Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tykkelsen på kabel viktig?


Anbefalte innlegg

Hei, gjelder båtanlegg og ikke bilanlegg men er samme greie og får nok raskere respons her. Har et anlegg som har strømkabler stikkende ut som jeg har forlenget kanskje 30-40cm med en høytalerkabel jeg fant, som ser like tykk hvis ikke tykkere ut. Nå leser jeg i manualen at dersom man forlenger opptil 1m må man ha minst tykkelse på kabelen på 14AWG (2,5mm?)

 

Spørsmålet da er, er dette noe kjempeviktig? Gjelder altså strømmen fra batteri til selve anlegget. Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er AWG 14 ikke særlig tykt i denne sammenheng og høres nok greit ut som et minstekrav.

Øker du lengden på kabelen så vil du også øke motstanden, som betyr mer varme i kabelen, og lavere spenning til anlegget.
Det kan da i værste fall føre til brann, eller at forsterkeren får for lav spenning ved tung last (dårlig lyd/skade på anlegget/kobles ut).
Nå vil nok ikke dette kunne skje på bare noen titals cm, da marginene er mye mer enn dette.

Men uten å vite noe om opprinnelig lengde, effekt (watt) på anlegget, eller tykkelse på opprinnelig kabel så kan vi ikke si noe helt nøyaktig.

AWG 14 er ca 2.1mm^2 og 2.5mm^2 er nok greit å bruke selv om avstanden er kort. Vi snakker jo fort om 40-50 Ampere på middels store anlegg.

Som et eksempel så regnes vel 16 Ampere maks på 2.5mm^2 i hus. Men da selvsagt over mye lengre avstander. Selv om spenningsfallet kan være høyere og en lengre kabel vil kunne kvitte seg med mer varme.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Anlegget er bare 4 X 50w, men kun 2 av utgangene koblet til altså 100w, og maks 15A 12V inn på anlegget. Kabelen på selve anlegget er 18 AWG, og tror jeg også koblet til cirka 18 AWG siden de 35cm med kabler jeg forlenget den med er like tykk.

Lenke til kommentar

Ok, rektig. :)

 

Det vil gi oppimot et spenningsfall på 0,22V på de ekstra centimeterene. Det er litt i grenseland for hva jeg ville gjort, men går nok greit.

 

Ja, jeg går ut fra at dette er kobberkabel, og ikke noe aluminium eller blanding?

 

Hvis det er aluminium så ville jeg nok i hvert fall sterkt vurdert å bytte til noe tykkere/bedre, men er det kobber, som leder nesten dobbelt så bra, så er det nok innenfor.

Lenke til kommentar

Da tipper jeg det går greit, det er cirka 14V på batteriet når motoren er i gang så spenningsfall vil nok ikke være så problematisk? Og ja, det er kobberkabel. Det står forresten at det aksepteres mellom 10-16V inn også.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Det vil nok ikke være problematisk med tanke på spenningsfallet nei, selv om man må huske at det kommer ekstra som følge av resten av ledningen som var der fra før, samt spenningsfall internt i batteriet under last vil senke dette litt ekstra. Men du er nok fortsatt langt innenfor 10V uansett. :)

Det mest problematiske i ditt tilfelle er nok varmegang, men dette er nok umulig et stort problem når du bruker lik tykkelse på kabelen, og øker lengden med minimalistiske 35cm.

0,22V * 15A = 3,3Watt i den ekstra kabelbiten er nok langt fra optimalt, men ikke et kjempeproblem.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt siste setning, langt ifra optimalt men ikke et kjempeproblem? Vil kabelen bli varm på grunn av lengden/tykkelsen? Er en høytalerkabel jeg brukte so isolasjonen er jo ikke akkurat beregnet på varme og slikt, og vil helst unngå varme kabler/fyr i en båt rett over en bensintank.

Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt siste setning, langt ifra optimalt men ikke et kjempeproblem? Vil kabelen bli varm på grunn av lengden/tykkelsen? Er en høytalerkabel jeg brukte so isolasjonen er jo ikke akkurat beregnet på varme og slikt, og vil helst unngå varme kabler/fyr i en båt rett over en bensintank.

Jeg synes de har dimensjonert rimelig tett opp til grensa av hva som er anbefalt, og dermed vil jeg ikke karakterisere det som optimalt. Men med tanke på varmegang, så vil jo den kabelen som er der fra før, ha samme spennignstapet fra før av, og dermed varmes like mye opp per samme lengde, da den har samme dimensjoner. Og den totale tempen på kabelen vil nok ikke endre seg noe spesielt, og dermed anser jeg ikke det som et kjempeproblem heller.

 

Ser jeg for eksempel her: https://www.eol.ucar.edu/rtf/facilities/isff/LOCAL_access_only/Wire_Size.htm

Så har de satt 16 A som maks for en 18 AWG kabel. Så du er innenfor, og den lille stussen du satte på vil ikke kunne utgjøre en stor nok forskjell til at du går fra helt fint (som utstyret er beregnet for), til at isolasjonen smelter.

 

Men for all del, er du veldig usikker, (i og med at den er i et såpass kritisk område nært tanken), og det faktum at brann i båt er svært lite lukrativt, så kan man jo alltids gjøre som manualen nevner, og gå for noe skikkelig kabel, bare for å være helt på den sikre siden.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Bytta til 14AWG kabler nå, og koblet til kablene på kablene som stikker ut anlegget ved hjelp av skjøtehylser og krympeslanger, og sko på enden for å koble til batteri. Ikke testet før jeg satt på krympeplast med regner med det funker ettersom du ikke kan gjøre noe særlig feil der...

 

Takker og bukker for svarene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...