014 Og når jeg først kommer inn i Usa så skal jeg og fettern min reise til forskjellig byer med fly og Tog, sjekker dem Pass og greier da hvis jeg f.eks skal fra New York til Los Angeles ? Lenke til kommentar
Musty Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Passet er det eneste dere har som er gyldig som legitimasjon i utlandet, så dere bør regne med at pass blir sjekket for å kontrollere hvem dere er. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Nå skjønnte jeg ikke helt... Må jeg da søke Visum ? Eller holder det bare med ESTA ? Altså den nettsiden jeg viste... Utreise dato er 17 juni og hjemreise er 12 august.. Så det er 2 mnd da.. Får jeg lov til dette ? siden du sa "Kortere feriebesøk" Kortere reise betyr opp til 90 dager. Kommer du til grensen og sier du skal være der lengere vil de spørre etter visumet ditt. Lenke til kommentar
Ydidia Skrevet 11. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2014 Nå skjønnte jeg ikke helt... Må jeg da søke Visum ? Eller holder det bare med ESTA ? Altså den nettsiden jeg viste... Utreise dato er 17 juni og hjemreise er 12 august.. Så det er 2 mnd da.. Får jeg lov til dette ? siden du sa "Kortere feriebesøk" Kortere reise betyr opp til 90 dager. Kommer du til grensen og sier du skal være der lengere vil de spørre etter visumet ditt. Takk Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 Og når jeg først kommer inn i Usa så skal jeg og fettern min reise til forskjellig byer med fly og Tog, sjekker dem Pass og greier da hvis jeg f.eks skal fra New York til Los Angeles ? For å gå på flyet til USA må du oppgi API til ditt flyselskap (API=advance passenger information) For å komme inn i USA må du ha enten ESTA eller visum. Ved første innpassering (grensekontroll) til USA blir dette sjekket, du må gjennom et intervju, og alle fingeravtrykkene dine, samt bilde, blir lagret. Regn med laaang tid på dette, køen går ofte sakte og det kan fort ta 2-3 timer. Når du har passert denne kontrollen, kan du reise fritt innenefor alle statene i USA. Gyldig pass er en forutsetning. Passnummer må oppgis i både API og ESTA. Lenke til kommentar
Ydidia Skrevet 12. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2014 Og når jeg først kommer inn i Usa så skal jeg og fettern min reise til forskjellig byer med fly og Tog, sjekker dem Pass og greier da hvis jeg f.eks skal fra New York til Los Angeles ? For å gå på flyet til USA må du oppgi API til ditt flyselskap (API=advance passenger information) For å komme inn i USA må du ha enten ESTA eller visum. Ved første innpassering (grensekontroll) til USA blir dette sjekket, du må gjennom et intervju, og alle fingeravtrykkene dine, samt bilde, blir lagret. Regn med laaang tid på dette, køen går ofte sakte og det kan fort ta 2-3 timer. Når du har passert denne kontrollen, kan du reise fritt innenefor alle statene i USA. Gyldig pass er en forutsetning. Passnummer må oppgis i både API og ESTA. Takker! Men (API=advance passenger information).. Må man gjøre dette på forhånd, eller gjør man det bare når du har ankommet flyplassen ? Og hva skal informasjonene være ? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 Dette er standardinfo du legger inn når du sjekker inn online. Passnummer, utløpsdato og litt annet småplukk. Ikke noe å bekymre seg for. Det kan ta lang tid i immigrasjonskø på vei inn til USA, men det er langt fra garantert at man havner i en slik marerittsituasjon; senest for noen dager siden var jeg nummer to i køen på JFK, forrige gang var jeg alene om å ville inn. Lenke til kommentar
sector Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 Hva koster det å fylle ut en ESTA-søknad? Det er vel noen dollar som skal trekkes fra et kredittkort en må oppgi, i løpet av utfyllingen av søknaden? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 14 USD betalte jeg for ett år siden. Lenke til kommentar
Ydidia Skrevet 12. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2014 Men er det garrantert om man får lov å komme inn til Usa om man ikke har noe prikk på rullebladet ? Dette er standardinfo du legger inn når du sjekker inn online. Passnummer, utløpsdato og litt annet småplukk. Ikke noe å bekymre seg for. Det kan ta lang tid i immigrasjonskø på vei inn til USA, men det er langt fra garantert at man havner i en slik marerittsituasjon; senest for noen dager siden var jeg nummer to i køen på JFK, forrige gang var jeg alene om å ville inn. Hva mener du med sjekker inn online ? Mener du den nettsiden jeg oppga der man må søke om tillatelse ? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 Nei. Jeg mener når du sjekker inn på flyet. Formelt sett er du ikke garantert å komme inn, men så sant du har en grei story om hva du skal og et maskinlesbart pass skal det helst gå greit. Siden du har planer om å være såpass lenge i landet kan du kanskje få spørsmål om du har tilstrekkelig med penger til å finansiere turen. Så lenge du har et greit svar er det ingen grunn til at det ikke skal gå greit. Lenke til kommentar
Ydidia Skrevet 12. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2014 Nei. Jeg mener når du sjekker inn på flyet. Formelt sett er du ikke garantert å komme inn, men så sant du har en grei story om hva du skal og et maskinlesbart pass skal det helst gå greit. Siden du har planer om å være såpass lenge i landet kan du kanskje få spørsmål om du har tilstrekkelig med penger til å finansiere turen. Så lenge du har et greit svar er det ingen grunn til at det ikke skal gå greit. Ok takker! Så det er enkelt og greit informasjon som står i passet som skal føres inn.. Takker Du merker nok at jeg er litt stressa haha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå