Gå til innhold

Den Store Samsung Galaxy S5 Tråden

203 stemmer

1. 1. Skal du kjøpe S5?

• Ja!
      79
    • Nei, oppgraderingen er ikke stor nok
      87
    • Kanskje, når prisen går ned
      36
  2. 2. Hvilken farge går du for?

• Gull
      10
    • Hvit
      31
    • Mørkegrå
      55
    • Mellomblå
      36
    • Skal ikke kjøpe
      70

Anbefalte innlegg

Må si jeg angrer på at jeg oppdaterte nå. Liker ikke denne oppdateringa i det hele tatt.

For det første, så er omtrent batterilevetida halvert.

For det andre, så går det ikke an å sette mobilen på stille lenger ved å holde inne av-knappen.

For det tredje, så har dem klart å legge navnet til operatøren øverst i venstre hjørne på låseskjermen. Sånn at jeg ser ikke notifications uten å måtte slå av skjermlåsen.

Har hatt Android (og Samsung) i mange år og vært fornøyd. Men nå er jeg så misfornøyd at jeg har lyst til å bytte til noe annet. Problemet er at det er ikke så mange alternativer heller. Liker ikke iPhone. Og Windows Phone er jeg litt skeptisk til det og.

PS. Det skal sies at jeg ikke har brukt Lollipop så lenge. Mulig det er løsninger på alle disse problemene. Dette er bare frustrasjonene ut fra førsteinntrykket mitt.

Nr1: Dette ble for meg (og flere kollegaer) bedre etter en reset av telefonen

Nr2: Stemmer.. Skal vel bruke "Interuptions" nå.

Nr3: Dette kan du sette på igjen, under "Sounds and notifications" og i bånn der. Notification -> While locked så kan du velge hvordan det skal synes.

Har nå forsøkt factory reset uten at det ser ut til å ha hjulpet nevneverdig på batteriet.

Angående interruptions, så er det mulig de ikke er så dumme. Men synes likevel at den gamle silent mode kunne vært tilgjengelig.

Og notifications. Takk for hjelpa med å finne igjen de. Men de og har jeg et par ting å utsette på. Da jeg får en notification, så aktiveres skjermen. Jeg liker å ha skjermen inn mot låret da mobilen ligger i lommen, men da begynner den jo å registrere alt mulig rart. I går begynte den å skippe sanger, sette musikken på pause osv.

Nei akkurat denne updaten er noe av det verste Google noen gang har kommet med. Og det sier ikke lite. EKSTREMT skuffa!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det tredje, så har dem klart å legge navnet til operatøren øverst i venstre hjørne på låseskjermen. Sånn at jeg ser ikke notifications uten å måtte slå av skjermlåsen.

Sjekk WiFi settingene. Jeg bruker "Aldri" på i hvilkemodus og det hjelper veldig på batteriet.

Husk da å krysse av på "Passpoint" så den automatisk kopler til når du låset opp skjermen.

Begge instillingene er under "Avansert" på "WiFi" instillingene.

Push-tjenester bruker også mye strøm (f.eks. Facebook sine apper, og Samsung sin appstore).

Men du kan som regel slå av dette (eller bruke https://m.facebook.comistedet for en app :-)

Jeg håper den kommer "Themes" til S5 (slik som til de nye modellene). Så kan vi velge mørkere tema (kanskje sort bakgrunn). En AMOLED skjerm vil bruke mye mer strøm med de hvite bakgrunnene.

Ad varsler som dekkes av operatør-logo: Håper du har funnet ut at du kan slå på at varsler skal vises på låseskjermen. Da vil du se SMS og andre meldinger fra applikasjoner rett på låseskjermen. Og hvis du klikker på varselet FØR du låser opp (altså klikk varsel, så lås opp) så hopper den rett til meldingen!

PS! Etter factory reset og deaktivering av alt ræl jeg ikke trengte har jeg nå fra 3-5 dager batteri :-)

Lenke til kommentar

Ok, har brukt lollipop på min S5 siden jeg fikk den, og selv om den fungerer greit, så har jeg et par irritasjonsmomenter som jeg lurer på om man kan endre på (uten å måtte flashe telefonen) og utbedre.

- Hvit bakgrunn på menyer hvor den var svart før. Blender meg om morningene. Kan man få svart tilbake?

- Lock-skjermen viser bare "telenor" oppi venstre hjørne, og jeg må låse opp telefonen for å sjekke om jeg har fått melding, snap, epost og liknende. Jeg kan ikke lengre bare trykke meny-knappen, og se om jeg har noe ubesvart. Kan man endre dette tilbake slik det var før?

- Åpne epostprogrammet og individuelle eposter tar mye lengre tid enn det gjorde før. Er dette en midlertidig bug, eller vil det være slikt framover?

- Av og til er det noen ting som "henger seg" i 2-3 sekunder før man får opp gjort noe med det. Alt fra å åpne en app, til å åpne låseskjermen til å gjøre noe på en random app. Noe som kan utbedres?

Lenke til kommentar
- Hvit bakgrunn på menyer hvor den var svart før. Blender meg om morningene. Kan man få svart tilbake?

- Lock-skjermen viser bare "telenor" oppi venstre hjørne, og jeg må låse opp telefonen for å sjekke om jeg har fått melding, snap, epost og liknende. Jeg kan ikke lengre bare trykke meny-knappen, og se om jeg har noe ubesvart. Kan man endre dette tilbake slik det var før?

Irriterer meg også over de nye fargene i 5.0. Sluker strøm når man har AMOLED skjerm.

Vi får håpe "Themes" kommer snart til S5 også. Det finnes jo på de nye Samsung telefonene.

