Celestrian Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Av en eller annen grunn har jeg nå skaffet meg asus rt-ac68u, på tross av at jeg ikke har fantastisk greie på nettverk. Så jeg er litt usikker på hvilke innstillinger jeg egentlig bør velge for å utnytte det best mulig? Jeg har i grunn nå bare aktivert 2.4ghz og 5ghz, fiksa ny ssd og nytt passord og valgt at det skal være et wireless router (i motsetning til f.eks. access point). Men det er jo et hav av andre muligheter. Problemet er vel at jeg ikke opplever at det er full fart. Det vil si at når jeg speedtester med min gamle laptop så er det max fart på bredbåndet mitt og lav ping (under 20). Når jeg tester det på min thinkpad yoga så er det forsåvidt tett opp mot max fart på bredbåndet, men f.eks. ping er over 200. Har noen tips eller noen linker til hvilke innstillinger man faktisk bør gå inn og endre på i routeren, om det er noen? Min gamle pc har vel kun tilgang til N-nett og 2.4ghz, mens ThinkPad-en har vel tilgang til ac-nett. Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 - Bruk en bedre DNS - Sjekke hvilke kanaler det er mest støy på - Plasser ruter optimalt (i sentrum, ikke bak mange vegger) - Bruk en standard om mulig 802.11x. Jo nyere, jo bedre. - WPA2 med AES. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Det oddeh sier + 5ghz er et kraftigere bånd om du sitter nær, men det rekker ikke så langt. Men ville nok ha testet med forskjellige frekvenser. En basic test er å se hvor mange trådløs signaler du får inn om du sjekker trådløskoblinger. 90% av tilfellene så endrer folk ikke på dette og kjører plug and play. Endre mellom de forskjellige frekvensene og se hva som passer best for deg 5ghz er heller ikke nødvendig om du har mer enn 10+ mb's nedlasting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå