Gå til innhold

Den Store Samsung Galaxy S5 Tråden

203 stemmer

1. 1. Skal du kjøpe S5?

• Ja!
      79
    • Nei, oppgraderingen er ikke stor nok
      87
    • Kanskje, når prisen går ned
      36
  2. 2. Hvilken farge går du for?

• Gull
      10
    • Hvit
      31
    • Mørkegrå
      55
    • Mellomblå
      36
    • Skal ikke kjøpe
      70

Anbefalte innlegg

"...Tester Android 5.0 Lollipop G900FXXU1BOB7 DBT nå..."

Det dumme med "SmartLock" (iallfall på 5.0 som heg har) er at selv om du bare legger til "bluetooth" steder (f.eks. handsfree i bilen) så fører dette til at telefonen sjekker GPS posisjonen hver gang du låser den opp (i 4-5 sekunder) og dette draaaar strøm. Jeg skjønner at de må sjekke dette hvis man legger til trygge GPS posisjoner, men hvor når man bare har bluetooth-posisjoner?

Måtte fjerne SmartLock fra klarerte agenter for å få den til å slutte med å bruke GPSen hele tiden :-(

Dette har jeg ikke rukket å merke noe til, siden jeg la inn FW-versjonen i går. Men jeg har stort sett alltid posisjon avslått. Handsfree i bil er bluetooth og det fungerer topp. Holder å legge til som pålitelig enhet?

post-271217-0-39454000-1425030303_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har jeg ikke rukket å merke noe til, siden jeg la inn FW-versjonen i går. Men jeg har stort sett alltid posisjon avslått. Handsfree i bil er bluetooth og det fungerer topp. Holder å legge til som pålitelig enhet?

Jepp, gi SmartLock tilgang og legg til bluetooth enheten som pålitelig sted så slipper du låsen når i bilen (du må sveipe for å låse opp da, kunne egentlig vært så man bare trengte å trykke på av/på testen, men det er jo lettere enn fingeravtrykk eller mønster da :-)

Lenke til kommentar

Tilgang til varslingsnivå (lyd/vibrasjon/stille) fra powertasten mangler fremdeles, også fra volum-vippen.

Lydinnstillingene på strømknappmenyen har blitt fjernet i forhold til 4.4.x UI til Samsung. De har samtidig valgt å ikke legge inn denne funksjonaliteten på volum-menyen foreløpig.

Samsung kjører sin egen UI & funksjonalitet, så du kan ikke forvente at Nexus og Samsung programvare har samme valg i diverse menyer, bare ta en titt på quick settings panel i varselspanelet på en S5 og sammenlikn det med Nexus 6.

Forøvrig innheholder den nye programvaren en ny versjon av "prioriterte forstyrrelser", nå kalt "Ikke forstyrr" modus som kan tilpasses ganske greit.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Tilgang til varslingsnivå (lyd/vibrasjon/stille) fra powertasten mangler fremdeles, også fra volum-vippen.

"...Lydinnstillingene på strømknappmenyen har blitt fjernet i forhold til 4.4.x UI til Samsung. De har samtidig valgt å ikke legge inn denne funksjonaliteten på volum-menyen foreløpig.

Samsung kjører sin egen UI & funksjonalitet, så du kan ikke forvente at Nexus og Samsung programvare har samme valg i diverse menyer..."

At Samsung kutter funksjonalitet i Touhcwiz er alltid utilgivelig når resultatet er redusert funksjonalitet for brukeren. Å fjerne varslingssnarveiene fra menyen til powertast er av slik kategori. Dette er en mulighet som har vært med i Touchwiz siden Android på 3-tallet og ikke særlig praktisk at er fjernet. Nå må brukeren låse opp telefonen fullstendig for å endre disse innstillingene.

Lenke til kommentar
At Samsung kutter funksjonalitet i Touhcwiz er alltid utilgivelig når resultatet er redusert funksjonalitet for brukeren. Å fjerne varslingssnarveiene fra menyen til powertast er av slik kategori. Dette er en mulighet som har vært med i Touchwiz siden Android på 3-tallet og ikke særlig praktisk at er fjernet. Nå må brukeren låse opp telefonen fullstendig for å endre disse innstillingene.

Det står nok i avtalen som du godtok når du tok i bruk telefonen at de kan gjøre hva de vil med programvaren. Jeg synes det er synd at de har fjernet denne funksjonaliteten, vet ikke hva du legger i "alltid utilgivelig", for det er sterke ord. Tapt funksjonalitet ser man ofte i dagens programvareutgivelser, være seg OS slik som Windows, nettlesere som Firefox og Opera osv. Det er alltid noen få berørte brukere som "skriker" og tiltrekker seg oppmerksomhet, mens resten av den grå massen overser tapet fullstendig.

Lenke til kommentar

"...At Samsung kutter funksjonalitet i Touhcwiz er alltid utilgivelig når resultatet er redusert funksjonalitet for brukeren..."

