Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ei desembernatt

larssoernes

Anbefalte innlegg

Hei, jeg var i litt av en knipe og dreit me passe ut for ei stund siden. Det var en kveld i desember jeg var litt ute å kjøre, drakk litt for mye alkohol og trodde det ville være artig å prøve å stikke av med en bil, etter et ikke vellykket forsøk på en bil gikk jeg videre å knuste nesten alle rutene på en russebil. Jeg vet rett og slett ikke hva som foregikk i hodet mitt men jeg hadde null kontroll på meg selv. Politiet kom og tok meg på stedet, og dette visste jeg ville føre til konsekvenser. Jeg er 17 år gammel og er heller ikke gammel nok til hverken å drikke alkohol eller å kjøre bil.

Tiden gikk og jeg ventet og ventet på å få høre noe mer, ble tatt inn til avhør en god stund etterpå og forklarte meg(så godt som jeg husket). Hadde ikke mye til forsvar når jeg rett og slett ikke hadde kontroll på meg selv. Jeg må nesten takke høyere makter, for det hendte at jeg havnet i konfliktrådet.

Rett etter hendelsen tok jeg kontakt med eierne av bilene og forklarte hva som hadde skjedd, eierne av begge bilene var tilfeldigvis bekjente av meg. Så de tok det igrunn fint, jeg skulle selvfølgelig erstatte alt av skader. Jeg møtte i konfliktrådet hvor jeg forklarte meg enda en gang. Men konfliktrådet hadde bare fått oversendt to straffepunkter, dette var for å ha forsøkt borttatt en annens eiendom og å påført herverk til en annens eiendom.

Jeg har fått det meste på plass men har et spørsmål her, det var ikke tatt opp noe som sa at jeg hadde kjørt bil i påvirket tilstand eller uten lappen. Jeg fikk no aldri kommet meg på veien eller startet en bil, men satt på førersiden i en bil. De i konfliktrådet ville tro politiet hadde utelatt dette med tanke på at jeg aldri kjørte bil. Men er ikke sikker, noen som har svar på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§ 21.Alminnelige plikter.

Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.

Merk: Forsøke å føre kjøretøy.

Jeg tror grensen går ved om man har nøkler i tenningen eller ikke, men det er jeg ikke helt sikker på.

Lenke til kommentar

Du treng berre å forholde deg til dei punkta som er oversendt til konfliktrådet.

Du hadde ikkje fått tilbud om å løyse dette i konfliktrådet dersom det er planer om å følge opp dei andre punkta i det ordinære rettssystemet.

Politiet oversender kun straffesaker til konfliktrådet dersom ein trur at du kan komme deg på rett kjøl igjen. Dersom du får til ein avtale i konfliktrådet så får du muligheita til å gjere opp for skadane utan at du blir strafferegistrert.

Antageligvis så har ikkje politiet funnet tilstrekkelig med holdepunkter for at du forsøkte å stjele bilen ved å kjøyre vekk i alkoholpåvirka tilstand.

Når det gjeld dette med alkohol og alder så er det ingen aldersgrense for å drikke alkohol, berre reglar for korleis ein mindreårig skal hindrast i å få tilgang til alkohol. Så alkoholpåvrikninga blir ikkje ei sak i seg sjølv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...