Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken kjede, diesel


Anbefalte innlegg

Hei, hvor stor forskjell er det på dei forskjellige bensinstasjonene på diesel? Eg har jo nett opp kjøpt diesel bil så ikkje mye erfaring akkorat. Så bare fult diesel 1 gang, og det var på shell, og eg syns bilen bråker litt mer no enn før. Så er det liksom litt forskjell på lyden etter forskjellig diesel eller er det kun meg?...

 

Og med bråker litt mer mener eg stort sett litt mer lyd når er på tomgang..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste erfaringen jeg har med de forskjellige kjedene er at jeg opplevde at motoren kuttet i et lite sekund i ny og ne når jeg brukte Shell sin diesel. Etter en del søking på nettet og diskusjoner med lærde folk innen petroleumsfaget forstod jeg det slik at Shell tilsatte et stoff som på flere biler forårsaket denne kuttingen.

 

Da jeg sluttet å fylle på Shell forsvant og dette "problemet".

 

Utenom dette tror jeg det i bunn og grunn er hipp som happ hvor du fyller.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

"All diesel som selges i Norge er i henhold til den europeiske dieselnormen EN590, dette gjelder også for diesel med inntil 5% innblanding av bio-komponenter (FAME). FAME= Fatty Acid Metyl Ester =fettsyre-metyl-ester. RME (Rapsolje-Metyl-Ester) er en type FAME og er produsert på basis av rapsolje."

Lenke til kommentar

Eneste erfaringen jeg har med de forskjellige kjedene er at jeg opplevde at motoren kuttet i et lite sekund i ny og ne når jeg brukte Shell sin diesel. Etter en del søking på nettet og diskusjoner med lærde folk innen petroleumsfaget forstod jeg det slik at Shell tilsatte et stoff som på flere biler forårsaket denne kuttingen.

 

Da jeg sluttet å fylle på Shell forsvant og dette "problemet".

 

Utenom dette tror jeg det i bunn og grunn er hipp som happ hvor du fyller.

 

Jeg hadde også problemer med shell, dog ikke diesel, men V power nitro + eller hva det nå heter..

Var ikke veldig frisk på tomgang, og litt treg på kaldstart, leste på subaruforumet at flere hadde problemer, med det samme, så jeg kjørte tanken nesten tom og fylte på esso, nå er den frisk og fin..

Lenke til kommentar

Bilen min, en Peugeot 407 skal visstnok ifølge forrige eier ikke like Shell-bensin.

Noen ganger (sjelden!) kommer feilmeldingen "Depollution system faulty" i displayet.

Han skyldte på at Shell var dårlig og Statoil var bra.

Flere Google-søk viste treff i utlandet der eiere av samme bil fraråder billig supermarked-bensin.

 

Jeg skal ikke bastant påstå at bilen min ikke takler Shell, eller at Shell er dårlig.

Men jeg holder meg stort sett til andre stasjoner, og det går meget bra.

Når feilmeldingen viser seg en sjelden gang, fyller jeg opp tanken med Statoil 98, og feilmeldingen forsvinner.

Vanskelig å si om det er en sammenheng.

 

Jeg har bevisst prøvd Shell noen ganger for å fremprovosere feilen og kunne konkludere om hvorvidt Shell er dårlig. Men feilen kommer ikke da heller.

Merkeverkstedet skylder på at jalla-verkstedet som bytta tannreim kan ha vært unøyaktige.

Merkeverkstedet får oppdraget neste gang den skal byttes.

Lenke til kommentar

Det må vel også tas i betraktning av det er stor forskjell på vinterdiesel og sommerdiesel, og at det sikkert er forskjellige blandingsforhold og metoder for å lage dette.

 

Før i tiden blandet oljeselskapene parafin rett i dieselen for å lage vinterdiesel.

 

I dag så gjøres ikke dette lenger, da parafin inneholder mye svovel og er for "tørr" og har ikke samme smøreegenskaper som diesel.