Det står nok i avtalen som du godtok når du tok i bruk telefonen at de kan gjøre hva de vil med programvaren. Jeg synes det er synd at de har fjernet denne funksjonaliteten, vet ikke hva du legger i "alltid utilgivelig", for det er sterke ord. Tapt funksjonalitet ser man ofte i dagens programvareutgivelser, være seg OS slik som Windows, nettlesere som Firefox og Opera osv. Det er alltid noen få berørte brukere som "skriker" og tiltrekker seg oppmerksomhet, mens resten av den grå massen overser tapet fullstendig.

Jeg forstår selvfølgelig at Google, Samsung og andre aktører i Open Handset Alliance kan utvikle og videreutvikle OS'et i sine telefonmodeller som det passer dem.

Og det jeg sa om alltid utilgivelig var: "...At Samsung kutter funksjonalitet i Touchwiz er alltid utilgivelig når resultatet er redusert funksjonalitet for brukeren..."

Endret av L_Skywalker
Lenke til kommentar

I dag ble Android v5.0 "Lollipop" G900FXXU1BOB7 NEE tilgjengelig for installasjon via KIES til Samsung Galaxy S5.

Er det en oppdatering fra den første 5.0 som kom på KIES?

Hvis det fremdeles er 5.0 hva er det som er nytt i denne?

(les: er det noe poeng å legge inn hvis man alt har 5.0 :-)

Lenke til kommentar

Den har kommet til både NEE og TEN (også på FOTA hvis du manuelt sjekker etter oppdateringer), og inneholder slik som den engelske versjonen lydløs modus, Interruptions som har blitt gjort om til en Ikke forstyrr modus og sikkert en haug med bugfikser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den har kommet til både NEE og TEN (også på FOTA hvis du manuelt sjekker etter oppdateringer), og inneholder slik som den engelske versjonen lydløs modus, Interruptions som har blitt gjort om til en Ikke forstyrr modus og sikkert en haug med bugfikser.

Hva er forskjellen på de ulike variantene (har en telefon som ikke er låst, Telenor abb i dag, men vurderer et annet)?

Er det mer eller mindre "bundlet" herk som ikke lar seg avinstallere eller deaktivere i noen av dem?

Ser at den jeg installerte fra KIES var "G900FXXU1BNL9" (den første som kom). Passer noen av de nye bedre enn andre da?

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på de ulike variantene (har en telefon som ikke er låst, Telenor abb i dag, men vurderer et annet)?

Er det mer eller mindre "bundlet" herk som ikke lar seg avinstallere eller deaktivere i noen av dem?

Ser at den jeg installerte fra KIES var "G900FXXU1BNL9" (den første som kom). Passer noen av de nye bedre enn andre da?

Det det er snakk om er CSC, Country sales code. NEE er generell nordisk versjon. TEN er Telenors versjon. TEN inneholder noe Telenor bloatware. Ideelt sett skal KIES og FOTA oppdatering av Android til Samsung-utstyr forhode seg til den CSC-koden som allerede er installert. Hvis man ønsker å endre CSC må man aktivt sørge for å laste på alternativ Android-versjon selv. TEN-versjonen har ofte vært mange uker senere ute enn tilsvarende NEE-versjon, men nå til Android 5.0 for S5 har det bare vært noen timers forskjell på tilgjengelighet.

"BOB7" er vesentlig bedre enn "BNL9" og det er all grunn til å oppdatere til den nye versjonen uansett om man har NEE eller TEN. Det er ikke uten grunn at Samsung stoppet utrullingen av BNL9-versjonen i Norge.

Lenke til kommentar

Det det er snakk om er CSC, Country sales code. NEE er generell nordisk versjon. TEN er Telenors versjon. TEN inneholder noe Telenor bloatware. Ideelt sett skal KIES og FOTA oppdatering av Android til Samsung-utstyr forhode seg til den CSC-koden som allerede er installert. Hvis man ønsker å endre CSC må man aktivt sørge for å laste på alternativ Android-versjon selv. TEN-versjonen har ofte vært mange uker senere ute enn tilsvarende NEE-versjon, men nå til Android 5.0 for S5 har det bare vært noen timers forskjell på tilgjengelighet.

"BOB7" er vesentlig bedre enn "BNL9" og det er all grunn til å oppdatere til den nye versjonen uansett om man har NEE eller TEN. Det er ikke uten grunn at Samsung stoppet utrullingen av BNL9-versjonen i Norge.

Hei

Har en TEN utgave og la inn NEE når 5.0 sist med odin. nu får jeg ikke oppdatert kies sier jeg har TEN. må jeg legge inn med odin igjen. Hvordan ordne dette.

Lenke til kommentar

Hei

Har en TEN utgave og la inn NEE når 5.0 sist med odin. nu får jeg ikke oppdatert kies sier jeg har TEN. må jeg legge inn med odin igjen. Hvordan ordne dette.

Har samme problemet;så eg la inn med Odin. La inn TEN

Endret av nerokid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...