Gå til innhold

Den Store Samsung Galaxy S5 Tråden

203 stemmer

1. 1. Skal du kjøpe S5?

• Ja!
      79
    • Nei, oppgraderingen er ikke stor nok
      87
    • Kanskje, når prisen går ned
      36
  2. 2. Hvilken farge går du for?

• Gull
      10
    • Hvit
      31
    • Mørkegrå
      55
    • Mellomblå
      36
    • Skal ikke kjøpe
      70

Anbefalte innlegg

Vil det hjelpe mye? Har allerede tatt en clean install og ble litt raskere, men det gikk fort tilbake til samme treghet.

Hvilket rom anbefaler du og har du evt. en guide?

Er det på 5.0.x? I så fall kan det kanskje lønne seg å vente til eventuelt 5.1.x kommer ut? 5.0.x har jo kjente minnelekkasjer.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå hatt min SG4 i litt over halvannet og etter røff behandling sammen med utrolig treghet, vurderer jeg å bytte.

Skrev noe det samme i S6 tråden, men blir nesten for dyrt med en S6. Hvordan opplever dere telefonen nå? Lagger det, virker sen eller lignende? Bruker telefonen en del og det viktigste er at den ikke starter å lagge, da det er hovedgrunnen til at jeg vurderer å bytte.

Hadde s4 tidligere, før jeg mista den og benytta iphone 5s (lånt av mora mi) i et år. Drittelefon det der. Så vurderte s6, men det ble litt for dyrt for meg i forhold til hva man får. I tillegg til at man mister muligheten til å sette inn minnekort. Gikk da for s5 for 3000kr. Jeg er veldig fornøyd og opplever den som bedre enn s4 på alle måter.
Lenke til kommentar

Er det ingen mulighet til å tildele bilder til kontakter? Jeg går inn i kontakter og trykker rediger, men da får jeg bare endra navn og nummer. Når jeg syncer med facebook og trykker på rediger, DA kommer det opp et valg om å bytte bilde. Men skrur jeg av syncingen, er muligheten borte.

Veldig irriterende da jeg vil ha bilde på kontakter, og hvem vil ha hele facebook på lista si??

Lenke til kommentar

Du må trykke på bildet for å endre det, etter du har gått inn på kontakter og rediger!

Pff er jo det jeg har gjort. Trykker jeg på bildet uten å trykke på rediger, skjer ingenting. Trykker jeg på rediger, er det bare valg som navn og nummer, ingen valg til å bytte bilde. Har jeg derimot fb-syncing på, hr jeg det valget.

Var veldig likt på min s4, men der var det et bilde under rediger man kunne trykke på fo å endre. Samme på min s5 nå dersom jeg hsr facebook-syncing på. Men uten den pp, har jeg ingen valg for det. Det er problemet.

Endret av BananLaks
Lenke til kommentar

Ok. Da vet jeg ikke, for jeg går inn på kontakt->rediger trykker på bildet og får da 3 valg, bytte bilde, ta bilde osv.

Alle mine kontakter er lagret på gmail kontoen min, kanskje det betyr noe?

Hvordan lagrer man på gmail? Så jeg hadde 2-3 der som jeg aldri snakker med, og de kunne jeg endre bilde på. Men igjen, ikke på de standard kontaktene...
Lenke til kommentar

Når du oppretter en kontakt så kan du velge om du vil lagre kontakten på telefonen, simkortet, Gmail kontoen din og sikkert andre kontoer. Det skal også være mulig å flytte/kopiere alle eksisterende kontakter over på gmail kontoen din. Dette gjøres inne på kontaktappen på telefonen din. Jeg har alltid lagret kontaktene der, fra første Android telefon, så da er det aldri noe problem å få dem med over på ny telefon.

Du kan også velge hvem i kontaktappen på telefonen du vil vise. Altså vil du vise kontakter du har lagret på telefonen, simkortet, gmail kontoen, Facebook kontoen osv..

Lenke til kommentar

Når du oppretter en kontakt så kan du velge om du vil lagre kontakten på telefonen, simkortet, Gmail kontoen din og sikkert andre kontoer. Det skal også være mulig å flytte/kopiere alle eksisterende kontakter over på gmail kontoen din. Dette gjøres inne på kontaktappen på telefonen din. Jeg har alltid lagret kontaktene der, fra første Android telefon, så da er det aldri noe problem å få dem med over på ny telefon.

Du kan også velge hvem i kontaktappen på telefonen du vil vise. Altså vil du vise kontakter du har lagret på telefonen, simkortet, gmail kontoen, Facebook kontoen osv..

Det løste problemet mitt. I tilleg greit å lagre på google, så har jeg dem på neste mobil også. Takk for hjelpem :)
Lenke til kommentar

Fant ut noe interessant for dere som trenger mer batteritid.

Jeg har lenge slått av "bakgrunnsdata" for en del ting.

Og ligger på ca 3 dager batteritid (og da sender jeg endel SMS, surfer endel og ringer litt).

Så la jeg merke til at "Google Play" og "Google tjenester" brukte mye data og strøm.

Så jeg slo av automatisk oppdater/sjekk og satte på "begrensing av bakgrunnsdata"

(se etter oppdatering og synkronisere kontakter kan jeg gjøre selv av og til).

