Gå til innhold

Den Store Samsung Galaxy S5 Tråden

203 stemmer

1. 1. Skal du kjøpe S5?

• Ja!
      79
    • Nei, oppgraderingen er ikke stor nok
      87
    • Kanskje, når prisen går ned
      36
  2. 2. Hvilken farge går du for?

• Gull
      10
    • Hvit
      31
    • Mørkegrå
      55
    • Mellomblå
      36
    • Skal ikke kjøpe
      70

Anbefalte innlegg

Installerte 5.0 i går men kan ikke si jeg er så veldig fornøyd.

• Det er ikke lengre mulig å sette telefonen på lydløs, kun vibrasjon og lyd.
  • Jeg får ikke opp notifikasjoner i låsemodus (hverken på statuslinje, eller skjerm)
  • Får ikke opp widget i låseskjerm (feks hvis jeg spiller musikk må jeg låse meg inn i telefonen for å skifte spor)

Noen som opplever det samme, evt har noen løsninger? Bruker Nova launcher, men det burde ikke ha noe å si for låseskjermen da den ikke blir påvirket av det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, det bare fungerer litt annerledes. Dama syntes det var enklest å ordne en widget som heter Lollipop silent mode widget elns.

Joda, du må bare slå det på under instillinger. Settings > Sound and Display > Sounds and notifications > While Locked

Mulig det siste og fikses i steg 2.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjorde det! Tusen takk for hjelpen! Jeg tenkte det var noe slik, men så under låseskjerm i innstillinger og der var det ingenting.

Hva mener du med at det fungerer annerledes? finner ikke ut hvordan jeg setter den i lydløs, men tenker også det nok er best å laste ned en widget. Har Lollipop på Nexus 7 og synes det er vesentlig enklere der :)

Lenke til kommentar

Her er min porsjon av negative deler med lollipop etter fire dager

• Min Samsung Level Over headset (trådløs bruk) skrur av musikken dersom jeg har den på lengre tid eller multitasker mens jeg hører på musikk. Dette problemet skjedde aldri med Kitkat
  • Level Over (trådløs bruk) holder seg ikke på samme volumnivå når det bytter tracks. Dette skjer periodisk og jeg pleier å få advarsel om hadde volumet kan skade hørselen min. Dukker heller ikke opp med Kitkat.
  • Min Gear S (smartklokke) lagger av og til når jeg får notification. Periodisk fryser også klokka. Kan heller ikke kontrollere musikk via klokkens widget periodisk. Må inn på musikkappsen for å navigere på musikken. Kitkat klarte dette fint.
  • Fingersensoren virker ikke alltid når jeg skal låse opp mobilen. Altså at den ikke registrerer eller gjør noe som helst. Må sette den i dvale igjen og skru på før den er klar til å bli sveipt.
  • Kameraet skrur seg ikke på når jeg åpner kamera appsen. Blir bare svart. Når dette skjer må jeg restarte mobilen for at den skal virke igjen. Dette skjer veldig ofte.
  • Det er en bug som fulgte med (også kjent fra Nexus 5) som suger til masse strøm. Har allerede fått den en gang. Fankern som den suger uten at du bruker den. mm-qcamera-daemon buggen.
  • Multitask menyen åpner treig!
  • Lagger mer enn Kitkat. Tastatur, nettleser... Nesten alt lagger mer.
  • Multitasking har blitt dårligere... Har jeg en side oppe på Chrome i bakgrunnen må den som oftest laste inn på nytt når jeg åpner den igjen fra multitaskmenyen.
  • Samsungs nettleser forceclose etter mye bruk.
  • Galleri appsen bruker lengre tid på å bli klar. Loade også opp bildene treigere.
  • Mangler funksjonen gjestekonto. LG G3 fikk med dette.
  • Er det bare meg eller så står Galaxy S5 Ram status veldig ofte ved 1,35GB av 1,67GB? På Kitkat var den i gjennomsnitt rundt 1,1GB hos meg.

Men det er selvfølgelig også noe som er positive, men jeg er for skuffet over oppdateringen at jeg er lite motivert å liste opp dem.

Endret av nKyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes batteriet har blitt dårligere.. Nå klarer jeg ikke lengre en hel arbeidsdag. Noe som var null problem før, med masse igjen.

Kan selvfølgelig være en annen app som jeg kanskje la inn samme dag. Men, får se det an noen dager før jeg gjør noe drastisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har S5, lastet ned NEE firmware og installerte via Odin, du vil fortsatt få oppdateringer etter dette.