Tips om varsler. Du kan slå på at HELE varselet vises på låseskjermen (akkurat som det vises i nedtrekks varsel-lista når du har åpnet telefonen). Da gjør det ikke så mye at varsel-ikonene ikke vises.

Og et lurt tips: Istedet for å låse opp telefonen og så starte appen du fikk varsel fra så klikk på varselet på låseskjermen først - så blir du bedt om å låse opp. Da hopper den rett til meldingen (sparer mange klikk).

Lenke til kommentar

Må si jeg angrer på at jeg oppdaterte nå. Liker ikke denne oppdateringa i det hele tatt.

For det andre, så går det ikke an å sette mobilen på stille lenger ved å holde inne av-knappen.

Har hatt Android (og Samsung) i mange år og vært fornøyd. Men nå er jeg så misfornøyd at jeg har lyst til å bytte til noe annet. Problemet er at det er ikke så mange alternativer heller. Liker ikke iPhone. Og Windows Phone er jeg litt skeptisk til det og.

PS. Det skal sies at jeg ikke har brukt Lollipop så lenge. Mulig det er løsninger på alle disse problemene. Dette er bare frustrasjonene ut fra førsteinntrykket mitt.

Høres ut som det er Samsung / TouchWiz i god kombinasjon med Android 5 / Lollipop som er utfordringen for deg. Vil heller anbefale deg å teste ut Cyanogenmod v12 som er basert på Lollipop så tror jeg du vil få en langt mer positiv opplevelse. Forutsetter at du er komfortabel med rooting og flashing via Odin.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter oppdatering til 5.0 så har jeg fått S Finder og Hurtiktilkob i nedtrekksmenyen, noen som vet om det går å fjerne dem?

Hadde du ikke dem før? Jeg hadde dem der på 4.4 også. Skulle også gjerne hatt dem bort.

Har "deaktivert" alt jeg kan deaktivere som har med de prossesene å gjøre, men nei da :-)

Lenke til kommentar

Jeg hadde de deaktivert tidligere!

Ja, jeg ble først glad når jeg så at jeg kunne deaktivere prossesser jeg ikke kunne før.

Men så oppdaget jeg at andre som kunne deaktiveres før, ikke kunne det i 5.0 :-(

Skjønner ikke helt logikken i dette. Hvorfor skal f.eks. "Weather" ikke kunne deaktiveres?

Jeg bruker ikke vær-widgeten, og da er det jo bare teit at prossessen skal kjøre i bakgrunnen

Lenke til kommentar

Det trekker tilnærmet 0. Kanskje du får et sekund ekstra batterilevetid i løpet av en dag.

Den LED en lyser vel når det får varsler, er lite batterilevetid og når den lader.

Sletter jeg varsler og har normalt med batteri som akkurat nå, så lyser det ikke. Kan ikke forstå hvorfor du mener det lyser hver gang mobilen er borti noe. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Har et fenomen med at den røde LEDen bak ved kameraet lyser hver gang den er i nærheten av noe, feks finger, bordet, etc.. Så lenge skjermen er på. Tips til å stoppa dette? Har en tru på at det trekker litt strøm over en hel dag.

Det er en kjent bug i Lollipop 5.0 til Galaxy S5. Bare å vente på ytterligere oppdateringer av 5.0 eller kanskje 5.1.

Lenke til kommentar

Det er en kjent bug i Lollipop 5.0 til Galaxy S5. Bare å vente på ytterligere oppdateringer av 5.0 eller kanskje 5.1.

Må man ha "Galaxy Apps" installert for å få oppdateringer fra Samsung (tenker f.eks. på "Themes")?

Eller holder det å ha "Google Play" inne og bruker "Systemoppdateringer" i tillegg?

Bruker ingen apper fra "Galaxy Apps" så jeg vurderer å avinstallere/deaktivere alt fra Samsung :-)

Lenke til kommentar

Har et fenomen med at den røde LEDen bak ved kameraet lyser hver gang den er i nærheten av noe, feks finger, bordet, etc.. Så lenge skjermen er på. Tips til å stoppa dette? Har en tru på at det trekker litt strøm over en hel dag.

Jeg har ikke det problemet, men jeg har deaktivert "s-health" tror jeg. Har iallfall prøvd å deaktivere alt som jeg ikke bruker, og de fleste Samsung appene (deriblant de som starter med "s-") er på den lista :-)

Lenke til kommentar

Argh. For å bruke nye NRK TV så må jeg oppdaterte "Google Play Tjenester".

Men den nye versjonen gjør av "Google Play Tjenester" bruker GPSen 4-5 sekunder hver eneste gang jeg låser opp telefonen. Avinstallerer jeg oppdateringen så forsvinner det.

Men noen apper (NRK TV sin f.eks.) krever at man installerer oppdateringen.

Har slått av "posisjon" alle steder jeg kan i Google oppsettet, men hjelper ikke noe.

En ting er at jeg ikke vil bli "spionert på", en annen at dette faktisk bruker strøm (siden den sjekker så lenge).

Noen som vet hva dette er, og hvorfor det ikke virker å slå det av?

Oppdatering: Er visst SmartLock som gjør dette. Men dette må være dårlig skrevet. Jeg bruker INGEN GPS-posisjoner med SmartLock, bare Bluetooth tilkoplinger (for å slippe PIN-kode, mønster eller fingeravtrykk når jeg bruker mobilen i bilen). Men likevel sjekker den altså posisjonen hver gang man låser opp (selv om man ikke har angitt noen trygge posisjoner). Klønete implementering av noe som i utgangspunket var veldig smart :-(

Endret av Lars-Erik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...