Resultatet var at nå er jeg på 3 dagen, og det er estimert enda 3 dager til batteri.

Ladet den om kvelden første gangen, og neste morgen var anslaget 7 dager :-)
(men bruker den jo mer om dagen, men synes likevel 6 dager er veldig bra!!!)

Så tipset er - Slå av "bakgrunnsdata" på alt som ikke MÅ sjekke i bakgrunnen.

Jeg har det nå bare slått på for e-post og Skype. Og de bruker ikke målbart.

Selv om "bakgrunnsdata" er slått av så kan du bruke appene på mobilnett (uten Wifi).

Når de kjører i forgrunnen får de bruke mobildata uansett. Stopper bare bakgrunnsdata.

Lenke til kommentar

Jeg hadde det samme problemet på min S5+ (SM-G901F). Etter oppgraderingen til Lollipop 5.0.2. raste batteritiden nedover. Mistet opptil 7-8% pr time i standby.

Jeg nedgraderte til 4.4.4, noe som fungerte helt fint med god batteritid.

Men så meldte abstinensen etter lollipop seg igjen.... Flashet på nytt... samme resultat -> elendig batteritid.

Redningen ble en app/fil ved navn Wakelock-Fix.apk. Den gjør noe av det samme som du beskriver ovenfor. Appen kjøres etter hver reboot, og batteritiden er nå sånn som den skal være :)

Leste også noe om at appen Tasker skal kunne brukes til det samme.

Merk: Begge metodene krever root.

Lenke til kommentar

Fant ut noe interessant for dere som trenger mer batteritid.

Jeg har lenge slått av "bakgrunnsdata" for en del ting.

Og ligger på ca 3 dager batteritid (og da sender jeg endel SMS, surfer endel og ringer litt).

Så la jeg merke til at "Google Play" og "Google tjenester" brukte mye data og strøm.

Så jeg slo av automatisk oppdater/sjekk og satte på "begrensing av bakgrunnsdata"

(se etter oppdatering og synkronisere kontakter kan jeg gjøre selv av og til).

Resultatet var at nå er jeg på 3 dagen, og det er estimert enda 3 dager til batteri.

Ladet den om kvelden første gangen, og neste morgen var anslaget 7 dager :-)

(men bruker den jo mer om dagen, men synes likevel 6 dager er veldig bra!!!)

Så tipset er - Slå av "bakgrunnsdata" på alt som ikke MÅ sjekke i bakgrunnen.

Jeg har det nå bare slått på for e-post og Skype. Og de bruker ikke målbart.

Selv om "bakgrunnsdata" er slått av så kan du bruke appene på mobilnett (uten Wifi).

Når de kjører i forgrunnen får de bruke mobildata uansett. Stopper bare bakgrunnsdata.

Har det så mye å si? Hvor mye batteri brukte den til vanlig før? Er jeg heldig kan jeg ha samme ladning en dag. Med moderat bruk må jeg lade igjen i 8-tiden.
Lenke til kommentar

Hvor mye strøm bruker deres? Min bruker 6% i timen standby, og 8-12% under kanskje 50% bruk.

Som sagt. Etter at jeg slo av bakgrunnsdata på alt som ikke trenger det så holder min 7 dager i standby nå.

Men når jeg bruker den så går det jo litt ned, men nå har den holdt i 2,5 dager, og det er estimert 1 dag og 20 timer igjen.

Fordelingen er nå sånn:

Android OS  24%

E-post  10% (sjekker e-post i bakgrunnen annenhver time om dagen)

TouchDown HD  6% (sjekker e-post i bakgrunnen annenhver time om dagen)

Google-tjenester  6%

Opera beta  3% (og jeg sjekker Facebook ganske ofte)

Skype  2% (bruker ikke, men den lytter vel)

Cellestandby  2%

Android-system  2%

Enhet uvirksom  1%

Google play butikk  1% (slått av all automatisk sjekking)

Skjerm kom ikke med denne gangen. Men hender er med med en prosent. Fint med AMOLED :-)

Lenke til kommentar

Har nå hatt min SG4 i litt over halvannet og etter røff behandling sammen med utrolig treghet, vurderer jeg å bytte.

Skrev noe det samme i S6 tråden, men blir nesten for dyrt med en S6. Hvordan opplever dere telefonen nå? Lagger det, virker sen eller lignende? Bruker telefonen en del og det viktigste er at den ikke starter å lagge, da det er hovedgrunnen til at jeg vurderer å bytte.

Hadde s4 tidligere, før jeg mista den og benytta iphone 5s (lånt av mora mi) i et år. Drittelefon det der. Så vurderte s6, men det ble litt for dyrt for meg i forhold til hva man får. I tillegg til at man mister muligheten til å sette inn minnekort. Gikk da for s5 for 3000kr. Jeg er veldig fornøyd og opplever den som bedre enn s4 på alle måter.

Er nok i samme båt som deg, der ja. Tenker å vente litt til 5.1 kommer dersom det ikke blir for lenge til. Ellers blir det nok S5.

Hvor lenge har du hatt den nå, og virker den treg/lagger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...