Gå til innhold

Malaysian Airline Flight MH370


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Samme med offshorebåter. Bygger dem under en gitt lengde for å slippe å ha livredningsbåter..

 

Mer info?

Skal fikse noe stoff neste gang jeg har forelesning i det faget. :-)

 

 

Takk, det blir interessant.

 

Trodde nemlig at de kortet ned båtene mest mulig for å minske drag fra skroget. Noe som koster betydelig mer i løpet av skipets levetid enn et par livbåter. Motvekten blir å adde mer lengde for å kunne ha flere tanker som igjen gir mer penger for charter ved supply. Evt mer dekksplass som også gir de flere kronasjer.

 

At de skulle bruke livbåter som innsparingsmoment trodde jeg var uvirkelig, all den tiden HMS er det viktigste man kan skryte av i denne bransjen.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Ang. sanntidsoverføring av data fra fly: http://www.digi.no/928020/fly-maa-kunne-spores-i-sanntid

En del interessante punkter i den artikkelen, men tror fremdeles kostnadene rundt dette vil være ett vesentlig punkt. Og de må dekkes inn på ett vis, trolig i form av økte billett priser. Er passasjerene villig til å betale for deg? Dette er trolig noe som ikke vil bedre sikkerheten i luften, kun arbeidet etter at noe har gått galt. Hvis ikke man lager ett system som gjør at man kan fjernstyret flyet fra bakken når man oppdager at noe går galt. Sikkert noen problemstillinger rundt en slik løsning også.

Lenke til kommentar

Arbeidet etter en flyulykke kan så absolutt være med på å bedre flysikkerheten. Enten det er tiltak som bedre prosedyrer, mer trening, krav til personell. Ulykker viser hvor viktig det er å ha gode rutiner, so ofte kan utbedres. Smutthull dukker stadig opp.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor lenge taleregistrator og ferdskriver holder data (innspilling) intakt? Hvis jeg ikke husker feil, eller at det har blitt noe nytt (digitalt) så er data preget inn fysisk og da er det mulig å gjenskape de siste hendelsene selv etter lang tid.

 

Hvis man evt. lokaliserer vrakdeler på havets bunn før eller siden, er det jo ikke umulig at man også snubler over ovennevnte deler.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor lenge taleregistrator og ferdskriver holder data (innspilling) intakt? Hvis jeg ikke husker feil, eller at det har blitt noe nytt (digitalt) så er data preget inn fysisk og da er det mulig å gjenskape de siste hendelsene selv etter lang tid.

 

 

Her er jeg på tynn is. Men det er såpass mye informasjon som lagres på boksene at det er vel nødt til å være digitalt.

Tror det var noen gamle løsninger der dataene ble preget inn fysisk, men da var det snakk om lite informasjon.

Lenke til kommentar

Utdrag fra wikipedia:

"Slike innretninger lagrer data om blant annet fart, kurs, høyde, instrumentindikasjoner, høyderor-, halerror-, balanseror- og flapsposisjon. Data lagres digitalt på spesielt tilpassede kretskort og skal ha informasjon om de siste timene av flygingen. Moderne flygeregistratorer tar opp hundrevis av parametre."

 

Hvis boksen ikke er skadet så bør innholdet som Simen1 skriver være tilgjengelig i årevis og når innholdet eventuelt begynner å forsvinne så har de avsluttet letingen for lengst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Da har de virkelig griseflaks!

 

Edit: det er selvsagt en konspirasjon m

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Teorien (ikke i vitenskaplig forstand) om en katastrofal svikt i en av oksygen tankene er interessant:

 

On the 777, the crew oxygen bottle is mounted horizontally on the left aft wall of the nose wheel well structure. Due to its orientation, a QF30 type failure of the crew oxygen bottle would have propelled it directly into the Main Equipment Centre (MEC). The MEC is located beneath the flight deck and contains the majority of the aircraft’s electric and avionics equipment. The resulting damage could knock out communications system, including the transponders and ACARS and trigger decompression.

 

The Inmarsat COMSAT router itself is installed below a ceiling panel to the rear of the aircraft – not within the MEC. It has now lost its connection with the ACARS and is programmed to send a ping once an hour.

 

In this scenario, the crew would have heard the bang and immediately felt the sudden drop in air pressure. As per their training, they don their oxygen masks, turn the plane around heading for the nearest suitable airport to make an emergency landing. They would have used the autopilot so they can focus on the troubleshooting. But their oxygen supply is gone and hypoxia quickly sets in. The autopilot keeps flying the plane on the new heading and altitude – until the fuel runs out 8-9 hours later.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...