 

En av metodene for å lage vinterdiesel er å tilsette en avsvovlet parafin i tillegg til smørende tilsetningsstoffer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvordan vet man at man fyller vinterdiesel, eller når bytter de?

Har lest om et par som kjører banebilen sin på E85, men ga seg fordi de ikke visste hva de kjørte på når de fylte E85 fra Statoil.

Lenke til kommentar

I en artikkel på DinSide (her) kan du lese om datoene når man bytter kvalitet.

 

Greia med E85 er at du kan gjerne få høyere oktantall enn vanlig bensin, ergo kan motoren ha høyere kompresjonsforhold og yte mer = fordel for trimma banebil. Ulempen når du starter å dytte inn for mye biokomponenter er at ved temperatursvingninger og litt for mye stilleståing på tanken kan det begynne å gro ting og du får bunnslam på tanken = dårlig stemning.

 

Angående kvalitet på ulike stasjoner: det kan nok forekomme i særdeles liten grad, men som nevnt, man følger standarden. Det blir tatt en del tester på drivstoff før det shippes ut av et raffineri av to grunner:

 

1) Du må følge minstespesifikasjonene for at drivstoffet skal være godkjent i henhold til krav og kunne selges. Sender du ut noe med f.eks for lavt oktantall slik at folk får motorbank = dårlig stemning.

 

2) Med en gang du går over spesifikasjonene og lager drivstoffet "for bra" kaster du penger ut av vinduet. Du vil jo selge det til samme pris som det litt dårligere partiet du sendte ut igår. Målet er å gjøre ting akkurat godt nok og ikke en smule bedre.

Lenke til kommentar

Den skal jeg ærlig innrømme at jeg tenkte på biodiesel da jeg skrev. Problemet med E85 er at vann er løselig i alkoholen og at man kan ende opp med å vanne ut drivstoffet om man får kondens på tanken ved temperatursvingninger.

 

Edit: skrivefeil

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Nå er det kommet frem en del negativt om Shell her, men hva med ST1? De er jo billigst på drivstoff rundt her, er de noe dårligere enn Shell igjen? Vil jeg merke forskjell på ST1 bensin og Statoil bensin?

Lenke til kommentar

Drivstoffet er like bra fra alle, det er nok større forskjeller på ulike deler av landet enn det er på forskjellige kjeder, rett og slett fordi drivstoffet i samme region stort sett er fra samme rafinneri.

 

Hva gjelder dette med vann og alkohol, så er jo faktisk etanol i drivstoffet mye av grunnen til at man i dag ikke har behov for kondensfjerner på samme måte som tidligere.

Lenke til kommentar

Ah sånn å forstå, nei men det er forskjell på etanol i bensin og bensin i etanol for å si det på den måten.

Min erfaring med alkoholdrevet begrenser seg til fjernstyrt bil, og jeg husker at den fuelen (metanol, men går for det samme) ikke var veldig brukbar hvis den hadde stått for lenge fordi den da hadde trukket til seg for mye vann fra omgivelsene og blitt tynnet ut.

 

Jeg er mer negativ til den nitro + dritten til shell jeg.

Lenke til kommentar

Eneste erfaringen jeg har med de forskjellige kjedene er at jeg opplevde at motoren kuttet i et lite sekund i ny og ne når jeg brukte Shell sin diesel. Etter en del søking på nettet og diskusjoner med lærde folk innen petroleumsfaget forstod jeg det slik at Shell tilsatte et stoff som på flere biler forårsaket denne kuttingen.

 

Da jeg sluttet å fylle på Shell forsvant og dette "problemet".

 

Utenom dette tror jeg det i bunn og grunn er hipp som happ hvor du fyller.

Har du tilfeldigvis en VW/Audi/koda/Seat? Opplevde samme som du beskriver med min VW TDI. Bruker ST1 fast og det fungerer. Får riktignok en kutt en (meget) sjelden gang fremdeles men på langt nær så ofte som med Shell sin diesel som ga problemet omtrent på hver kjøretur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...