Ingenting på telefonen ble slettet, men anbefaler allikevel å ta backup via Kies først.

Hm? Hvis du flashet fra TEN til NEE med Odin, så ble telefonen nullstilt. Hva mener du med at ingenting på telefonen blir slettet?

Har Telenor S5 og hadde TEN, dett stod det også i Kies. Jeg lastet ned NEE fra sammobile og flashet via Odin. Ingenting tapt, hvis jeg var heldig, så er jeg bare happy med det :)

Lenke til kommentar

Har Telenor S5 og hadde TEN, dett stod det også i Kies. Jeg lastet ned NEE fra sammobile og flashet via Odin. Ingenting tapt, hvis jeg var heldig, så er jeg bare happy med det :)

Høres veldig rart ut, vanligvis nullstilles telefonen når man flasher med Odin.

Mulig at den pakken du brukte til å flashe er spesiell.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Fulgte kun denne oppskriften.

PDA: G900FXXU1BNL9

CSC: G900FNEE1BNL2

MODEM: G900FXXU1BNL9

• Extract (unzip) the firmware file
  • Download Odin v3.09
  • Extract Odin zip-file
  • Open Odin v3.09
  • Reboot phone in Download Mode (press and hold Home + Power + Volume Down buttons)
  • Connect phone and wait until you get a blue sign in Odin
  • Add the firmware file to AP / PDA
  • Make sure re-partition is NOT ticked
  • Click the start button, sit back and wait a few minutes

Fungerte fjell. Mulig det er som du nevner, en spesiell pakke.

Endret av masmus1
Lenke til kommentar

Installerte 5.0 i går men kan ikke si jeg er så veldig fornøyd.

• Det er ikke lengre mulig å sette telefonen på lydløs, kun vibrasjon og lyd.
  • Jeg får ikke opp notifikasjoner i låsemodus (hverken på statuslinje, eller skjerm)
  • Får ikke opp widget i låseskjerm (feks hvis jeg spiller musikk må jeg låse meg inn i telefonen for å skifte spor)
Noen som opplever det samme, evt har noen løsninger? Bruker Nova launcher, men det burde ikke ha noe å si for låseskjermen da den ikke blir påvirket av det?

Du kan sette S5 med 5.0 i en form for ny lydløs modus, men da blir også f.eks. alarmene lydløse. Du kan gjøre det blant annet fra den tofinger-utvidede nedtrekksmenyen: Alle > Prioriterte > Ingen

Synes batteriet har blitt dårligere.. Nå klarer jeg ikke lengre en hel arbeidsdag. Noe som var null problem før, med masse igjen.

Kan selvfølgelig være en annen app som jeg kanskje la inn samme dag. Men, får se det an noen dager før jeg gjør noe drastisk.

Dette er min erfaring også. Samsung har ikke fulgt opp Touhcwiz særlig godt i den foreløpige releasen av Android 5.0 Lollipop. Det mangler softknapper til stillefunksjonen på menyene som åpnes hhv fra powertast og fra volumtast. Låseskjermen er mindre funksjonell enn før. LED tenner ikke i mute-modus, så man ser ikke at SMS er mottatt når telefonen er stille. Exchange-service går hele tiden så batteriet tømmes. Jeg har re-installert Android 4.4.2 fra høsten 2014 og venter på 5.1 istedet.

Dette var en real nedtur som har kostet meg mange timer re-installering.

Lenke til kommentar

Njææ... Det er ikke nødvendigvis slik at flash vha Odin resetter. Noen ganger slipper man unna med en oppgradering og intakte innstllinger. Har ikke brukt Odin mange nok ganger til å se mønsteret, men det handler ihvertfall ikke om flaks eller spesialversjon av noe som helst.

Lenke til kommentar
Njææ... Det er ikke nødvendigvis slik at flash vha Odin resetter. Noen ganger slipper man unna med en oppgradering og intakte innstllinger. Har ikke brukt Odin mange nok ganger til å se mønsteret, men det handler ihvertfall ikke om flaks eller spesialversjon av noe som helst.

Det er snakk om ulike pakker. Den du får på verkstedet (og finner på nettet av og til) resetter telefonen, mens en såkalt home fil som er trekt ut av en Kies oppdatering resetter ikke telefonen. Fungerer slik som FOTA delta, men en hel pakke flashes i stedet, uten at user space blir rørt.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de som lurer på om de skal oppgardere sin Samsung så titt på disse skjermbildene først. Samsung har klart å velge noen alldeles grusomme lyse pastellfarger med hvit skrift. Ser ikke så verst ut på screenshot kanskje, men teksten er nesten uleselig på mobilen. Ikke noe for de som ikke har 100% syn iallfall. Og jeg synes 5.0 ser rotete ut. Blanding mellom sort og hvit bakgrunn. 4.4 så mye "renere" ut. Blir stressa av 5.0 :-(

Her er link til bilder: http://www.osterud.name/S5-50.jpg

Samsung advarer om at man ikke kan gå tilbake til 4.4 (offisiell versjon), men hvis noen vet hvordan så legg gjerne ut oppskriften, for jeg har ikke funnet noe annet enn irritasjonsmoneter med 5.0 så langt og angrer alt :-)

post-60330-0-89731100-1421485736_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

>> Jeg har re-installert Android 4.4.2 fra høsten 2014 og venter på 5.1 istedet.

>> Dette var en real nedtur som har kostet meg mange timer re-installering.

Hvordan får du lagt tilbake den forrige (4.4) versjoen uten å roote eller noe?

Jeg angrer også på at jeg oppdaterte. Ser bare for jævlig ut.

Og de dårlige kontrastene/fargevalgene gjør at jeg har problemer (ser litt dårlig).

Lenke til kommentar

Samsung advarer om at man ikke kan gå tilbake til 4.4 (offisiell versjon)

Kilde? Ser på nettet at det er mulig, et søk på "downgrade from lollipop to kitkat samsung" gir flere guider. Du trenger ingenting spesielt, bare Odin og forrige offisielle G900F NEE programvare.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

>> Jeg har re-installert Android 4.4.2 fra høsten 2014 og venter på 5.1 istedet.

>> Dette var en real nedtur som har kostet meg mange timer re-installering.

Hvordan får du lagt tilbake den forrige (4.4) versjoen uten å roote eller noe?

Jeg angrer også på at jeg oppdaterte. Ser bare for jævlig ut.

Og de dårlige kontrastene/fargevalgene gjør at jeg har problemer (ser litt dårlig).

Samsung advarer om at man ikke kan gå tilbake til 4.4 (offisiell versjon)

Kilde? Ser på nettet at det er mulig, et søk på "downgrade from lollipop to kitkat samsung" gir flere guider. Du trenger ingenting spesielt, bare Odin og forrige offisielle G900F NEE programvare.

Jeg kan bekrefte at det går greit å gå tilbake fra 5.0 til seneste NEE Android 4.4.2 til Galaxy S5. Jeg har gjort det selv med Odin 3.09. Hentet original firmware fra Sammobile. Måten er som beskrevet ovenfor, bortsett fra at det blir en roll-back. Dette er ikke støttet av Samsung og dermed er offisiell uttalelse at det ikke går.

NB! Resultatet blir full reset! Min S5 ble hengende uendelig på Samsung boot-skjerm. Meldingen på Odin var "Success", så da valgte jeg reboot og factory reset. Alt fungerer strøkent.

Artikkel/eksempel: http://www.androidheadlines.com/2014/12/android-downgrade-galaxy-s5-5-0-lollipop-4-4-kitkat-sm-g900f-version.html

Endret av L_Skywalker
Lenke til kommentar

For de som lurer på om de skal oppgardere sin Samsung så titt på disse skjermbildene først. Samsung har klart å velge noen alldeles grusomme lyse pastellfarger med hvit skrift. Ser ikke så verst ut på screenshot kanskje, men teksten er nesten uleselig på mobilen. Ikke noe for de som ikke har 100% syn iallfall. Og jeg synes 5.0 ser rotete ut. Blanding mellom sort og hvit bakgrunn. 4.4 så mye "renere" ut. Blir stressa av 5.0 :-(

Her er link til bilder: http://www.osterud.name/S5-50.jpg

Samsung advarer om at man ikke kan gå tilbake til 4.4 (offisiell versjon), men hvis noen vet hvordan så legg gjerne ut oppskriften, for jeg har ikke funnet noe annet enn irritasjonsmoneter med 5.0 så langt og angrer alt :-)

attachicon.gifS5-50.jpg

101% enig. Første runde Lollipop er triste greier. Veldig kjedelig at vi ikke kan velge fargepalett i UI selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...