Gå til innhold

Tips til fototur i Sør-Norge i april måned

Anbefalte innlegg

Vær hilset, godtfolk!

Jeg bor i Danmark, og har med ujevne mellomrom sterke anfall av hjemlengsel og "cravings" for fjord, fjell, skog, elver, fossefall, et.c. I forlengelse av et slikt anfall har jeg klart å overtale dama til at ferien vi får i de 3 siste ukene i april potensielt kan brukes til bobil-tur i Norge.

Mitt primære mål med nevnte tur er foto, som bonus ønskes også naturopplevelser, fjellturer, et.c. Dama tar ikke bilder, men er med for opplevelsenes skyld (som er det jeg har lokket henne med).

I utgangspunktet satset vi på tur fra Kristiansand, opp langs vestkysten omtrent til Bergen, for så å krysse over i østlig retning, f.eks. over Hardangervidda mot Oslo/Drammen, og deretter videre ned mot Kristiansand igjen. Fremkomstmiddel er en liten bobil og vi er to voksne mennesker, ingen barn (selv om jeg i entusiastiske øyeblikk ofte blir omtalt som sistnevnte).

Mine spørsmål til forumet er således følgende:

-Hvordan er klimaet i innlands-Norge i april? Nå tenker jeg spesielt på temperatur og føreforhold. Jeg ser at en del av fjellovergangene først åpner i mai-juni? Til de som er kjent i området; er en slik tur gjennomførbar med en bobil i april?

-Har naturen våknet til liv? Er det grønne blader på trærne og blomster, eller skal vi helt ut i april før det begynner å ligne noe?

For å illustrere:
Dette er fint: http://evavester.files.wordpress.com/2013/05/vitsippsdalen.jpg
Dette er kjipern: http://jernbane.net/uploadl/13.4.1.jpg
Jeg vil ikke bruke 3 uker i natur med disse fargene: http://1.bp.blogspot.com/-Ywc3LtvidEc/T24HwTL2FCI/AAAAAAAAAB0/Gs1e3sQQ_mg/s1600/003.JPG

-Jeg ønsker forslag til turer, severdigheter, fjell å bestige, men spesielt vakre ELVER og FOSSEFALL. Jeg er stor fan av klisjé-bilder med vann som beveger seg. Forslag?

Gode forslag premieres med takknemlighet, samt at jeg faktisk legger turen til nevnte steder, tar bilder, og gir credit til brukeren som kom med forslaget. :)

Jeg tenker å lage en tråd med bilder fra turen når den er overstått.

Venter spent på forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jegh vil tro at det vil være veldig vårlig på sørlandet og på Jæren. Dere vil også finne at de fleste av de mest trafikerte fjellovergangene er åpne.

Så turen er absolutt gjennomførbar.

Jeg hadde nok valgt en rute som ser slik ut: Kristiansand - Jæren - Bergen - Geilo - Kongsberg - Kristiansand. Jeg synes det er mer spennende å dra ned Numedalen enn Hallingdalen.

Lenke til kommentar

Så turen er absolutt gjennomførbar.

Helt enig, og det bør være bra med vann i mange elver. Sannsynligvis lite grønt i høyden, og fortsatt mye snø i fjellet, noe som kan være interessant eller kjedelig avhengig av hva dere liker. Fint å krysse Hardangervidda, men ville også vurdert å krysse fjellet lenger nord, f.eks Strynefjellet (hvis det er bra forhold) hvor det kan være spektakulært med snø/brøytekanter.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Sørlandet og Jæren kan man til en viss grad i slutten av april regne med at det er begynnende blomster og relativt grønt. Til en viss grad også videre opp over langs kysten.

Severdigheter i et fotoperspektiv:

- Lindesnes (Norges sørligste punkt)

- Egersund (en del gammel bebyggelse)

- Jæren (Ognastrand, Varhaug gamle kirkegård, Orre Gamle Kirke, Høg-Jæren)

- Stavanger - gamle bydelen

- Lysefjorden

- Skudeneshavn (på Karmøy)

- Rosendal (baroniet)

- Hardanger (Utne/Ullensvang/Ulvik/Kvam) - dog er ideell fototid for Hardanger normalt rundt midten av mai (blomstring av frukttrær)

- Flåm - Nærøyfjorden (Unesco Verdensarv)

---

Har mindre på østsiden av fjellet - særlig i april er det ofte en del snø igjen i de større daler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bor på Jæren og her har det vært vår en god stund nå, endel busker og småtrær har blader og enkelte blomstertyper blomstrer. Gressplenene har vel vært grønne hele vinteren (det har knapt vært frost her i vinter), men jordene er nok enda delvis brune. Det som vil være avgjørende fremover er temperaturen, holder den seg lav vil det grønnes sakte, stiger tempen og ligger rundt 10 grader eller mer går det fort.

Regn og med at det kan bli store forskjeller mellom begynnelsen og slutten av april. Samtidig vil det fremdeles være betydelige forskjeller mellom lavlandet og fjellnivået. Jeg har selv hatt bobil i mange år og turene i april kan bli godt vårlige, men og vinterlige, det kommer an på det enkelte året og hvor høyt en drar. For å være sikker tror jeg at jeg ville holdt meg så mye i lavlandet som mulig - vær og klar over at fjellovergangene kan få vinterforhold på veiene i april.

Sørlandet - Jæren bør gå greit dersom dere holder dere til kystveiene, Ryfylke bør og gå fint, Hardanger like så dersom man holder seg på fjordnivå, selve vidda kan bli problematisk. Og tar en veien videre til Bergen via f.eks ferge fra Kinsarvik burde det og gå greit. Det største probemet kan bli å komme seg over fjellet mot øst. Men dersom det blir mildt over 400m bør det være muligheter. Man kan og følge med på vegvesenets sider hvor det er veirapporter og endel webkamera fra forskjellige deler av veinettet.

Når det gjelder Jæren vil jeg absolutt råde dere til å ta fylkesvei 44 siden den går langs havet her på Jæren. Dere kan kjøre denne via f.eks Flekkefjord og helt til Sandnes. For å få utsikt over Jæren kan man kjøre opp til Høgjæren via Varhaug.

Tor

Lenke til kommentar

Nå har det jo vært en usedvanlig mild og våt vinter på Østlandet, hagen vår i Oslo har atskillig flere blomster og er mye grønnere enn bildet du viste i en link i starten. Vi reiste opp gjennom Hallingdal sist tirsdag, det var knapt snø å se før vi var oppe i 800-900 m høyde,og vi så mange hestehov i full blomst i veikanten oppover dalen. Er nå på ca 1030 moh (helt sørøst i utkanten av Hardangervidda), her er det snø nok til at vi kommer oss rundt på ski fremdeles, men det skal ikke så mye mildvær og sol til før skiføret har forduftet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...