Dave85 Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 (endret) Hei! Hva er viktig for deg når du er ute og skal handle ny TV? Eller noe annet innenfor lyd og bilde. Det som er viktig for meg er: Pris (Vil ikke kaste penger) Utseende (Må se bra ut i stua) Kvalitet (kan ikke være noe som plutselig brenner opp etter et par år) Har noen fler punkter? Grunnen for at jeg lurer er fordi jeg skal starte i en stilling som selger innenfor lyd og bilde avdelingen. Men siden jeg ikke har hatt noe særlig interesse for det området av butikken før, så tror jeg mange av kundene kommer til å se stygt på meg når jeg ikke klarer å hjelpe dem. Jeg vil høre meningene dine med håp om at jeg kan få et bedre innblikk og en større forståelse innenfor "lyd og bilde-verdenen." Selføgelig holder jeg på med grunnleggende research om forskjellige TVer, høytalere, anlegg, merker og slikt.. Men èn ting som ikke står på wikipedia og butikkens hjemmesider er hva kundene ser etter eller hva som er VIKTIGST for dem når de skal investere massevis av penger til underholdningen i stua! (soverommet også, jadajada) Målet mitt med dette innlegget er bedre empati av kundens behov! Sikkert en del samme svar som kommer til å dukke opp, og mye som sikkert er logisk fra før. Men jeg setter pris på om du svarer for det! si fra om noe er uklart Endret 10. mars 2014 av Dave85 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Synes det er litt rart at du ikke nevner bilde/lydkvalitet. Det er vel det viktigste for de fleste, at de får best mulig lyd/bilde for pengene. Hva som er bra nok, er imidlertid individuelt. Noen har høyere krav enn andre, men det er jo litt av jobben man gjør som selger, nettopp å forsøke å kartlegge hva kunden synes er bra nok og hva han/hun har behov for. Lenke til kommentar
Dave85 Skrevet 10. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2014 ....Hva som er bra nok, er imidlertid individuelt. Noen har høyere krav enn andre, men det er jo litt av jobben man gjør som selger, nettopp å forsøke å kartlegge hva kunden synes er bra nok og hva han/hun har behov for. Det er det jeg prøver på nå! Og høre om noen har noe spesielle krav når de skal kjøpe TV som skiller seg ut fra "jeg vil ha en TV med bra bilde og lyd". Prøver å forberede meg så godt som mulig! Lenke til kommentar
liealot Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 (endret) Folk flest vil jeg tro vurderer feks en TV utifra tommer per krone, og kvalitet per krone. Norske konsumenter er nok villige til å strekke seg lenger i pris, pga at vi har en del penger, men er fortsatt prisbevisste, ettersom det er såpass lett å sammenligne priser i disse dager. Skal du selge en TV ville jeg i det minste kunne forskjellene på hz (subfield etc) og hva som er bra til forskjellig bruk (sportsfolk har vanligvis fokus på kjappe tv'er). Dybde i svartfargen på forskjellige modeller og hvem som bryr seg mest om dette (hint: filmnerder), fargeskarphet +++ mye du kan lære her! Tror det er en fordel å lære seg nok om smart-tv funksjonene til de forskjellige produsentene (hovedsaklig LG vs Samsung, de 2 store for tiden). Typisk salgspunkt for folk som skal ha ny tv, men ikke har en spesiell interesse. Lær deg å selge inn veggoppheng, de fleste vil egentlig ha det, og butikken vil garantert ha mersalget! Når det kommer til lyd bør du iallefall vite forskjellen på 2.1, 5.1 og 7.1, samt frekvenser (tonehøyder) og litt om rom kanskje, slik at du best mulig kan hjelpe de som behøver det. Sjekk ut forumer som AVforum.no, hvis du vil lære mer om lyd og bilde. edit: skriveleif etc Endret 11. mars 2014 av liealot Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Feilpostet. Flere like tråder. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1571783 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg