Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Kan trenge litt matte hjelp!

Anbefalte innlegg

1: En sirkel med diameter 5 cm skal forstørres slik at den nye sirkelen får et areal som er 100 ganger så stort som den opprinnelige sirkelens areal. Hvor stor skal diameteren være i den nye sirkelen.

2: Summen av to tall er 114. Differensen mellom de samme tallene er 64. Hvilke tall er dette?

3: En graf i et koordinatsystem har a-verdien 1 og går gjennom punktet (2,3). Gjennom det samme punktet går en annen graf, vinkelrett på den første. Hvilket funksjonsuttrykk har den andre grafen?

Trenger utregning også, sitter med ``hjemmeprøve`` og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har 3 dager på meg da.

Endret av 007JamesBond
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Diameteren er 5 cm. Regn ut arealet. Gang arealet med 100, du har nå arealet av den nye sirkelen. Arealet av en sirkel er A=Pi*r^2. Skriv ned tallene du har funnet ut i formelen, og se om du finner diameteren.

2)

x+y=114

x-y=64

x=114-y

114-y-y=64

Klarer du resten?

3) Jeg har ikke papir, men prøv å tegne opp grafene, og se på graf nummer to. For hver gang til høyre, hvor mye går den opp?

Lenke til kommentar

Jeg har da gjort oppgaver nok til å få en 3er. Det er jeg virkelig ikke fornøyd med. Hadde litt uflaks med hva som kom på prøven. Vanligvis går det bra for meg.

Kan noen være med meg å løse disse?

1: Hva er spesielt med en trekant som har vinkler på 30, 60 og 90 grader?

2: Summen av to tall er 114. Differensen mellom de to samme tallene er 64. Hvilke tall er dette?

3: En sirkel med diameter 5 cm skal forstørres slik at den nye sirkelen får et areal som er 100 ganger så stort som den opprinnelige sirkelens areal. Hvor stor skal diameteren være i den nye sirkelen.

Skjønte ikke de to sist gang, kan noen være så snille og hjelpe meg? Kanskje hjelpe meg litt over chat på skype eller noe? Hadde vært kjempe takknemlig hvis noen greide å redde 4ern min!

Lenke til kommentar

1) en trekant med en vinkel på 30, 60 og 90 grader vil være en rettvinklet trekant. Da kan man regne ut en ukjent side, hvis de andre er oppgitt. I tillegg så kan man ved å bruke Pytagoras setning finne lengden til den lengste kateten, hvis korteste katet eller hypotenus er oppgitt, da korteste katet alltid er halvparten av hypotenusen. Kommer ikke på mer som er spesielt med denne trekanten.

3) Først regner du ut arealet. 3,14*2,5*2,5=19, 625

så ganger du arealet med 100. 19,625*100= 1962,5 cm2

Deretter finner du diameteren til sirkelen på 1962,5 cm2 slik:

1) A=pi*r2

2) 1962,5=3,14*r2

3) 1962,5/3,14=r2

4) 625=r2

5) √625=√r2

6) 25=r

7) Diameter= radius*2

8) Diameter= 50 cm.

Tror dette skal være riktig

Lenke til kommentar

Husker ikke tierpotens osv. Noen som kan hjelpe meg med denne? Ny hjemmeprøve :)

1H

Skriv som tierpotens

a) 0,1 b) 0,01 c)0,0001

Må man ha utregning på dette, fordi hvis det er mulig, så skal vi bruke utregning.

Noen som vil hjelpe meg? Skal bort om 2,5 time, så det haster litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...