4xjalo Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Har nettverkskabler i tilsammen 5 rom som skal kobles opp. Alle kablene ender i et skap sammen med routeren og fiberkabelen. Hva trenger jeg for å koble sammen dette? Jeg har ca null peiling på dette, annet enn at jeg sikkert må ha en tang og kontakter evt et patch-panel??, men usikker på type®, så linker til det jeg trenger hadde vært fint.. Jarle Lenke til kommentar
TMB Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Du MÅ ikke ha patchepanel, men det blir mest ryddig da. Det går fint å kun sette på plugg og plugge kablene rett i ruteren også.. Du må ha en modulærtang: http://www.clasohlson.com/no/Modulartang,-Exibel/36-3428 Og plugger: http://www.clasohlson.com/no/Modularkontakt-RJ45-(8-8),-Exibel/Pr381634000 Lenke til kommentar
4xjalo Skrevet 10. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2014 Hvis d ikke er nok utganger i routeren da? Må jeg ha patch-panel likevel? Lenke til kommentar
4xjalo Skrevet 10. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2014 Først og fremst; takk for svar! En ting jeg lurer på om jeg bruker switch, er om det da halverer kabelens kapasitet?? (Eller blander jeg med "splitter"?) Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Nei, du hverken halverer eller reduserer noen ting... Lenke til kommentar
War Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 (endret) Stalltips. Bit over 2-3 cm inn på kabel med kniven på tanga og snur kabelen en runde og dra tanga av så har du tatt av det ytterste laget. Deretter følg tegningen mens du holder de fast så tett du kan. Kan være lurt å tvinne opp litt. Når du er klar ta en saks og klipp over helt rett og uten å slippe grepet trer du på kontakten og skyver det helt inn. Så ser du igjennom kontakten om fargene fortsatt er like før du klemmer igjen med tanga. Vil anbefale deg å kjøpe en kabeltester til 80kr med det samme. Sparer deg for mye krøll siden. Endret 10. mars 2014 av War Lenke til kommentar
4xjalo Skrevet 10. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2014 (endret) Ok, fint! Skal handle inn å prøve med switch:-) Takk for hjelpa, fint stalltips forresten:-) Endret 10. mars 2014 av 4xjalo Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 (endret) Skaff deg en 8 porters gigabit switch.... Ikke så veldig nøye med merke, men en Cisco SB 100 8-Port switch for eksempel, eller en Cisco SB 200 8-port, er nok ikke et dumt valg... Endret 10. mars 2014 av ChrisCo Lenke til kommentar
4xjalo Skrevet 10. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2014 Takk for tipset! Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Har gode erfaringer med netgear gbit switcher Disse jeg bruker, er et hakk mer avansert, men var billige i innkjøp.Det "avanserte" med dem, er at du kan sette opp virtuelle nettverk, altså.. f.eks kjøre flere nett på samme kabel (om du f.eks har altibox, så kan du kjøre tv og nett i samme kabel, men det krever en switch i begge ender av kabelen.. da setter du enkelt opp hvilke porter som skal fungere til tv eller nett) Proshop er veldig billig på switcher, men dem tar vel fast pris på frakt.. Er ihvertfall dem jeg kjøpte både 5 og 8 port switch av Mener å huske at prisen på begge 2 til sammen, var litt mindre enn kun 8 ports (helt lik den jeg kjøpte) hos komplett, men dette er vel sikkert 2 år siden, så prisene kan jo ha endret seg nå.. Men var en rask tur innom, og dem har gbit switcher til under 150kr.. Switchene mine er vel Netgear ProSafe Plus GS105E og GS108E, om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå