Gå til innhold

Den Store Samsung Galaxy S5 Tråden

203 stemmer

1. 1. Skal du kjøpe S5?

• Ja!
      79
    • Nei, oppgraderingen er ikke stor nok
      87
    • Kanskje, når prisen går ned
      36
  2. 2. Hvilken farge går du for?

• Gull
      10
    • Hvit
      31
    • Mørkegrå
      55
    • Mellomblå
      36
    • Skal ikke kjøpe
      70

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan jo bare endre det i instillingene. Rimelig intuitivt. Språk og inndata -> samsung tastatur. Og der kan du velge hva den skal gjøre. F.eks skru av at den skal erstatte ord automatisk, eller om den skal endre stor bokstav, mellomrom osv...

Og om du skal ha ordforslag og annet. Ja her er det bare å velge hvordan du ønsker det.

Lenke til kommentar

fått meg s5.

Likte "Smart Remote" appen, men den har tilsynelatende litt fordummet.

Selv om jeg ikke har noen TV boks må jeg velge noe

Selv om jeg har lagt til "AV enhet" (aka forforsterker) fra NAD vil helst mobilen styre volumet på selve Samsung TV-en, og jeg kan ikke velge NAD-en under enheter.

Lagt til LG blurayspilleren, heldigvis slilles (av en eller anna grunn) volumet på NAD-en seg når jeg stiller volumet på LG-en.

jaja :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Noen som har testet fingerprint sensor på Galaxy S5 sammenlignet med iPhone 5S i praksis? Har selv 5S nå, og har hatt iPhone tidligere også, men vurderer Android neste gang. Har blitt så forvent med å låse opp mobilen med fingeravtrykk at jeg vil ha dette på min nye mobil også, men det må funke bra. Tidlige tester jeg har sett viser at Samsungs løsning er mye dårligere enn Apples, men dette kan være løst med oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Tror ikke Samsung S5 sin sensor kan forbedres særlig i software. Mulig jeg tar feil, altså, men det er såpass stor forskjell i lesemetode på de to.

Og problemet er ikke sensoren i seg selv, men at folk ikke helt skjønner hvordan de bruker den, eller at det blir knotede i enkelte situasjoner. På iPhone holder du bare fingeren på den, og selv om jeg ikke har prøvd den, så jeg vet ikke hvor godt den liker at du ikke har fingeren loddrett (aka. om du kan vri den/lese den i vanskelige vinkler).

Mens på samsung S5 så må du skanne et større område og dra fingeren ned noen cm. Leser man instruksjonen, og skjønner hvordan du skal dra fingeren, så funker det knall hver gang (med mindre man er veldig skjitten eller er ganske fuktig/våt). Og har blitt imponert noen ganger hvor slurvete jeg har vært og hvor den godtar det. Men som sagt, ikke i alle situasjoner det er så lett å dra helt loddrett ned, da du enten må bytte grep på mobilen med en hånd, eller holde mobilen med den andre hånden for at det skal funke.

Men det er altså ikke slik at den er skikkelig dårlig, slik aman får inntrykk av noen lesere. Både jeg og dama har brukt det en stund, siden vi fikk mobilen, og er mye lettere enn passord, det er sikkert. :D

Kanskje litt problem, for nå husker jeg ikke passordet lengre. :p

Edit: Det er altså IKKE slik sensorene var før i tiden, hvor du aldri gadd å bruke det pga sensoren ikke klarte å lese fingeravtrykket, uansett hva du gjorde. Og har hatt et par slike opp gjennom tidene. Alt fra eksterne bokser, til i laptoper. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nei, den er betydelig mindre praktisk. Du kommer nært med Huaweis Mate 7 der sensoren ligger bak på telefonen, rundt der pekefingeren hviler normalt sett.

Måten sensoren på S5 og til og med Note 4 funker på er mer tungvint enn apple/huawei sin, og mindre treffsikker.

Det går HELT fint å bruke, skal gå finfint å ha 90-95 prosent treffrate på første forsøk når du skal låse opp, spesielt om du bruker to hender, men enhånds er det visstnok ikke like greit. Selv syntes jeg det har gått ganske fint (på Note 4 vel og merke), dersom man setter det opp bra, men den er forsatt bedre på apple og huawei sine telefoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Takk for svar. På iPhone kan man lagre avtrykket i mange vinkler, og slik jeg har det, kan jeg vri fingeren 90 grader på sensoren, og den funker hver gang. Det skal legges til at den ikke funket så bra før iOS 7.1, da virket det som om den "glemte" deler av fingeravtrykkene, og ble mer og mer følsom for feil. Ved å slette fingeravtrykkene, og legge de inn på nytt, funket det fint. Fra og med iOS 7.1.0 har dette vært fint.

Hvor mange apper bruker fingeravtrykk i Android? Det begynner å bli noen på iOS, hvor man kan velge om man vil bruke klassisk passord/PIN, eller fingeren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Om sikkerheten blir bedre eller dårligere med bruk av fingeravtrykk i forhold til PIN vet jeg ikke, men det er veldig enkelt å kunne "vise finger'n" i stedet for å taste inn en PIN eller et passord.

Lenke til kommentar

Zanta: du kan bruker fingerprint som tilgang på absolutt alle apper du ønsker. Jeg bruker det på filutforsker, galleri, notater osv. Du kan ha det på angry birds og facebook om du vil. Og du kan gjemme alt du vil fra syne, og aktivere en slags "admin mode" med fingeravtrykk som låser opp skjulte apper og mapper og bildefoldere osv om du ønsker. I alle fall på Note 4, antar det er likt på S5.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Takk for nyttig info. Kan ikke se at dette er mulig i iOS. Jeg kan aktivere restriksjoner, men her er kun PIN mulighet for å åpne apper og funksjoner som er sperret. Det virker som om støtten for fingerprint ligger i den enkelte app, ikke i systemet. Mulig dette er endret på 6/6+, 5S er jo "gammel" nå.

Lenke til kommentar

Måten du gjør det på på Note 4 (og S5 antar jeg) er å laste ned denne appen:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.rickclephas.fingersecurity&hl=en

Så legger du til det du ønsker å beskytte der. Om du betaler en sum (husker ikke hvor mye) kan du secure notifications også, slik at de ikke viser noe informasjon (slik jeg husker det funket i alle fall) om ønskelig.

Så har du jo Knox og Private Mode.

Endret av Slai
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ah, så det er ikke en del av OSet, men en egen app. Ser det koster ca NOK 8,50 per item, som jeg antar betyr pr app. Dersom jeg skal ha ca samme apps på Android som jeg har på iOS, blir dette over 1000 kr, da jeg har 150+ apper. Ikke alle som er verdt å sikres, though.

Kan enkeltapper i Android sikres mot oppstart med PIN, som i iOS (restriksjoner)? Er dette ev noe som følger produsenter, som Samsung (TW), LG eller andre, eller er det standard fra Google?

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette har blitt spurt eller besvart tidligere i tråden, men er det flere som har hatt problemer med alarmer og klokker på Samsung S5? om morgenen kan alarmen rett og slett bare ringe i 1sek, før lyden dempes men skjermen er fremdeles på alarmskjermen. Samme skjer ved nedtelling. Plinger i 1 sek før lyden mutes. Noen andre som har erfart og evt funnet en løsning?

Lenke til kommentar

Akkurat den varianten er en app. Private Mode er et alternativ direkte i Touchwiz, om ønskelig. Da gjemmer du rett og slett ting, som kun vises når du aktiverer private mode (med fingerprint).

Nei, tror nok ikke det er per app men heller totalt for å låse opp alle muligheter i selve fingersecurity, altså et engangsbeløp.

Usikker på hva du mener med det andre her, kan du utdype litt mer? Ønsket effekt?

Endret av Slai
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Usikker på hva du mener med det andre her, kan du utdype litt mer? Ønsket effekt?

I iOS kan man slå på restriksjoner, og deretter velge hvilke apps eller funksjoner dette skal gjelde. Når man forsøker å starte appen eller funksjonen, blir man spurt etter PIN. Kan være greit dersom barn skal spille på mobilen, men ikke skal ha tilgang til annet. iOS har som kjent ikke brukerprofiler.

Lenke til kommentar

Så for barn? Bare åpne Kids mode. Der kan du legge til app du ønsker barnet skal ha tilgang til. Du kan introdusere en ny app som barnet ser som en pakke på skjermen, og de da pakker ut (nytt spill som belønning, eller et tegneprogram, feks). De kommer seg ikke ut av det uten passord, og det ser veldig barnevennlig ut.

Endret av Slai
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har jobbmailen min på telefonen, men sliter med at når jeg får ny mail og får opp varsel på telefonen så vil ikke varslen forsvinne etter at jeg har lest mailen på min pc. Dette fungerer uten problemer med feks Gmail. Kontoen på jobbmailen en en Microsoft Exchange ActiveSync. Går jeg manuelt inn i epostprogrammet på telefonen så ser jeg at mailen har vært synkronisert for 5min siden og at programmet har sett at jeg har lest og feks slettwt/flyttet mailen, og da burde ha fjernet varselet i topplinja(varselet fjernes når jeg åpner mailprogrammet manuelt). Noen som har vært borti dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...